• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • evaoregon
    Flisan86 skrev 2010-12-29 18:01:46 följande:
    Ja, statistiken man hänvisar till är från slutet av 90-talet, så de barnen måste ha blivit till i början av 70-talet, och då fanns det fortfarande ingen kunskap om hur viktigt det är att berätta.
    Varför skulle statistiken gälla barn som är närmare 30 år?  Om man är född i början av 70-talet, t ex 1971, så skulle man vara 28 år 1999.
  • evaoregon
    grynet80 skrev 2010-12-29 18:17:22 följande:
    Jag funderar skarpt på det, ännu mera nu efter att ha fått ett eget barn. Problemet är bara att vi gjorde ett ivf försök för ett snart två år sedan och jag blev överstimulerad av hormonerna och blev väldigt dålig av det. Är ju inte sugen på att det ska hända igen!
    Men jag ska inte ge upp tanken. Vilken är högsta ålder för att ge ägg?

Förresten, är det matchning på föräldrarnas utseende? I så fall får jag beskriva mig som kort, småfet och vildvuxna ögonbryn . Någon som är sugen?
    Ja, man försöker hitta någon med liknande utseende.  "Donatorerna ska helst ha liknande hår- och ögonfärg samt kroppsbyggnad som mottagarkvinnan, varför?
    – För att barnet ska likna den mottagande kvinnan."
  • Flisan86
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:26:17 följande:
    Varför skulle statistiken gälla barn som är närmare 30 år?  Om man är född i början av 70-talet, t ex 1971, så skulle man vara 28 år 1999.
    Oj, min fantastiska sifferförmåga slår till igen. Slutet av 70-talet såklart.
  • evaoregon
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 18:25:54 följande:
    Har ju ingen aning om vilka krav man ställde på 80-talet gällande info till barnen, hur sjukvården agerade osv. Det enda jag kan säga nu är att de är rätt tuffa och det påtalas både i samtal med läkare och kurator och man går igenom hur man berättar på bästa sätt, i vilken ålder osv. För oss är det inget konstigt alls och likaså vet jag att de andra tjejerna som gör ÄD här i Sverige resonerar på FL så det kan ju även vara så att det är så mkt mer accepterat i samhället idag att man vågar berätta. Kan tänka mig att det var mycket hysch, hysch fortfarande på slutet av 80-talet och början av 90-talet. Självklart är det tragiskt om man som barn inte får veta det, likaväl som det är tragiskt att de barn som avlats på "naturlig" väg och inte har den pappa de tror inte får veta det (det är ju trots allt inte helt ovanligt det heller). Alla barn har rätt att veta om sitt ursprung tycker jag.
    Ja, jag tycker helt klart att alla har rätt att veta sitt ursprung.  Jag hoppas att fler kommer att berätta framöver.
  • evaoregon
    Flisan86 skrev 2010-12-29 18:27:45 följande:
    Oj, min fantastiska sifferförmåga slår till igen. Slutet av 70-talet såklart.
    Ja, fast nu gällde det barn som fötts efter att lagen tillkommit 1985.  Jag antar att man uppmanas till att berätta för barnet vid en ganska tidig ålder, dvs innan de har rätt att ta reda på vem donatorn var.
  • villsågärna38
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:28:49 följande:
    Ja, jag tycker helt klart att alla har rätt att veta sitt ursprung.  Jag hoppas att fler kommer att berätta framöver.
    Jo men nu vet vi ju faktiskt inte hur många som berättar idag, det kan ju ha skett en jättestor ökning sen flera år tillbaka. Slutet av 90-talet tyder ju trots allt på en studie som är mer än 10 år gammal. Det har ju hänt oerhört mkt sen dess när det gäller öppenhet kring fertilitetsproblem, ivf, donationer osv. T o m ett Nobelpris
  • evaoregon
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 18:30:34 följande:
    Jo men nu vet vi ju faktiskt inte hur många som berättar idag, det kan ju ha skett en jättestor ökning sen flera år tillbaka. Slutet av 90-talet tyder ju trots allt på en studie som är mer än 10 år gammal. Det har ju hänt oerhört mkt sen dess när det gäller öppenhet kring fertilitetsproblem, ivf, donationer osv. T o m ett Nobelpris
    Ja, jag hoppas att fler berättar idag!
  • tilving
    Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-27 22:25:13 följande:
    Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 
    kanon inlägg!  och jag förespråkar surrogatmoderskap med även om det kanske inte elagligt i sverige
  • Flisan86
    tilving skrev 2010-12-29 18:36:14 följande:
    kanon inlägg!  och jag förespråkar surrogatmoderskap med även om det kanske inte elagligt i sverige
    Jag också! När jag var gravid mådde jag så oförskämt bra att jag tänkte att jag skulle kunna bli surrogatmamma och vara gravid hela tiden.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!