• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • Starkast
    solens skrev 2011-01-09 13:12:55 följande:
    Du reagerar väldig arrugant,och hårt så fort någon ge dig respons och lite kritik.
    Om du tror att du ha reagerat rätt, varför lägger du ett inlägg att en  ( gammal kvinna )"sur kärring" betedd sig så mot dig??
    Du vill antagligen en bekräftelse, av oss som läser din inlägg, eller hur ??
    Hur skulle hon ha beskrivit dig?, vad tror du , vad hade hon ha skrivit om dig???
    Hon kanske ha råkat sparka på din dötter, men du da, hur har du reagerat inför folk??
    Hur har folk uppfattad dig som person ?

Så barnslig och omoget  bete du dig, att du har all rätt bete dig hur som helst. Och jag syftar även på de andra som beter sig som du och stödjar dig i denne tråd.
    Den gamla tanten då? Som ställer sig och LIPAR!!! - innan hon sparkar ett litet barn.

Jag själv är en person som är artig och trevlig mot alla människor jag träffar på. Jag kan se mellan fingrarna och bita mig i tungan, le och se glad ut. Jag försöker alltid se igenom och finna en förklaring till varför människor beteer sig som de gör.
    Men detta otroligt respektlösa beteendet från tanten mot mitt barn hade jag ALDRIG accepterat!
    Att lära mina barn barn att ta imot ren skit och bli trampade på är något jag ALDRIG skulle göra! Någonstans går gränsen och där hade min definitivt gått.  
  • Doodies

Du gjorde kanske fel. Men en del människor har svårt med impulser. Jag är en av dom. Antingen reagerar jag för fort och säger fel saker .. eller så säger jag inget alls och kommer hem och är förbannad på mig själv för att jag inte sa något.
    Om jag varit i din sits så önskar jag att jag hade kunnat säga något riktigt  fyndigt utan att brusa upp. Jag beundrar människor som kan behålla lugnet i såna situationer.

Men jag förstår dig för din reaktion. När något händer ens barn blir man som en lejonmamma.

• Mulle78

Du agerade förmodligen inte alls på ett korrekt sett om man ser det ut pedagogisk synvinkel, men varför ska vi föräldrar ALLTID göra det.
    Någon gång måste väl vi också få förlora humöret och bete oss på ett sätt som kanske inte är det bästa. Det är ju dessutom mot någon som verkligen sänkte sig själv till ett barns nivå genom att räcka ut tungan och sparka och det mot ett barn dessutom.
    Våra barn måste väl få känna att vi står upp för dem när någon är taskig även om det är en vuxen. Vissa verkar tror att man får göra vad man vill bara för att man är vuxen och bestämmer själv, och barnen ska göra som alla vuxna säger bara för att de är barn. 

Bra gjort, hoppas hon skämdes ordentligt. Hon får väl hjälpa till att dra undan sina ben också, alla måste ju få plats på tunnelbanan.  

Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
  • Gung Ho

Hehe, man kan nog med utgångspunkt av hur TS svarar på inlägg utgå från att det är en arrogant människa som reagerar därefter.

• Blackbird
    hedersknyffel skrev 2011-01-09 13:56:51 följande:
    Får du ont i huvudet när du tänker, är det jobbigt sas?
    Lite lamt försök där  
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Add3 skrev 2011-01-09 14:04:26 följande:
    Verkar inte speciellt högutbildat att skriva 'lär dig läsa din lilla analfabet'...Skrattande
    Om man läser fler inlägg här där man använder mindre vårdat språk gentemot "meningsmotståndare" så ser man fler som inte verkar speciellt högutbildade, eller ens tillräckligt mogna för att debattera. 

Nu menar jag inte dig, utan fenomenet som råder i tråden där folk försöker "kränka" varandra istället för att diskutera sakfrågan. Det har snarare bildats en "ond" sida och en "god" sida där fokus ligger på att dumförklara varanda. Och ingen av sidorna lever upp till inställningen att det är fult att kalla någon för något fult.

Conscience is dead
  • Argo
    Starkast skrev 2011-01-09 13:57:33 följande:
    Den gamla tanten då? Som ställer sig och LIPAR!!! - innan hon sparkar ett litet barn.
    Vad spelar det för roll?

Måste det finnas en vit och en svart i berättelsen?

Det var ju två vuxna som inte kunde bete sig som just ... vuxna.
  • linjes

Barnsligt beteende av ts..och av tanten men det spåket som ts använde anser inte jag passar att säga framför sin 5 åring,men det är ju jag det

• Kokomo
    MrC skrev 2011-01-09 03:16:05 följande:
    Kokomo skrev 2011-01-08 20:22:11 följande:
    Var i mitt inlägg skrev jag att du skulle be om ursäkt? Om du inte förstod mitt inlägg så menade jag alltså att du skulle valt helt andra ord och formulerat dig på ett annat sätt när du sa till kvinnan, istället för att svära och kalla henne gammal och ful. På det viset tycker jag alltså att du skulle reagerat på ett annat sätt, ja.
    Affekt! Jag sa vad min dotter tänkte.
    Ja, jag har förstått att du handlade i affekt. Givetvis. Men i trådstarten efterfrågar du om du gjorde rätt eller om du borde handlat på ett annat sätt och min åsikt är att du inte gjorde rätt. Dock undrar jag varför du ens startade tråden då du inte alls verkar vara intresserad av andra personers åsikter utan enbart försvarar ditt beteende och uppmuntrar folk som håller med dig. Blir rätt ointressant då.
    Att kalla någon ful och gammal leder ingen vart utan effekten blir snarare att personen ifråga inte alls tar till sig av dina åsikter om händelsen. För jag antar att poängen med ditt utbrott var att markera att så gör man inte. Eller? Då hade det i mina ögon varit långt bättre att säga det istället för att bete sig barnsligt och pinsamt som du gjorde.
    Gjorde det ont på din dotter eller började hon gråta för att hon blev rädd? Tror du att kvinnan var helt frisk?
  • hotmamma

anser ju inte att du skällt ut kärringen utan du sa en sarkastisk komentar till din dotter som handlade om kärringen så hela vagnen hörde...

Om det inte var du eller någon annan måste det varit jag
Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter