• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • titti1

du gjorde absolut helt rätt..hade gjort precis samma sak o sagt samma saker oxå till tantan...Flört

• Mårran69
    Candra skrev 2011-01-09 11:48:27 följande:
    Men när man blir arg tänker man inte så klart. Jag har många gånger kastat ur mig saker som egentligen inte spelar någon roll alls i den situationen bara för att jag blev arg. Dumt och jag vet att jag måste jobba på min självkontroll, men fullt mänskligt..
    Helt mänskligt. Men ändå ingen ursäkt.
  • S vali s
    ragatan skrev 2011-01-09 11:54:49 följande:
    Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Hur gammal är du TS? Du ka n inte vara 14 eftersom du har en dotter som är 5, men man undrar ju.

Det är omöjligt att svara på varför kvinnan gjorde som hon gjorde, av elakhet, ett missriktat försök att ta udden av situationen och skoja till det eller om hon bara saknade sociala spärrar. Alldeles oavsett varför så står din reaktion inte på något vis i relation till vad som skedde.

På vilket sätt skulle din reaktion (höja rösten, kasta tillnamn och svära) lära din dotter hur man agerar på ett vuxet och genomtänkt sätt i en ovanlig situation?  Om du varit 14 hade man kunnat skylla på din låga ålder, bristande mognad och avsaknad av livserfarenhet. Nu framstår du bara som obehärskad och oförskämd.

Kvinnans uppförande, oavsett orsak var fel, men ditt uppförande var inte ett spår bättre. Två fel gör inte ett rätt. Det enda din dotter lärde sej var att reagera med en ökning av aggression. Man ska inte tåla vad som helst, man ska lära sina barn att stå upp för sej själva, men jag hittar inget försvarbart i ditt beteende. Det enda ditt barn lärde sej var att reagera på ett dåligt beteeende med ett ännu sämre beteende. Sandlådebråk, som snabbt kan urarta till något mycket värre.

Det är inte konstigt att det finns så många barn som har svårt att kontrollera sina impulser när deras föräldrar inte bara uppmuntrar det, utan verkar föregå med (dåligt) exempel.
    Nej, jag skulle inte låtit händelsen som TS beskriver passera, men min reaktion hade varit i proportion till vad som faktiskt skedde.
    *tummen upp*
    Den late får brått när det blir kväll
  • roflmao
    tiggercat skrev 2011-01-09 11:27:51 följande:
    Du gjorde helt rätt, enligt mig. Vuxna ska föregå med gott exempel och det är inte att räcka ut tungan och ge igen.
    Du tycker alltså att TS föregick med gott exempel genom att skrika och svära och kalla någon "kärring"? Tänk så olika vi ser på språkbruk. Antar att det har med mognad och utbildning att göra.  
  • pluppfamiljen

Helt rätt Skrattande

5 barns mamma
  • mirre67
    ragatan skrev 2011-01-09 11:54:49 följande:
    Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Hur gammal är du TS? Du ka n inte vara 14 eftersom du har en dotter som är 5, men man undrar ju.

Det är omöjligt att svara på varför kvinnan gjorde som hon gjorde, av elakhet, ett missriktat försök att ta udden av situationen och skoja till det eller om hon bara saknade sociala spärrar. Alldeles oavsett varför så står din reaktion inte på något vis i relation till vad som skedde.

På vilket sätt skulle din reaktion (höja rösten, kasta tillnamn och svära) lära din dotter hur man agerar på ett vuxet och genomtänkt sätt i en ovanlig situation?  Om du varit 14 hade man kunnat skylla på din låga ålder, bristande mognad och avsaknad av livserfarenhet. Nu framstår du bara som obehärskad och oförskämd.

Kvinnans uppförande, oavsett orsak var fel, men ditt uppförande var inte ett spår bättre. Två fel gör inte ett rätt. Det enda din dotter lärde sej var att reagera med en ökning av aggression. Man ska inte tåla vad som helst, man ska lära sina barn att stå upp för sej själva, men jag hittar inget försvarbart i ditt beteende. Det enda ditt barn lärde sej var att reagera på ett dåligt beteeende med ett ännu sämre beteende. Sandlådebråk, som snabbt kan urarta till något mycket värre.

Det är inte konstigt att det finns så många barn som har svårt att kontrollera sina impulser när deras föräldrar inte bara uppmuntrar det, utan verkar föregå med (dåligt) exempel.
    Nej, jag skulle inte låtit händelsen som TS beskriver passera, men min reaktion hade varit i proportion till vad som faktiskt skedde.
    Så himla bra skrivet!!
  • Blackbird
    roflmao skrev 2011-01-09 12:02:01 följande:
    Du tycker alltså att TS föregick med gott exempel genom att skrika och svära och kalla någon "kärring"? Tänk så olika vi ser på språkbruk. Antar att det har med mognad och utbildning att göra.  
    Menar du att man ska bete sig "akademiskt"? Men OK, då skulle han kunna hitta lämpligare synonymer till de ord han valde för att låta mer akademisk när han skällde ut henne. "...för vi skall ej sitt bredvid detta oangenäma, föråldrade mähä!". 

Conscience is dead
  • roflmao
    Blackbird skrev 2011-01-09 12:20:10 följande:
    Menar du att man ska bete sig "akademiskt"? Men OK, då skulle han kunna hitta lämpligare synonymer till de ord han valde för att låta mer akademisk när han skällde ut henne. "...för vi skall ej sitt bredvid detta oangenäma, föråldrade mähä!". 

Du är inte så smart va?
  • tiggercat
    roflmao skrev 2011-01-09 12:02:01 följande:
    Ja, tänk. Att du inte har en susning om min utbildning, så varför uttala sig? Eller om min mognad.
Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter