• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • sinfulmist

Tycker din reaktion är normal.
    Tanken på att en älder männsika sträker ut tungan och sparkar ett barn är inte okej.
    Ja hade lipat tillbaka och sedan hade jag nog sätt mig brevid henne för att göra resan riktigt obekväm för denna person och hoppas att hon alldrig skulle göra om det mot någon annan.

• Choko

Ett moget beteende är att ifrågasätta "tantens" agerande på ett lungt och sansat sätt och tala om att man tycker att det var fel gjort.

• Afrodisiac
    Marsch skrev 2011-01-09 18:09:42 följande:
    Naturligtvis hade du all rätt att säga till kvinnan och bli arg men du hade ingen rätt att bete dig som en snorunge.
    Man har väl rätt att bete sig hur snorungigt som helst.
  • Afrodisiac
    Hexx skrev 2011-01-09 18:55:38 följande:
    jag hade gjort som du TS!
    Nej, man ska prata med folk med små bokstäver och man ska prata med dem som om de är sköra små 3-åringar, även om de fullständigt skiter i dig och fem generationer bakåt och sparkar på dina nära och kära. No matter what ska du i alla lägen bete dig pedagogiskt. För känslor är ju inte riktigt civiliserat. Visar man känslor innebär det att man säkerligen lider av någon bokstavsdiagnos. Man ska vara kall och robotaktig i precis alla situationer.
  • Flygfotogen
    Afrodisiac skrev 2011-01-09 18:55:31 följande:
    Man har väl rätt att bete sig hur snorungigt som helst.
    Rent lagligt så finns det ju gränser för snorungigt beteende. Man får inte skada andra människor och där gjorde ju kvinnan helt klart fel men också TS som förolämpar ljudligt och kränker med ord istället för att vara saklig. För allt man vet kanske kvinnan har en utvecklingsstörning som gjorde att hon inte förstod?

Vill man skämma ut sig och förlora sin status som vettig vuxen så får man ju bete sig som TS gjorde. Det gäller att vara bättre än den som felar en, inte att sänka sig till dennes nivå och lägre ändå.
  • Free Spirit

At du reagerte så der automatisk, er jo en ting..men å kalle det rett vil eg ikke si.

At damen ikke skulle sparket i full medvetet er jo en ting, men  hun handlet sikkert i forsvar og full var hun også..kanskje hadde en dårlig dag. Uten at dette unskylder hennes oppførsel..

Men å skrike til henne foran barnet, anser jeg er et dårlig forbilde..men ikke alltid lett å kontrolere ens egen raksjon mot et eget barn. Hadde vært bedre å snakke til henne på en normal måte og sagt at du belkager datterens oppførsel og fortele henne at hun ikke bør oppføre seg så mot ditt barn.

• Nenne666
    MrC skrev 2011-01-08 17:35:27 följande:
    I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.
    Jag hade reagerat likadant... Har inget mer å tilläggaSkål
  • Argo
    sinfulmist skrev 2011-01-09 18:10:40 följande:
    Tycker din reaktion är normal.
    Vad som är en normal reaktion varierar från person till person.
  • Heisan

Fast det finns inget värre än folk som inte säger till människan/människorna som gör fel utan kommenterar ut i luften. Varför gör man så? Helt ärlig fråga, jag har aldrig förstått det., o nu finns det ju flera som skulle gjort så i tråden. Är man rädd för att hamna i en diskussion/ett gräl?

1 dag kvar!
Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter