• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • skoladan

Hade det varit mer OK om det varit en ung, vacker kvinna som sparkat henne? Varför är det viktigt att blanda in kvinnans utseende i saken?

• MrC
    skoladan skrev 2011-01-09 17:00:51 följande:
    Hade det varit mer OK om det varit en ung, vacker kvinna som sparkat henne? Varför är det viktigt att blanda in kvinnans utseende i saken?
    Vem har sagt det?
  • Primrose
    AronNora2 skrev 2011-01-09 16:58:29 följande:
    Ts
    tanten ska vara jävligt glad att du inte släpade henne i örat till farbror polisen.
    Hon kom undan alldeles för billigt anser jag.
  • Ixchel

Ja, varför tar man upp att det var en ful gammal kärring? Varför skrek du dom orden om henne?
    Jag vet rätt många som är mellan 50-60 och varken anser att de är fula, gamla eller kärringar.
    Kanske hon var trött, hade nyren kjol, skulle på nåt viktigt möte och handlade i affekt för att hon flera gånger tidigare blivit sparkad och nedsmutsad av barn?
    Vad lär du ditt barn med det beteendet?

Ja, själv är jag glad över att ha flyttat från Stockholm, med all trängsel.
    Jag skulle också ha blivit upprörd om en vuxen person lipar åt mig och mitt barn.
    Förståndshandikappad?
    Jag skulle nog ha bett om ursäkt för att barnet råkade sparka henne. Och lära mitt barn att man ska be om ursäkt om man gör sånt.

• Heisan

Du skulle ha sagt till tanten direkt, använt dig av ett språk som gett dig övertaget istället för att folk skulle se dig som den som betedde sig idiotiskt.

1 dag kvar!
  • hemljuvahem

Jag undrade om det inte kan vara ett missförstånd och att tanten "lekte" lite med er med tanke på lipandet.. hon kommer från en annan tidsålder också och då skulle man faktiskt visa de äldre respekt. Förresten, tant å tant. Min mamma är ju lite över 50 och jag ser inte henne som tant ^^ OT

Sen vill jag inte säga att hon gjort rätt fast att du börjar vråla över halva vagnen är väl lite överdrivet.. Hade nog ifrågasatt hennes beteende personligen så hade du fått ut mer av det hela. Ni alla hade nog en väldigt dålig dag helt enkelt.

• hemljuvahem

Förresten.. gammal, du är själv 38 och skriver att "kärringen" är 50. Det är 12 år! DU är snart där TS ;)))

• dessan59

Ts

jag hade också reagerat som du, blivit förb och sagt i från. sen kan man ju efteråt tycka att det hela var onödigt att skrika,men jag har humör jag också så ve den som gör mina barn illa. men att lipa och sparka ett barn gör bara någon som är elak

• AronNora2
    Ixchel skrev 2011-01-09 17:41:34 följande:
    Ja, varför tar man upp att det var en ful gammal kärring? Varför skrek du dom orden om henne?
    Jag vet rätt många som är mellan 50-60 och varken anser att de är fula, gamla eller kärringar.
    Kanske hon var trött, hade nyren kjol, skulle på nåt viktigt möte och handlade i affekt för att hon flera gånger tidigare blivit sparkad och nedsmutsad av barn?
    Vad lär du ditt barn med det beteendet?

Ja, själv är jag glad över att ha flyttat från Stockholm, med all trängsel.
    Jag skulle också ha blivit upprörd om en vuxen person lipar åt mig och mitt barn.
    Förståndshandikappad?
    Jag skulle nog ha bett om ursäkt för att barnet råkade sparka henne. Och lära mitt barn att man ska be om ursäkt om man gör sånt.
    Ja varför? Givetvis för att mänskan ifråga kränkte hennes barn. Ts svarade med en verbal kränkning, alltför milt enligt mig. Vad hade du själv gjort om någon plötsligt sparkat till dig eller ditt barn på tunnelbanan? Gjort som Jesus och vänt andra kinden till eller vad? Man ska tala med folk på det språk det förstår.
  • Flygfotogen

Naturligtvis hade du all rätt att säga till kvinnan och bli arg men du hade ingen rätt att bete dig som en snorunge.

Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter