• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • redneck girl

du skällde inte ut kärringen, det skulle du gjort . ge sig på småbarn är inte ok . hon kunde flyttat på sina ben och släppt fram barnet . men tyvärr så får psykfall röra sig fritt ute bland vanlig folk nuförtiden .

• ThildasMamma

Keeza- har man mage att sparka ett barn på benen som vuxen så ska man få höra hur rutten man är också. Hon hade kunnat flyttat benen när hon såg att det var ett barn som antagligen hade en overall på sig. Och vi alla med barn vet att barn med overall har lite krångligare att sätta sig till rätta... Eller alla människor. Skulle någon sparka mitt barn skulle jag sparka tillbaka och kalla henne allt jag kom på. jag själv skulle aldrig någonsin lägga hand på mitt eller någons annan barn eftersom jag anser att det är fel, och då har hon ingen rätt att sparka mitt eller någon annans barn!

Men alla är vi olika, och visst kan man välja sina ord, men jag har full förståelse för ts och tycker hon tar det minst sagt milt.

• Kazeer
    ThildasMamma skrev 2011-01-09 16:00:20 följande:
    Keeza- har man mage att sparka ett barn på benen som vuxen så ska man få höra hur rutten man är också. Hon hade kunnat flyttat benen när hon såg att det var ett barn som antagligen hade en overall på sig. Och vi alla med barn vet att barn med overall har lite krångligare att sätta sig till rätta... Eller alla människor. Skulle någon sparka mitt barn skulle jag sparka tillbaka och kalla henne allt jag kom på. jag själv skulle aldrig någonsin lägga hand på mitt eller någons annan barn eftersom jag anser att det är fel, och då har hon ingen rätt att sparka mitt eller någon annans barn!

Men alla är vi olika, och visst kan man välja sina ord, men jag har full förståelse för ts och tycker hon tar det minst sagt milt.
    Jag har ingenstans sagt att det var fel av TS att reagera på händelsen.

Om ditt sätt att lösa konflikter fungerar bra för dig, så ska du naturligtvis fortsätta med den sortens konfliktlösning. Jag väljer att lösa mina konflikter på annat sätt.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mulle78
    S vali s skrev 2011-01-09 15:29:54 följande:
    Är det bara ok för en förälder att förlora humöret
    Resonerar man som du gör så måste det ju ha varit helt ok för damen ifråga att reagera som hon gjorde, eller
    Vem vet, det kanske inte var första gången hon blev sparkad på av ett litet barn, TS barn kanske var barnet som fick bägaren att rinna över...
    Men det är klart, det är bara föräldrar som får tappa humöret ibland
    Absolut inte, alla har väl rätt att tappa humöret. Jag bara menar som förälder så måste man hela tiden tänka på vad man gör och inte gör, säger och inte säger inför sina barn. Alla är vi människor och ibland gör alla fel.
    Som jag sa så agerade ts kanske inte rätt men kanske på ett sätt som hon behövde just då.
    Visst hade väl tanten rätt att bli arg om hon nu kanske behövde det och hade blivit sparkad på flera gånger. Men hallå det var ett barn hon "gav" sig på.
    Någon spärr har man väl ändå och den anser jag att man kliver över om man sparkar på ett barn även om det inte är hårt. Jag förstår vad du menar men jag tycker deras sätt att agera är lite "same, same but diffrent" om du förstår vad jag menar. Ord är ord och våld är våld. Men det är bara mitt sätt att tänka och absolut ingen sanning. Sanningen finns nog inte att finna här på FL Glad.

Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
  • The Hermit

Man reagerar väl efter sitt eget förstånd och efter hur pass mycket kontroll man har över sig själv.
    De flesta skulle aldrig uppföra sig på det sättet.
    En kvinna som räcker ut tungan och sparkar ett barn är knappast mentalt frisk och det skulle jag ta hänsyn till och försöka få mitt barn att förstå att allt inte var ok med henne.
    Men det verkar inte helt friskt att ställa sig och gapa på det viset som du gjorde heller, så man undrar vad som rör sig under mössan. Din dotter skulle säkerligen ha klarat det bättre om du själv hade uppfört dig vuxet.

The only person you can change now or ever is yourself.
  • Tidsadverbial

Ok, du hade väl kanske kunnat uttrycka dig lite mognare, men jag har full förståelse för att man tappar humöret som förälder när en vuxen person gör illa ens barn fysiskt. Den som betedde sig värst här var helt klart tanten. Vem som helst kan råka stöta till någon främling. Det ger verkligen inte rätt att sparkas. Och vad är det för sätt att räcka ut tungan som 50-60-åring?

• Guldrosen

Omoget beteende från er båda! TS borde träna sin inpulskontroll.

TS borde i mitt tycke låtsats som inget och sedan när de gått av pendeltåget förklarat för sin dotter att man inte uppför sig så som "tanten" gjorde. Förklarat att "tanten" kanske inte var riktigt frisk.

Jag skulle aldrig få för mig att göra bort mig på det viset som TS gjorde.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • IdiotPrayer
    MrC skrev 2011-01-08 17:35:27 följande:
    I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.
    rätt lr fel vette fan,men jag hade gjort precis likadant! Jag är inte en person som tar skit från folk,särskilt inte riktat mot mina(lr andras heller för den delen) barn.
  • PruttPottan
    MrC skrev 2011-01-09 15:25:05 följande:
    Nej, då hade jag kanske sagt något i stil med:   (Hypotetiskt)
    -...FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA DUMMA GRINIGA TANTIDIOTER SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Det hade ju varit bättre då du inte baserade din avoga inställning på utseende.
  • AronNora2

Ts
    tanten ska vara jävligt glad att du inte släpade henne i örat till farbror polisen.
    Hon kom undan alldeles för billigt anser jag.

Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter