• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • Kazeer

Nej, jag tycker inte att du gjorde rätt. Du hade kunnat framföra vad du tyckte om händelsen utan att använda invektiv och svordomar.

Kvinnan i fråga gjorde inte heller rätt som rörde vid din dotter med sin fot men du hade kunnat välja dina ord bättre.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • ThildasMamma

Kazeer- det är lätt att va domare..... Lättare att va efterklok

• Cupcaken

Tycker TS använder ett dåligt språk när hon höjt rösten, även om man har hög utbildning så kanske man inte har litterär begåvning (såg ett inlägg där TS skriver om hennes utbildningar)
    Tycker TS hade kunnat använda ett annat språkval helt klart, inte bara inför dottern utan även inför andra som satt på pendeln.

Tanten agerade inte rätt heller, man sparkar inte på någon!

• waitingforyou2011

Jag hade nog reagerat på liknande sätt! Hade ja varit grinig den dagen hade ja nog gjort på precis samma sätt, hade ja varit på bra humör hade ja nog sagt: Va fan håller du på me? Du kan ju inte sparka på mitt barn, är du helt dum i huvet eller??

Tja, nåt mer åt de hållet, alltså bara mer riktat till HENNE istället för till alla andra :p

• MrC
    Add3 skrev 2011-01-09 14:04:26 följande:
    Verkar inte speciellt högutbildat att skriva 'lär dig läsa din lilla analfabet'...Skrattande
    Jag blir bara så irriterad när det jag skrivit förvrängs/ljugs.
    hotmamma skrev 2011-01-09 14:46:53 följande:
    anser ju inte att du skällt ut kärringen utan du sa en sarkastisk komentar till din dotter som handlade om kärringen så hela vagnen hörde...
    Exakt!
    Cupcaken skrev 2011-01-09 15:01:19 följande:
    Tycker TS använder ett dåligt språk när hon höjt rösten, även om man har hög utbildning så kanske man inte har litterär begåvning (såg ett inlägg där TS skriver om hennes utbildningar)
    Tycker TS hade kunnat använda ett annat språkval helt klart, inte bara inför dottern utan även inför andra som satt på pendeln.

Tanten agerade inte rätt heller, man sparkar inte på någon!
    Jag är man. Jag har snorre mellan benen. (Ingen ursäkt)

OT: jäklar vad många som läser min presentation/profil idag. Många nyfikna. Helt okay.
  • Kazeer
    ThildasMamma skrev 2011-01-09 14:59:54 följande:
    Kazeer- det är lätt att va domare..... Lättare att va efterklok
    Det må så vara. Men du skulle inte komma på mig att kalla en annan människa för det som står i trådstarten. Jag skulle kanske/troligtvis ha tänkt orden men jag skulle inte ha yttrat dem högt. Jag tycker inte att jag har rätten att tilltala en annan människa på det viset. Hittills har jag hittat andra sätt att uttrycka vad jag tycker och känner och tänker.

TS frågar om vi, som svarar i tråden, tycker att agerandet var rätt eller om det fanns något annat sätt att reagera. Jag besvarade de två frågorna.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • PruttPottan

Hade det varit mer okej TS om det varit en ung snygg kvinna?

• MrC
    RadarQueen skrev 2011-01-09 15:16:30 följande:
    Hade det varit mer okej TS om det varit en ung snygg kvinna?
    Nej, då hade jag kanske sagt något i stil med:   (Hypotetiskt)
    -...FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA DUMMA GRINIGA TANTIDIOTER SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}
  • S vali s
    Mulle78 skrev 2011-01-09 14:00:28 följande:
    Du agerade förmodligen inte alls på ett korrekt sett om man ser det ut pedagogisk synvinkel, men varför ska vi föräldrar ALLTID göra det.
    Någon gång måste väl vi också få förlora humöret och bete oss på ett sätt som kanske inte är det bästa. Det är ju dessutom mot någon som verkligen sänkte sig själv till ett barns nivå genom att räcka ut tungan och sparka och det mot ett barn dessutom.
    Våra barn måste väl få känna att vi står upp för dem när någon är taskig även om det är en vuxen. Vissa verkar tror att man får göra vad man vill bara för att man är vuxen och bestämmer själv, och barnen ska göra som alla vuxna säger bara för att de är barn. 

Bra gjort, hoppas hon skämdes ordentligt. Hon får väl hjälpa till att dra undan sina ben också, alla måste ju få plats på tunnelbanan.  
    Är det bara ok för en förälder att förlora humöret
    Resonerar man som du gör så måste det ju ha varit helt ok för damen ifråga att reagera som hon gjorde, eller
    Vem vet, det kanske inte var första gången hon blev sparkad på av ett litet barn, TS barn kanske var barnet som fick bägaren att rinna över...
    Men det är klart, det är bara föräldrar som får tappa humöret ibland
    Den late får brått när det blir kväll
  • Kinya

Jag tycker inte att du skällde ut henne. Däremot tycker jag att du borde ha gjort det! Man sparkar inte ett barn oavsett vad barnet gjort. Om hon såg att din dotter försökte sätta sig vid fönstret borde hon underlättat t.ex. dragit tillbaka sina ben medan din dotter satte sig. Det är inte svårare än så att underlätta för andra!

Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter