• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • lunapark

RÄTT. Jag hade gjort mer än så-kanske slängt av henne från t-banan, när den stannade vid en station-hon var rubbad-det handlar om ett barn för böveln!

• lunapark
    Marsch skrev 2011-01-09 19:00:42 följande:
    Rent lagligt så finns det ju gränser för snorungigt beteende. Man får inte skada andra människor och där gjorde ju kvinnan helt klart fel men också TS som förolämpar ljudligt och kränker med ord istället för att vara saklig. För allt man vet kanske kvinnan har en utvecklingsstörning som gjorde att hon inte förstod?

Vill man skämma ut sig och förlora sin status som vettig vuxen så får man ju bete sig som TS gjorde. Det gäller att vara bättre än den som felar en, inte att sänka sig till dennes nivå och lägre ändå.
    Om man inte står upp för sitt barn-då och bara då har man förlorat sin heder.
  • The past is now

Nja, jag tycker inte att du agerade rätt. Jag hade nog frågat vad tanten höll på med och sagt högt och ljudligt att vi vill ha en ursäkt!

• Heisan
    lunapark skrev 2011-01-09 19:32:42 följande:
    Om man inte står upp för sitt barn-då och bara då har man förlorat sin heder.
    Men hon stod ju inte upp för sitt barn, hon slängde ut en kommentar i luften o flyttade på sig
    1 dag kvar!
  • Free Spirit
    lunapark skrev 2011-01-09 19:31:01 följande:
    RÄTT. Jag hade gjort mer än så-kanske slängt av henne från t-banan, när den stannade vid en station-hon var rubbad-det handlar om ett barn för böveln!
    Men hallo..Barnet ble jo ikke skadet, en kan jo ikk gå så dramtisk til verks..menneskevar jo sørpa!!
  • Afrodisiac
    Marsch skrev 2011-01-09 19:00:42 följande:
    Rent lagligt så finns det ju gränser för snorungigt beteende. Man får inte skada andra människor och där gjorde ju kvinnan helt klart fel men också TS som förolämpar ljudligt och kränker med ord istället för att vara saklig. För allt man vet kanske kvinnan har en utvecklingsstörning som gjorde att hon inte förstod?

Vill man skämma ut sig och förlora sin status som vettig vuxen så får man ju bete sig som TS gjorde. Det gäller att vara bättre än den som felar en, inte att sänka sig till dennes nivå och lägre ändå.
    Nej, man ska ju inte skada någon för sådant, det fattar nog TS också. Men försvara sig eller sitt barn på detta sätt innebär inte att man är ovettig heller? Ja, kanske kvinnan hade någon form av störning, det vet inte jag och kanske inte TS heller, då det inte riktigt verkar friskt att räcka ut tungan åt en femåring och sen sparka på barnet. Men någonstans får man faktiskt dra en gräns. Man kan ju inte bara sitta och titta på varje gång någon ger sig på ens barn och hitta på ursäkter att inte säga ifrån bara för att framstå som "vettig" eller för att inte sänka sig till någons nivå. Image är inte allt här i världen.
  • Afrodisiac
    The past is now skrev 2011-01-09 19:37:09 följande:
    Nja, jag tycker inte att du agerade rätt. Jag hade nog frågat vad tanten höll på med och sagt högt och ljudligt att vi vill ha en ursäkt!

Ja, det också.
  • aldrigmer

Jag är 57 år. Jag är en ful, gammal kärring. Jag är tant - i era ögon. Jag åker pendeltåg ibland och jag vill inte bli nedskitad av småbarnsskor. Det är mer regel än undantag att barn kommer åt mina kläder med sina skor alternativt har skorna på sätet. Mammorna verkar fullständigt skita i detta. DOCK, man får inte sparka, vare sig lätt eller hårt, mot en annan människa. Damen gjorde fel. Att du blev arg är förståeligt. DOCK, du skulle ha sett till att ditt barns skor befann sig utom räckhåll för damens kjol.

Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter