• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • Afrodisiac
    aldrigmer skrev 2011-01-09 19:50:51 följande:
    Jag är 57 år. Jag är en ful, gammal kärring. Jag är tant - i era ögon. Jag åker pendeltåg ibland och jag vill inte bli nedskitad av småbarnsskor. Det är mer regel än undantag att barn kommer åt mina kläder med sina skor alternativt har skorna på sätet. Mammorna verkar fullständigt skita i detta. DOCK, man får inte sparka, vare sig lätt eller hårt, mot en annan människa. Damen gjorde fel. Att du blev arg är förståeligt. DOCK, du skulle ha sett till att ditt barns skor befann sig utom räckhåll för damens kjol.
    Shit, jag skulle inte vilja se mig som ful och gammal käring endast vid 57-års ålder Eller tant.

Men hur skulle TS ha sett till att hans dotters skor inte nuddade kjolen när tanten inte gjorde några försök att släppa förbi dottern utan att bli nuddad? Det bästa är väl om alla parter underlättar för varandra. Om jag t.ex. ställer mig i dörren på Ica Maxi och någon råkar köra över mina tår med vagnen, ska jag då knuffa ner denne?
  • Ramborg

Jag håller med Aldrigmer!

Jag är förvånad över att nästan ingen här bryr sig om att barnet faktiskt smutsat ner en främmande människa. Är det för att ni själva är så vana att bli nerlortade av era barn att ni har slutat bry er?

Och självklart gjorde kvinnan fel som sparkade, men hon hade all rätt att bli upprörd på barnet och FRAMFÖRALLT mamman som lät henne åla omkring på sätena utan att bry sig om att hon riskerar att smutsa ner övriga passagerare. Hon skulle ha grälat på mamman istället för att ge sig på barnet.

• Afrodisiac
    Ramborg skrev 2011-01-09 19:58:40 följande:
    Jag håller med Aldrigmer!

Jag är förvånad över att nästan ingen här bryr sig om att barnet faktiskt smutsat ner en främmande människa. Är det för att ni själva är så vana att bli nerlortade av era barn att ni har slutat bry er?

Och självklart gjorde kvinnan fel som sparkade, men hon hade all rätt att bli upprörd på barnet och FRAMFÖRALLT mamman som lät henne åla omkring på sätena utan att bry sig om att hon riskerar att smutsa ner övriga passagerare. Hon skulle ha grälat på mamman istället för att ge sig på barnet.
    Hahahah! Vi läser inte in mer än som stod och det stod att kjolen blev lite blöt bara. Klart man har varit med om att folk råkat smutsa ner en när det varit någonstans fullpackat, men varför ska man bli skitförbannad på en femåring när man själv bidragit till att få en lite blöt kjol, i det här fallet?

TS, som är en man vilket är onödig fakta egentligen, lät inte sin dotter åla sig över sätena. Läs vad han skrivit.
  • Argo
    lunapark skrev 2011-01-09 19:32:42 följande:
    Om man inte står upp för sitt barn-då och bara då har man förlorat sin heder.
    Och det enda sättet att stå upp för sitt barn är att dra det därifrån och högljutt raljera över en annan människa?

Vad sägs om att konfrontera människan ifråga öga mot öga (och det utan att svära och kränka)?

Men nej då ...
  • Harlow
    Blackbird skrev 2011-01-09 12:30:40 följande:
    Ah, tänk att jag var nära att falla för den lätta. Du är bara ute efter att bråka och förnedra? Drömmer Aja, det är inget jag gillar att göra så jag sätter punkt här.
    Just det tycker jag bevisar hur smart du är! :o)
    Håller f.ö. med dig helt.
    Moralpanik?
  • Ramborg

Ok, inte åla PÅ sätena utan mellan. Oavsett så smutsade hon ner kvinnan. Jag hade blivit skitsur om jag tex var på väg till en jobbintervju... Och det är nog inte hela sanningen att det var MINIMALT med ALLDELES ren snö... Så brukar inte skor se ut om vintern där det finns pendeltåg.

Men jag upprepar, självklart får man inte sparkas. Jag tycker fortfarande det låter som att kvinnan var efterbliven.

• Mirva
    Fel, fel, fel! Vad har kvinnans ålder, utseende och kön med saken att göra? Du var definitivt inte ett bra föredöme för ditt barn. Man kan säga till kvinnan att det var otroligt dumt gjort, att barnet inte menade att blöta ner, och att hon borde be barnet om ursäkt exempelvis. Du sänkte dig till samma nivå som den sparkande kvinnan.
Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter