• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • aldrigmer
    SuperJE skrev 2011-01-09 21:10:34 följande:
    Självklart ska man visa alla människor respekt, men varför göra det mot någon som inte gör det mot dig?
    Tunnelbanefolk på morgonen är ett bra exempel. Om någon går in i dig, ber inte om ursäkt för det. Går sedan igenom en dörr och släpper den rakt framför näsan på dig; skulle du då visa den människan respekt? Antingen så skiter man i det, eller så blir man så förbannad så man säger/gör något tillbaka. Jag har varit med om det, och jag gick ikapp idioten, gick igenom nästa dörr och öppnade den för mycket med flit så den åkte tillbaka med ilfart, nästan rakt i nyllen på den j**eln.

Så ni som gnäller på hur TS reagerade och säger att hon gjorde fel, borde kanske tänka på att om man blir fly förbannad så KAN man faktiskt inte alltid ignorera personen i fråga/prata lugnt.
    Ja, det var ett moget handlande. Jag har bott ett antal år i Stockholm och jag lovar, om jag är artig får jag mycket artighet tillbaks! Prova ska du få se!
  • Gurkburk
    SuperJE skrev 2011-01-09 21:10:34 följande:
    Självklart ska man visa alla människor respekt, men varför göra det mot någon som inte gör det mot dig?
    Tunnelbanefolk på morgonen är ett bra exempel. Om någon går in i dig, ber inte om ursäkt för det. Går sedan igenom en dörr och släpper den rakt framför näsan på dig; skulle du då visa den människan respekt? Antingen så skiter man i det, eller så blir man så förbannad så man säger/gör något tillbaka. Jag har varit med om det, och jag gick ikapp idioten, gick igenom nästa dörr och öppnade den för mycket med flit så den åkte tillbaka med ilfart, nästan rakt i nyllen på den j**eln.

Så ni som gnäller på hur TS reagerade och säger att hon gjorde fel, borde kanske tänka på att om man blir fly förbannad så KAN man faktiskt inte alltid ignorera personen i fråga/prata lugnt.
    Jag kan med säkerhet säga att jag enbart hade garvat åt dig om du kutat förbi mig för att slå nästa dörr nästan rakt i nyllet på mig (inte för att jag brukar knuffas och släppa dörrar på folk medvetet, men om det skulle ske). En gång när jag var ute och cyklade hamnade jag bakom en gubbe som cyklade betydligt saktare och dessutom en bit ut i gatan. Så jag cyklade om honom på insidan. En stund senare hörde jag flåsningar bakom mig och helt plötsligt dök gubben upp och trängde sig innanför mig med sin cykel samtidigt som han fräste "Där ser du hur det känns". Jag var tvungen att stanna cykeln för jag skrattade så jag höll på att ramla omkull. Hade du kutat förbi mig för att knuffa nästa dörr på mig hade jag fått sätta mig ner av skratt och det hade varit en återkommande berättelse på fikapauserna.

Det kanske inte alltid är så lätt att ignorera personen när man blir förbannad, men att få ett utbrott och bete sig illa tillbaka har sällan någon annan effekt än att man framstår som en idiot själv. Höjer man sig istället över situationen och personen som beter sig illa har man vanligtvis vunnit mer. I TS fall gjorde hon enbart bort sig själv och var allt annat än en bra förebild för sitt barn. Hade hon istället varit lugn och saklig hade hon framstått som den vuxne i situationen.
  • aldrigmer
    Gurkburk skrev 2011-01-09 21:28:13 följande:
    Jag kan med säkerhet säga att jag enbart hade garvat åt dig om du kutat förbi mig för att slå nästa dörr nästan rakt i nyllet på mig (inte för att jag brukar knuffas och släppa dörrar på folk medvetet, men om det skulle ske). En gång när jag var ute och cyklade hamnade jag bakom en gubbe som cyklade betydligt saktare och dessutom en bit ut i gatan. Så jag cyklade om honom på insidan. En stund senare hörde jag flåsningar bakom mig och helt plötsligt dök gubben upp och trängde sig innanför mig med sin cykel samtidigt som han fräste "Där ser du hur det känns". Jag var tvungen att stanna cykeln för jag skrattade så jag höll på att ramla omkull. Hade du kutat förbi mig för att knuffa nästa dörr på mig hade jag fått sätta mig ner av skratt och det hade varit en återkommande berättelse på fikapauserna.

Det kanske inte alltid är så lätt att ignorera personen när man blir förbannad, men att få ett utbrott och bete sig illa tillbaka har sällan någon annan effekt än att man framstår som en idiot själv. Höjer man sig istället över situationen och personen som beter sig illa har man vanligtvis vunnit mer. I TS fall gjorde hon enbart bort sig själv och var allt annat än en bra förebild för sitt barn. Hade hon istället varit lugn och saklig hade hon framstått som den vuxne i situationen.
    Så rätt!
  • Maria222

Din dotter blev kränkt av tanten så jag tycker att dte var jättebra att du sa ifrån. Nu kanske ordvalet inte var det bästa, men huvudsaken var i allafall att du markerade tydligt att det inte var okej att göra så, för din flickas skull.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Kazeer
    Marsch skrev 2011-01-09 19:00:42 följande:
    Rent lagligt så finns det ju gränser för snorungigt beteende. Man får inte skada andra människor och där gjorde ju kvinnan helt klart fel men också TS som förolämpar ljudligt och kränker med ord istället för att vara saklig. För allt man vet kanske kvinnan har en utvecklingsstörning som gjorde att hon inte förstod?

Vill man skämma ut sig och förlora sin status som vettig vuxen så får man ju bete sig som TS gjorde. Det gäller att vara bättre än den som felar en, inte att sänka sig till dennes nivå och lägre ändå.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    lunapark skrev 2011-01-09 19:32:42 följande:
    Om man inte står upp för sitt barn-då och bara då har man förlorat sin heder.
    Man kan stå upp för sitt barn utan att svära åt och förminska en annan människa. Det hela handlar om vilken sorts förebild man vill vara för sitt barn.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Argo
    Maria222 skrev 2011-01-09 21:34:50 följande:
    Din dotter blev kränkt av tanten så jag tycker att dte var jättebra att du sa ifrån. Nu kanske ordvalet inte var det bästa, men huvudsaken var i allafall att du markerade tydligt att det inte var okej att göra så, för din flickas skull.
    TS sa inte ifrån. Han (jo, det är trots allt en "han") sa ingenting till kvinnan. Av någon anledning.

Istället drog han sin dotter därifrån och började öppet raljera och förolämpa en annan person.

Låt mig gissa vad medpassagerarna tänkte om honom när han gick på som bäst ...
  • Free Spirit
    Gurkburk skrev 2011-01-09 21:28:13 följande:

• Maria222
    Argo skrev 2011-01-09 21:42:58 följande:
    TS sa inte ifrån. Han (jo, det är trots allt en "han") sa ingenting till kvinnan. Av någon anledning.

Istället drog han sin dotter därifrån och började öppet raljera och förolämpa en annan person.

Låt mig gissa vad medpassagerarna tänkte om honom när han gick på som bäst ...
    vaddå trots allt en han? vad menar du med det?
    vad spelar det för roll vad medpassagerarna tycker i detta läge? VÄad tror du de tyckte om att den stackars flickan blev kränkt och sparkad på?
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • roflmao

Är det även ok att kalla en unge för ful? "Den fula lilla ungen kletade snösörja på min kjol"?

Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter