• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • Suck och suck
    Suck och suck skrev 2011-01-09 23:22:10 följande:
    Klokt sagt. Alltså jag blir så trött på alla dessa femtielva efterkonstruktioner, då man inte får bara klappar på axeln i en tråd.
    Jag har också startat trådar som gjort mig impopulär,
    men då har jag verkligen undvikit att skriva 118 efterkonstruktioner för att få klappar på axeln.
    Big deal egentligen. Och hur mycket behöver man förstora upp det.
    Den här incidenten kanske skulle vara något man knappt höjde på ögonbrynen irl, men på fl blir det SÅÅÅÅ stort.
    Jag startar en tråd och utgår från det. Det är där själva frågeställningen utgår ifrån, och det är där man får svar därefter.
    Det var ju de svaren man var intresserad av eller hur?
    Måste man haka upp sig på att det är mycket opponering i trådar? Fl är Gud eller?
    Not!! (enligt min åsikt)
    Men det här kloka inlägget borde jag starta en tråd med. tycker jag själv.
  • Good Girl

TANTEN tränade förmodligen inför en ny säsong av "Pensionörsjävlar".

TS tillhör den nya typen av föräldrar som blir hysteriska så fort en gamling nyper deras stojiga unge i kinden för det är minsann "kränkande".

In i skamvrån med alla tre!

• emelielj

Jag tycker TS gjorde rätt, Självklart var det väl inte meningen av dottern att snudda vid tanten, som svarade med att räcka ut tungan?
    De som tycker Ts var onödig, vad var tanten då?
    Vad ska flickan tro om vuxna människor som räcker ut tungan och beter sig värre än vad barn gör?

• Suck och suck
    Good Girl skrev 2011-01-09 23:24:25 följande:

TS tillhör den nya typen av föräldrar som blir hysteriska så fort en gamling nyper deras stojiga unge i kinden för det är minsann "kränkande".

Ha, ha, ha ( Ja, ja, vem vet Kanske.)
  • Emin éMinÄlskling

Haha, vilken NORMAL vuxen människa räcker ut tungan åt ett litet barn (eller till någon överhuvudtaget) för att man blir sur på någon undrar jag.Obestämd(och sparkar på denne dessutom)
    Och hur fasen orkar man blir sur för att någon överhuvudtaget framförallt ett litet barn RÅKAR blöta/smutsa whatever ner ens kjol eller vad man nu har på sig??
    DET om något är väl riktigt knasigt ändå!?

Dottern har väl inte gjort något fel. Alla är väl människor. Hur många har inte råkat stöta till en annan människa någon gång ute på stan, på bussen, spårvagnen affären etc...?
    Hon är 5 år...det är väl ändå inte hela världen om hon missar att be om ursäkt.!
    Dessutom kanske hon inte ens hann be om ursäkt innan knäppgöken räckte ut tungan åt henne,
    och vem ber om ursäkt till någon som visar en sådan respektlös attityd?

TS var noga med att säga till dottern att se upp så att hon inte stöter till andra. Det räcker väl?
    I det läget borde väl det normala för tanten bara vara att le lite och säga "ingen fara" eller nåt!
    I min värld är då det den mest normala reaktionenFlört
    Så att TS brusade upp lite i det läget har jag snarare full förståelse för.

• Cupcaken
    emelielj skrev 2011-01-09 23:26:45 följande:
    Jag tycker TS gjorde rätt, Självklart var det väl inte meningen av dottern att snudda vid tanten, som svarade med att räcka ut tungan?
    De som tycker Ts var onödig, vad var tanten då?
    Vad ska flickan tro om vuxna människor som räcker ut tungan och beter sig värre än vad barn gör?
  • Cupcaken
    Good Girl skrev 2011-01-09 23:24:25 följande:

• Blackbird
    Harlow skrev 2011-01-09 20:11:20 följande:
    Just det tycker jag bevisar hur smart du är! :o)
    Håller f.ö. med dig helt.
    {#emotions_dlg.flower} Dito...
    Conscience is dead
  • SkåneP

Helt rätt.

Fula gamla kärringar ska inte sparka på barn, det ska bara unga snyggos med stora lökar göra.

• Samsmamma

tycker att det var fel gjort av ts, inte att ni bytte plats eller reagerade på tantens agerande, men inför sin dotter ska man agera förebild och det gör man inte genom att kalla andra namn.

Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter