• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • Starkast
    Argo skrev 2011-01-10 14:34:35 följande:
    Vem har sagt att TS inte får bli arg?

Hur TS sedan hanterar den ilskan? Tja, vi är alla individer som beter oss olika.

Själv hade jag varit modig nog att fråga tanten vad hon höll på med, kolla om hon ev är utvecklingsstörd på nåt sätt, och om inte bett henne att säga förlåt för sparken. Hade hon vägrat hade jag sagt åt henne vad jag tycker om hennes beteende och flyttat.

Visst kan det säkert kännas skönt att få förnedra någon som du tycker ha kränkt dig, men jag hade änså inte fegat ur genom att inte våga konfrontera tanten utan istället ställa mig upp och deklamera för alla andra vilken ful satkärring det här är. Jag har väl inte det behovet kan tänkas.
    Tror du på allvar, att någon som behandlar andra som tanten gjorde, skulle lyssna på dig?
    Hur skulle du ta reda på om hon var utvecklingsstörd? frågat? Hur hade hon reagerat på det? Gått längre än att lipa/sparka?
    Tror du att någon som uppenbarligen inte tycker om/respekterar barn skulle ge en ursäkt till ett barn?

Jag hade inte heller svurit och kallat henne otrevliga ord, därimot markerat. Jag hade nog inte heller flyttat mig utan demonstrativt suttit kvar - efter att jag sagt ifrån.

Men - jag tycker tantens handling var långt mkt värre än TS. Och att fega ur tycker jag är att INTE säga något utan bara gå sin väg - utan att säga något alls.
  • u77

TS- tummen upp Flört

Tycker du gjorde rätt...det är så man i efterhand brukar tänka att "så skulle jag ha gjort".

Handlingskraftigt!

• Argo
    Starkast skrev 2011-01-10 14:53:57 följande:

Hur TS sedan hanterar den ilskan? Tja, vi är alla individer som beter oss olika.

Själv hade jag varit modig nog att fråga tanten vad hon höll på med, kolla om hon ev är utvecklingsstörd på nåt sätt, och om inte bett henne att säga förlåt för sparken. Hade hon vägrat hade jag sagt åt henne vad jag tycker om hennes beteende och flyttat.

Visst kan det säkert kännas skönt att få förnedra någon som du tycker ha kränkt dig, men jag hade änså inte fegat ur genom att inte våga konfrontera tanten utan istället ställa mig upp och deklamera för alla andra vilken ful satkärring det här är. Jag har väl inte det behovet kan tänkas.
    Tror du på allvar, att någon som behandlar andra som tanten gjorde, skulle lyssna på dig?
    Hur skulle du ta reda på om hon var utvecklingsstörd? frågat? Hur hade hon reagerat på det? Gått längre än att lipa/sparka?
    Tror du att någon som uppenbarligen inte tycker om/respekterar barn skulle ge en ursäkt till ett barn?

Jag hade inte heller svurit och kallat henne otrevliga ord, därimot markerat. Jag hade nog inte heller flyttat mig utan demonstrativt suttit kvar - efter att jag sagt ifrån.

Men - jag tycker tantens handling var långt mkt värre än TS. Och att fega ur tycker jag är att INTE säga något utan bara gå sin väg - utan att säga något alls.
    Hur man tar reda på vilken den andra personen är? Tja, man får väl försöka bedöma efter bästa förmåga. Och eftersom vi bara har TS version av historien så vet vi egentligen inte alls vad tanten var kapabel till eller inte.
  • Mrs Statham

Har bara läst ts, så jag vet inte om det här redan har diskuterats.
    Men du skällde inte ut kvinnan. Du var riktigt ohyfsad som gav henne en hederlig svensk gliring. Om du hade ställt dig upp och ifrågasatt vad hon gjorde, ansikte mot ansikte så hade du kunnat skälla ut henne. Dock tycker jag inte att det fula språket var befogat alls. Det finns sätt och det finns sätt. Ditt sätt att agera i den här frågan var minst lika barnsligt som tantens.

• ialwayssurrender

Helt rätt!
    HAde gjort samma sak

• Livisu

Varför bad du inte tanten om ursäkt för att att barnet sparkade henne istället för att bara prata med barnet? "Se upp så du inte sparkar på andra" sa du, när barnet redan sparkat?
    Sen verkar ju kvinnan lite speciell som lipar... Kanske hon var psykiskt störd? Visst är det dumt att sparka barn men hon verkade ju inte frisk från början. Och det du var inte särskilt trevligt. Nu är det överstökat och ditt barn har lärt sig att även vuxna kan bete sig som barn ibland, med rätta.

• Flygfotogen
    Afrodisiac skrev 2011-01-09 19:48:19 följande:
    Nej, man ska ju inte skada någon för sådant, det fattar nog TS också. Men försvara sig eller sitt barn på detta sätt innebär inte att man är ovettig heller? Ja, kanske kvinnan hade någon form av störning, det vet inte jag och kanske inte TS heller, då det inte riktigt verkar friskt att räcka ut tungan åt en femåring och sen sparka på barnet. Men någonstans får man faktiskt dra en gräns. Man kan ju inte bara sitta och titta på varje gång någon ger sig på ens barn och hitta på ursäkter att inte säga ifrån bara för att framstå som "vettig" eller för att inte sänka sig till någons nivå. Image är inte allt här i världen.
    Man får såklart dra gränser men då måste man klara av att dem för sig själv också. Man får inte bete sig hur som helst och det gjorde TS. Att sätta ner foten, säga ifrån, försvara sig etc kan göras SÅ mycket snyggare och bättre än att bete sig som en snorunge mot sin antagonist..
  • andraadvent

Omoget beteende. En dag blir du själv äldre och kanske inte så kul att bli kallad "ful grinig kärring**". Indirekt sa du ju att alla äldre på tåget är kärringar alltså att är du en kvinna över en viss ålder är du en kärring.

Dåligt exempel inför din dotter och lågt folkvett. Man ska inte sänka sig till andras låga nivå, man kan vara tydlig utan att gå till personangrepp. Skulle du vilja höra av en okänd passagerare att du är ful?

• Suck och suck
    SkåneP skrev 2011-01-10 08:08:38 följande:
    Helt rätt.

Fula gamla kärringar ska inte sparka på barn, det ska bara unga snyggos med stora lökar göra.
    Ha, ha, ha. Så bra kommentar!
  • Heisan
    Mrs Statham skrev 2011-01-10 17:12:45 följande:
    Har bara läst ts, så jag vet inte om det här redan har diskuterats.
    Men du skällde inte ut kvinnan. Du var riktigt ohyfsad som gav henne en hederlig svensk gliring. Om du hade ställt dig upp och ifrågasatt vad hon gjorde, ansikte mot ansikte så hade du kunnat skälla ut henne. Dock tycker jag inte att det fula språket var befogat alls. Det finns sätt och det finns sätt. Ditt sätt att agera i den här frågan var minst lika barnsligt som tantens.
    +1
    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter