• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • androidd

helt rätt reaktion tycker jag du ska klart skydda din dotter.. 
    och en gammal kärring vid 50 -60 år  borde ha nog med förnuft att inte sparka på en 5 år lite hjälplös flicka... 

• Starkast
    Argo skrev 2011-01-09 14:13:16 följande:
    Vad spelar det för roll?

Måste det finnas en vit och en svart i berättelsen?

Det var ju två vuxna som inte kunde bete sig som just ... vuxna.
    Vad det spelar för roll att tillåta sitt barn/sig själv bli väldigt illa behandlad??
    Jisses!!
  • Zur Farbenlehre

Hemskt för ett litet barn att få ett sådant bemötande från någon i vuxenvärlden, hoppas hon inte får men.

Jag tycker att du gjorde rätt som tog avstånd och förflyttade dig. Alla är däremot olika i sin personlighet så jag kan ändå tycka att på det sättet du tog avstånd är inte ett sätt jag hade använt. Jag personligen hade tagit avstånd på annat sätt än med att höja rösten och använda ord som "gamla fula kärringjävlar" men definitivt tagit avstånd på mitt eget sätt  och förflyttat mig och barnet.

• Stinky

Tycker du gjorde helt rätt!

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Zur Farbenlehre
    TheMilky skrev 2011-01-10 08:57:53 följande:
    Jag kan bara tala för mig själv, men när det kommer till mitt barn och försvar så agerar jag inte alltid PK. Ledsen, men jag pallar inte att vara skitnödig i alla situationer i livet.
    Nja, jag tror inte att det handlar om PK (även om det finns de som kan skriva hur man borde ha och tro att det är så det skulle bli). Jag tror att det är främst och mest ens personlighet som avgör, hur?  Jag har aldrig varit i en
    sån här situation som TS tar upp men man kan tänka sig in i den när man ser över hur man har annars bemött
    saker och ting i livet.
  • Argo
    Starkast skrev 2011-01-10 12:47:01 följande:
    Vad det spelar för roll att tillåta sitt barn/sig själv bli väldigt illa behandlad??
    Jisses!!
    Så när kvinnan i sin tur blev illa behandlad av TS borde hennes respons på det ha varit ... ?

Spott?

Kniv?

Urinering?

Vad?

Det har aldrig slagit dig at TS, om han hade haft modet, hade kunnat sagt åt kvinnan personligen, frågat vad hon höll på med, och sedan flytta?

Istället för att fega ur, dra bort ungen, och börja gasta i hela vagnen och kalla kvinnan för öknamn.
    "Jisses!", vadå?
  • puss
    DenNamnbitne skrev 2011-01-10 13:48:35 följande:
    Är man en ful gammal kärring om man fyllt 50 år?
    ful gammal kärring is a state of mind.
    up yours
  • Starkast
    Argo skrev 2011-01-10 13:35:54 följande:
    Så när kvinnan i sin tur blev illa behandlad av TS borde hennes respons på det ha varit ... ?

Spott?

Kniv?

Urinering?

Vad?

Det har aldrig slagit dig at TS, om han hade haft modet, hade kunnat sagt åt kvinnan personligen, frågat vad hon höll på med, och sedan flytta?

Istället för att fega ur, dra bort ungen, och börja gasta i hela vagnen och kalla kvinnan för öknamn.
    "Jisses!", vadå?
    Kallat tanten otrevliga ord hade jag aldrig gjort. Men förbannad och försvarat mitt barn hade jag gjort.
    Men jag tycker tantens agerande var riktigt skit. Vissa tycker att barn kan behandlas hur som helst.

Att som förälder inte bli arg över agerandet hade varit tvärfel eftersom tanten gjorde ett stort fel! Ungen sparkade inte till med flit utan skulle sätta sig på sin plats. I detta snöväder som råder ute blir det blöta vinterkängor = det är lätt gjort det som hände. Inget barnet gjorde medvetet.

Vad hade barnet kännt om föräldern inte blivit arg och sagt? Att tanten gjorde rätt? Att det är helt okej att ta skit?

Vad menar du med att fega ur?
    Att fega ur enl. mig är att gå därifrån utan att agera. 
  • Argo
    Starkast skrev 2011-01-10 14:26:09 följande:

Spott?

Kniv?

Urinering?

Vad?

"Jisses!", vadå?
    Kallat tanten otrevliga ord hade jag aldrig gjort. Men förbannad och försvarat mitt barn hade jag gjort.
    Men jag tycker tantens agerande var riktigt skit. Vissa tycker att barn kan behandlas hur som helst.

Att som förälder inte bli arg över agerandet hade varit tvärfel eftersom tanten gjorde ett stort fel! Ungen sparkade inte till med flit utan skulle sätta sig på sin plats. I detta snöväder som råder ute blir det blöta vinterkängor = det är lätt gjort det som hände. Inget barnet gjorde medvetet.

Vad hade barnet kännt om föräldern inte blivit arg och sagt? Att tanten gjorde rätt? Att det är helt okej att ta skit?

Vad menar du med att fega ur?
    Att fega ur enl. mig är att gå därifrån utan att agera. 
    Vem har sagt att TS inte får bli arg?

Hur TS sedan hanterar den ilskan? Tja, vi är alla individer som beter oss olika.

Själv hade jag varit modig nog att fråga tanten vad hon höll på med, kolla om hon ev är utvecklingsstörd på nåt sätt, och om inte bett henne att säga förlåt för sparken. Hade hon vägrat hade jag sagt åt henne vad jag tycker om hennes beteende och flyttat.

Visst kan det säkert kännas skönt att få förnedra någon som du tycker ha kränkt dig, men jag hade änså inte fegat ur genom att inte våga konfrontera tanten utan istället ställa mig upp och deklamera för alla andra vilken ful satkärring det här är. Jag har väl inte det behovet kan tänkas.
Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter