• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • Free Spirit
    Kazeer skrev 2011-01-09 21:42:46 följande:
    Man kan stå upp för sitt barn utan att svära åt och förminska en annan människa. Det hela handlar om vilken sorts förebild man vill vara för sitt barn.
    Indide..
  • Mirva
    SuperJE skrev 2011-01-09 21:10:34 följande:
    Självklart ska man visa alla människor respekt, men varför göra det mot någon som inte gör det mot dig?
    Tunnelbanefolk på morgonen är ett bra exempel. Om någon går in i dig, ber inte om ursäkt för det. Går sedan igenom en dörr och släpper den rakt framför näsan på dig; skulle du då visa den människan respekt? Antingen så skiter man i det, eller så blir man så förbannad så man säger/gör något tillbaka. Jag har varit med om det, och jag gick ikapp idioten, gick igenom nästa dörr och öppnade den för mycket med flit så den åkte tillbaka med ilfart, nästan rakt i nyllen på den j**eln.

Så ni som gnäller på hur TS reagerade och säger att hon gjorde fel, borde kanske tänka på att om man blir fly förbannad så KAN man faktiskt inte alltid ignorera personen i fråga/prata lugnt.
    Fast det var ju oerhört korkat gjort. Personen som tappade dörren på dig var troligen högst omedveten om det. När detta hänt mig har jag sagt något direkt till personen typ "det var inte roligt att få dörren på sig" eller "tack så mycket", i 99 fall av hundra har svaret blivit något i stil med "ursäkta jag var i andra tankar, hur gick det?".
  • Mirva
    Maria222 skrev 2011-01-09 21:49:42 följande:
    vaddå trots allt en han? vad menar du med det?
    vad spelar det för roll vad medpassagerarna tycker i detta läge? VÄad tror du de tyckte om att den stackars flickan blev kränkt och sparkad på?
    Det är ingen medpassagerare som avses, TS är en "han".
  • Argo
    Maria222 skrev 2011-01-09 21:49:42 följande:
    vaddå trots allt en han? vad menar du med det?
    vad spelar det för roll vad medpassagerarna tycker i detta läge? VÄad tror du de tyckte om att den stackars flickan blev kränkt och sparkad på?
    Rätt många här verkar tro att det är en "Fröken" som skriver - jag bara korrigerar.

Tja, vad spelar det för roll hur man uppfattas av omgivningen? Främligar som egen familj. Alldeles rätt! Det är bara att gå på som man vill. Huvudsaken är alltid att man, i alla lägen, gör det som faller en in!

*eller var jag ironisk nu?*

Det finns sätt att agera på och så finns det sätt. Vissa sätt är smartare än andra.
  • Göteborgsmamman75

Jag måstre nog säga att jag tycler du överreagerade.

Jag har flera barn och det är mycket vanligt dvs det händer varje dag att någon främling (främst äldre damer och farbröder) får för sig att busa med barnen. Tex räcka ut tungan (för kan inte tänka mig att en vuxen individ gör det för att vara taskig utran gör det för att den vill busa med barnet)

Och du skriver att det var en lätt spark, så kan det nog vara så att damen ville skämta lite med din dotter, så låter det när du skriver det. Har svårt att se hur en vuxen skulle mena allvar när den samtigigt räcker ut tungan liksom

Så¨det var rätt taskigt sagt av dig tycker jag att kalla henne det du gjorde.Alltså för sånt händer oss varje dag, både att mina barn kladdar ner någonstans med snöiga skor och att äldre personer försöker driva eller skämta lite med barnen, vilket oftast resulterar i att mina ungar blir skrämda och ledsna, men det var aldrig den gamle personens mening att skrämmas utan att försöka vara rolig, men den visste inte om att mina barn inte tyckte det var så roligt

• Maria222
    Argo skrev 2011-01-09 21:55:59 följande:
    Rätt många här verkar tro att det är en "Fröken" som skriver - jag bara korrigerar.

Tja, vad spelar det för roll hur man uppfattas av omgivningen? Främligar som egen familj. Alldeles rätt! Det är bara att gå på som man vill. Huvudsaken är alltid att man, i alla lägen, gör det som faller en in!

*eller var jag ironisk nu?*

Det finns sätt att agera på och så finns det sätt. Vissa sätt är smartare än andra.
    Huruvida TS är en han eller hon har väl ingen betydelse alls i sammanhanget.
    Självklart hade det varit bättre att säga något mer genomtänkt, men samtidigt var det viktigt att föräldern stod upp för sitt barn i den utsatta situationen, tycker jag. Bättre att säga som ts gjorde än inget alls. Men självklart, det bästa hade varit att säga något klokare.
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Rosahjärta

Du är min HEROO !!! om de ändå var fler som kunde reagera å stå upp för dig å din dotter på det sättet och säga ifrån när något är fel . BRA gjort !

• Froststar

Som svar på din fråga TS, INGEN av er gjorde rätt.  Inte din unge som smutsar ner folk, inte tanten som räcker tunga och markerar och absolut inte du som varken ber tanten om ursäkt för att visa hänsyn, inte konfronterar henne utan klagar över huvudet på henne, uttrycker dig på ett sätt som är olämpligt och håller dig inte till sakfrågan.

Jag är däremot inte förvånad över det hela för det är som bäddat för sådana här händelser när folk inte uppfostrar sina ungar, inte håller koll på sina ungar och inte tar sitt ansvar då ungarna ställer till med saker. En 5-åring är inte så liten heller att den inte själv kan be om ursäkt om hon är lärd att göra så. Jag kan bara gissa mig till utifrån dina inlägg, TS, hur det kan komma sig att dottern inte ber folk om ursäkt.

Det var svar du ville ha, det är det du får, även om jag får en lika arrogant kommentar från dig som lämnar på alla inlägg som inte hyllar ditt agerande.

• Suck och suck
    Jordgubbssmak skrev 2011-01-09 22:31:19 följande:
    Förmodligen handlade den fula kärringen också i affekt?
    Klokt sagt. Alltså jag blir så trött på alla dessa femtielva efterkonstruktioner, då man inte får bara klappar på axeln i en tråd.
    Jag har också startat trådar som gjort mig impopulär,
    men då har jag verkligen undvikit att skriva 118 efterkonstruktioner för att få klappar på axeln.
    Big deal egentligen. Och hur mycket behöver man förstora upp det.
    Den här incidenten kanske skulle vara något man knappt höjde på ögonbrynen irl, men på fl blir det SÅÅÅÅ stort.
    Jag startar en tråd och utgår från det. Det är där själva frågeställningen utgår ifrån, och det är där man får svar därefter.
    Det var ju de svaren man var intresserad av eller hur?
    Måste man haka upp sig på att det är mycket opponering i trådar? Fl är Gud eller?
    Not!! (enligt min åsikt)
Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter