Bildtråd för oss med BF i aug 2011

Här är en bild på vårat lilla pyre från kub/nupp i tors (v 13+ 4) såååå söt.... o så tydlig bild med armen, alla 5 fingrarna, huvud, näsa, mun o så.... mmm... är världens lyckligaste =)

Jag tror att den mesta gasen i magen kommer från att de sväljer luft när de ammar. Ett par tips mot det:
Rapa bebisen ett par gånger under amningen. De första klunkarna de tar och är glupska innehåller ofta mkt luft, amma ett par sug och rapa sedan. Även om inte luften kommer ut så åker den upp och trycks inte ner av all mat som hamnar över. Jag rapar min gosse ett par gånger varje amning.
Man kan dessutom försöka ha dem mer upprätt när de äter. Alltså istället för liggandes ha dem mer sittandes så att luften åker uppåt.
Om de har svårt att prutta och bajsa kan man ta en tops med lite salva på och stick försiktigt in i rumpan, då sätter man ofta igång "bajsreflexen" och hjälper dem. ett tips jag fått av en barnläkare så helt ok!
Jag fick också tipset att avryta en eller flera gånger under amningen för att rapa men Oliver somnar alltid nästan direkt när han äter och somnar han inte så vill han inte äta mer när jag stoppat för att rapa. Svårt dedär.
Köp en lavemangs pip de är super de är som ett sugrör man stoppar i barnets rumpa om de inte får ut bajset och blir ledsna.. då kommer alla gaser och gaserna trycker ner bajset så de kommer ut de med :) gjorde de på lillan ikväll fasen vad pruttar som kom de bara pyser sen fick hon bajsa rejält :D.
För visst kan man trycka in en tops med salva på eller dylikt men de kanske bara retar så bajs kommer, men de är gaserna som de har ont i magen av och de får man ut med en lavemangspip :), och om man inte får ut bajs med tops så får man ut gaser så kommer de tillslut bajs :).
Det är ju bra märkligt att man får mer användbara och bättre råd här på forumet, än jag får av min BM!!
Utan Er hade det här med en nyfödd bebis aldrig gått!! Tack!! 
Min mamma sa att hon och många andra använde en sån rumptemp eller vad det heter till mig och min syster när vi var små, oc när hon stoppade in den försiktigt i stjärten så kommer det ut massa luft och bajs efter luften, eftersom luften gör det svårare att få ut bajset med. Och det är så jag upplever det med min Oliver också!
Så jag testade och det PÖÖÖS ut massvis med luft och sen kom bajset haha! Som ett brev på posten kom det mer och mer. Tänk att min lilla stackare har haft allt det i magen, klart han har haft ont! Så skönt att vissa saker hjälper så himla bra :)
Sen ska man ju självklart vara försiktig med tempen som man ska vara med en tops eller vad man nu använder. Och inte långt in i rumpen heller, utan bara precis innanför typ, det hjälpte jättebra!