• Kiira

bebis juli 2011 =)

hejsan! finns en väldans massa trådar om bf kring juli. men de är så ofantligt stora o svåra o hänga med i om man inte gjort de från start.

så ja tänkte att ja öppnar en ny tråd som ja hoppas inte blir sådär stor utan mera lagom.
     ända "kravet" är att vi väntar bebis i juli. vilket barn i ordningen spelar ingen roll. =)

så om du liksom ja ska ha bebis i juli och vill ha någon att dela denna längtan med så skriv!

kram från en riktigt kallt norrland! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 18:46
    en preliminär Bf Lista, stämmer inte något så hojta så ändrar ja! =)

Awesom bf 4 juli första barnet
    Ofeigur bf 7 juli
    Ts Mamma bf 9 juli andra barnet
    Jennx bf 12 juli andra barnet
    nina1977 bf 14 juli fjärde barnet
    Assis bf 15 juli tredje barnet
    HejHoppDå bf 20 juli andra barnet
    Kiira bf 21 juli tredje barnet
    Annaliz bf 24 juli första barnet
    Limpan bf 24 juli andra barnet
    Arbetsmyran bf 25 juli
    Bebbe011 bf 26 juli
    Momii bf 26 juli andra barnet
    Hattifnatt bf 31 juli första barnet

Linnali bf andra barnet
    Parker01 bf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 18:47
    en preliminär Bf Lista, stämmer inte något så hojta så ändrar ja! =)

Awesom bf 4 juli första barnet
    Ofeigur bf 7 juli
    Ts Mamma bf 9 juli andra barnet
    Jennx bf 12 juli andra barnet
    nina1977 bf 14 juli fjärde barnet
    Assis bf 15 juli tredje barnet
    HejHoppDå bf 20 juli andra barnet
    Kiira bf 21 juli tredje barnet
    Annaliz bf 24 juli första barnet
    Limpan bf 24 juli andra barnet
    Arbetsmyran bf 25 juli
    Bebbe011 bf 26 juli
    Momii bf 26 juli andra barnet
    Hattifnatt bf 31 juli första barnet

Linnali bf andra barnet
    Parker01 bf

• Svar på tråden bebis juli 2011 =)
  • sass85

Hallå alla gravida julimammor där ute! Jag är gravid i v 25+4 och skriver om min graviditet i en blogg: Sarahan.blogg.se och undrar om någon av er tjejer också bloggar? Skulle vara kul att jämföra graviditeterna och följa dom mm.

• Annaliz

Ringde försäkringskassan idag för att få hjälp med att beräkna min föräldrapenning och om det är någon större skillnad om jag är delägare i ett aktiebolag. Tydligen så är det en massa övriga uppgifter som ska uppges till försäkringskassan så som årets resultat samt att jag ska skicka in ett moderskapsintyg + en blankett för egen företagare.

Det var tur jag ringde och frågade om detta nu och inte som min barnmorska menade. Dagen då jag först ska kräva ersättning. För det här tar en ganska lång tid att behandla innan det är färdigt.

Hon på fk lät frågande när jag inte hade fått något moderskapsintyg vid mitt senaste besök eftersom det är vanligt att man får det v.25. Tur jag fick reda på det också, så jag hade möjlighet att ringa och be om ett idag. Dock svarade ingen barnmorska eftersom hon var sjuk... suck! Så jag blir tvungen att försöka igen i veckan...

Hur som helst så fick jag veta redskapen för att beräkna min preliminära föräldrapenning, vilket jag tycker är jävligt svårt. Jag frågade henne om jag skulle grunda på min föregående årsinkomst eller på min framtida och hon svarade framtida. Eftersom jag har haft rörlig lön föregående år, så är det näst intill omöjligt för mig att veta exakt om denna årsinkomst överstiger förra årets eller inte. Jag vill inte bli återbetalningsskyldig!

Sedan frågade jag även när man har rätt att börja ta ut föräldrapenning som tidigast och då svarade hon 60 dagar innan bf. Det var ju också betryggande att veta, eftersom jag nätt och jämt orkar jobba som det är idag.

Så hon skulle skicka den där blanketten om egen företagare och så skulle jag be om moderskapsintyg från min barnmorska och årets resultat från revisorn så får vi se vart jag hamnar i föräldrapenningsberäkningen.

Dock när jag läser allmänt om aktiebolag så ska inte beräkningen det spela någon större roll utan jag ska behandlas som en anställd. Dock när det gäller enskild firma och handelsbolag så har verksamhetens lönsamhet med ens föräldrapenning att göra, så jag får se...

• Bebbe011

Hattifnatt! Nä min barnmorska sa till mig, eftersom jag låg över kurvan sist. Tänk inte att det är en stor bebis nu. Och vi har ju fått göra viktuppskattning och bebisen va då inte så stor. Så det är så olika det dära hur man växer..

• Momii
    Annaliz: Men vilken djungel! Tur att du ringde! Jag blir aldrig klok på fk och alla regler. Hoppas du blir klok på det hela när du väl får hemma alla papper. Är du det minsta osäker så gå in till ett kontor om du har något i närheten. Har man missat minsta lilla detalj så skicka de tillbaka papperna men det kan dröja och helt plötsligt står man där med sin bebis och har inte fått besked.
    Klantigt av din bm att inte ge dig moderskapsintyget.
  • Havanna82

AnnaLiz: Jag är också delägare i ett AB och jag har fått olika svar VARJE gång jag ringt till FK Tyst Någon sa att det räknas på årsinkomst, någon sa att det räknas på vad man egentligen ska tänkas tjäna (men hur räknar man det, som egenföretagre är man ju liksom "allt") och någon sa att det kan räknas på jobbet jag hade innan. Däremot sa hon på kundcenter i dag att det beror lite på vilken handläggare det hamnar hos...

Men ingen har sagt att jag måste skicka in annan än arbetsgivarintyg. Det lär ju komma tillbaka något papper om komplettering tror jag ;)

• Annaliz
    Momii skrev 2011-04-18 15:28:55 följande:
    Annaliz: Men vilken djungel! Tur att du ringde! Jag blir aldrig klok på fk och alla regler. Hoppas du blir klok på det hela när du väl får hemma alla papper. Är du det minsta osäker så gå in till ett kontor om du har något i närheten. Har man missat minsta lilla detalj så skicka de tillbaka papperna men det kan dröja och helt plötsligt står man där med sin bebis och har inte fått besked.
    Klantigt av din bm att inte ge dig moderskapsintyget.
    Ja man ska nog lita på sin intuition och magkänsla. Jag kände att det säkert skulle bli krångligare och ta längre tid och i och  med att jag inte vet exakt hur länge till jag klarar av att jobba så kändes det ganska lägligt att börja ta itu med det nu. Ja jag tyckte också det var klantigt... jag hoppas verkligen det är något som finns på plats som jag kan fara och hämta så slipper det ta en massa tid också. Nej.. jag blir då inte heller klok på deras regler.
  • Annaliz
    Havanna82 skrev 2011-04-18 15:44:20 följande:
    AnnaLiz: Jag är också delägare i ett AB och jag har fått olika svar VARJE gång jag ringt till FK Tyst Någon sa att det räknas på årsinkomst, någon sa att det räknas på vad man egentligen ska tänkas tjäna (men hur räknar man det, som egenföretagre är man ju liksom "allt") och någon sa att det kan räknas på jobbet jag hade innan. Däremot sa hon på kundcenter i dag att det beror lite på vilken handläggare det hamnar hos...

Men ingen har sagt att jag måste skicka in annan än arbetsgivarintyg. Det lär ju komma tillbaka något papper om komplettering tror jag ;)
    Ja, alltså jag känner också den här oron över att flera säger olika och jag har även läst om två delägare som fick barn nästan samtidigt, hade samma inkomst, men fick helt olika fp. Det berodde nog på att olika handledare hade hand om deras ärende.

Ja, jag förstår inte heller hur man ska veta vad man ska tjäna i framtiden. Ingen kan väl förutspå framtid? Det beror ju som på hur företaget utvecklas och det går aldrig att förutspå. Dock tror jag ju mig kunna få ut den lön jag har fått senaste året, säkert mer, men eftersom jag inte kan veta, kan jag inte heller skriva det. Så jag får väl typ gå efter senaste årsinkomsten?

Jag ska se vad som står på blanketten som skickas hem och om jag verkligen behöver skicka in övrig info om företaget. Jag tror nämligen inte jag ska behöva göra det... Bra att du tog upp arbetsgivarintyg, för det kan jag ju fixa så länge jag väntar..
Svar på tråden bebis juli 2011 =)