• Duntoffla

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-06-04 19:18:10 följande:
    Lindts 90% har 14 gram carbs/100 gram. På 85 och 70 står det inget... Men jag gissar på runt 20 för 86% och 30-35 för 70%
    Tack! Fett då?
  • Duntoffla
    Linda1976 skrev 2011-06-04 21:25:35 följande:
    Vet inte riktigt. Det är ju kolhydraterna som är det intressanta... Och man äter ju inte mer än max 2 rutor.  
    Sant. jag får lägga in det utan fettprocenten om det går :)

Tack!

Första löparpasset på 2 år avklarat idag. Känner mig duktig  
  • Duntoffla

Denebola- tyvärr gör det inte det. Trodde att det var lag på näringsinnehållsförteckning i Sverige men tydligen inte. Tänkte att någon kanske kollat med lindt själva och bett om en förteckning. jag får kolla med dem någon gång

• Duntoffla

Moiraine- svårt att stå emot nybakta bullar. Själv tryckte jag i mig för många lchf bountys igår. Det är en ny dag idag.

• Duntoffla

Jucea- ibland blir det bara så och man känner sig misslyckad efteråt. Försök att inte ha dåligt samvete, gjort är gjort. Det är en ny vecka nu. Jag proppade i mig resterande bountys igår. Det är bara att inse att jag inte kan ha saker hemma, då äter jag. Binge- ätandet sitter tyvärr för djup rotat. Men nu är det borta. Nästa gång gör jag inte dubbel sats utan snarare halv sats. Man lär så länge man lever..

Måste prova det där med äggmjölk då jag i nuläget konsumerar typ 2 dl grädde om dagen med det i mjölk, äggröra och omelett.

• Duntoffla
    Beckaa skrev 2011-06-06 15:43:49 följande:
    Efter att under ett par dagar läst ikapp de första 1823 (jajamen!) inlägg ger jag upp, hoppar till slutet och säger hej!

Jag har ätit LCHF en dryg vecka. Anledningen är att jag fått en underfunktion i sköldkörteln och fått tipset att LCHF hjälper till att ta upp medicinen lättare. Jag har dessutom lagt på mig några kilon i samband med sjukdomen som visat sig var OMÖJLIGT att bli av med med kalorisnål kost och motion.

Hur som helst, kalasbra tråd, jag ansluter :)
    Wow! Jag orkade inte ens läsa 20 sidor bak när jag började "hänga" lite här
  • Duntoffla
    jeng skrev 2011-06-06 20:36:00 följande:
    Tack för peppet!
    Ja, jag SKA ner nu, ett par kilo till innan semestern hade varit suveränt, men då är det hårda puckar som gäller!

Jag brukar inte hetsäta, däremot i mina depressionsperioder så har jag haft såna tendenser, som att man försöker "laga nåt" med ätandet... I min värsta depression (då jag blev sjukskriven) gick jag ju också upp nästn 12 kg på 4-6 veckor!!!! SÅ mkt mer åt jag inte, men stresshormoner är starka grejer tydligen! 
    Jag SKA också gå ner. Skulle verkligen vilja ha minskat i vikt till ett bröllop i sommar (inte mitt eget). Är det helt orimligt att tappa 4-6 kg till augusti? Jag tränar 4-6 ggr i veckan, dock "bara" crosstrainer men tog första löpningpasset i förrgår.

Det är sjukt vad man kan svullna upp vid stress. Var på ett jobb för några år sen och vantrives mot slutet. När jag kollar på en resa vi gjorde då ser hela mitt ansikte svullet ut  
  • Duntoffla
    jeng skrev 2011-06-07 08:17:30 följande:
    Tycker inte du ska säga BARA crosstrainer! Det ska ju vara ett av de mest effektiva träningssätten och du får med hela kroppen! Tycker det är fantastiskt att du orkar och hinner köra så många ggr. Hur långa pass kör du, och på vilket motstånd?

Jag kämpar fortfarande med att komma över 5 minuter. Tänkte att veckans mål skulle vara att kunna köra 10 minuter, men nu är jag totalt däckad av värmen (hoppas jag) idag! Så kroppen har absolut ingen lust att röra på sig. Hoppas det har gått över tills imorrn om jag håller mig inne idag.

Min omstart blev ju inte som planerat. Istället för jobbet med hög energi så är jag hemma och vabbar med usel energi :-P Får försöka hålla bra mat trots att jag är hemma och har massa goda rester i kylen.... 
    Det kanske lät lite kaxigt. Men saken är den att jag har rätt lätt motstånd och inte direkt någon fancy crosstrainer med massa finesser utan en basic Orbitrek. jag skulle kunna öka motståndet men blir lite lat...Skäms Jag tränar 20 min på den i princip varje kväll utom någon kväll i veckan.

Vad har du för märke på din Crosstrainer? Vet att de nyare har lite mer finesser än min. 

Man blir bara så otålig. Jag har tränat på gym sen jag var 20 eller något och nu när jag inte kommer iväg så ofta som jag önskar blir jag frusterad. Dessutom försvann alla graviditetskilon med första barnet på 3 månader. Nu sitter jag här med andra barnet som är 10 månader och jag har fortfarande några kg kvar. Tålamod är inte min grej! Jag vet att jag troligen kommer tappa de sista när jag börjar jobba igen och kan lunchträna samt sköt kosten ännu bättre.

På mitt lokala gym finns Minisats men lillan här är mer eller mindre konstant snorig så det blir inte så ofta. Men jag ska verkligen få in i rutinerna igen med att gå en daglig promenad på 40-60 minuter. Klart underskattat att promenera för viktminskningens skull.

Trist med VAB Vad är barnet/barnen för sjuka? Du kanske kan få till en stund på crosstrainern i alla fall.  

Jag har min vägardag på tisdagar och jag hade i alla fall minskat 1,3 kg sen förra veckan vilket ju är bra. Surar dock för att jag var nere på ännu mer efter första veckan med LCHF och sen gick upp det plus 0,4 kg. Men men, nu ska jag vara ännu mer nogrann.

Vi får peppa varann! Nu jäklar ska kilona bort! 
  • Duntoffla
    mamman i skogen skrev 2011-06-07 01:51:46 följande:

Gokväll tråden..här tickar livet på i sin glla gång och det bara funkar.Har haft lite svårt att äta ngt överhuvudtaget i värmen idag men gjorde en islatte på äggmjölk imorse den stod jag mig på långt in över lunchen och sen blev det lite småplock med rester av helgens grillning med kompott med tzatziki och chilimajonäs..

Har under helgen blivit ngt så jävulskt myggbiten de små rackarna brukar inte gilla mig men var ute i stugan och uppenbarligen fann de mig oemotståmdlig...blev sönderbiten i huvudet och på ena handen och demåste vara extremt "giftiga" för fick sån förbannad värk i det finger som var värst utsatt och i ansiktet svullnade jag upp som en ballong under ögonen..De kanske gillar LCHF:are vårt blod måste ju vara delikat hihi nu har det äntligen lagt sig och jag ser normal ut igen och fingret har slutat värka...Ett bra mygmedel står på inköpsistan det är så att säga rent krig mellan mig och myggeländena..

Ngn som har bra tips på myggolja som inte innehåller en massa skit motages gärna..jag har haft föllinges myggdeo till både hund och mig själv titidgare när jag bodde i Åre men nu har jag letat på deras hemsida och inte hittat igen den...www.follingeprodukter.se/start.html annars har fölllinge bra produkter om man vill ha naturliga saker..

jag måste lära mig det där med äggmjölk. Har bara lite svårt med rå äggula så där att dricka. Obestämd Får tänka att det är ngt annat.

Fy fasen för myggor, jag är en sån som alltid brukar bli biten och få riktiga bulor. Fast det har varit rätt lugnt senaste åren. Myggorna kanske föredrar lammkött istället för vintage

Aha, en Årebo Jag säsongade där 3 säsonger för evigheter sen och har inte varit där sedan dess. Älskade den byn (då i alla fall). Det har ju hänt en del sen dess.

• Duntoffla
    Southern Belle skrev 2011-06-07 10:02:56 följande:
    Promenader is da shit!!! En av de bästa fettförbrännarna som finns! Dessutom får man frisk luft och kan man gå i ett grönområde får man lägre blodtryck och en avstressande effekt! Stresshormonerna påverkar ju också vikten negativt... Så ja, promenader är klart underskattade...!

Men ibland är det skitväder och då önskar jag också att jag hade en crosstrainer.....

Heja! Heja! Heja!
    Ja, det har flera positiva hälsoeffekter. Vi bor på vischan och här är det gott om grönt och fågelkvitter. Däremot lite tråkiga vägar att gå på. Känns som om jag kan dem nu efter att ha promenerat här mer eller mindre dagligen.

Det är superbra att ha crosstrainern när det är kasst väder eller om man inte kommer iväg. Vi köpte den nu för att jag skulle ha under mammaledigheten. Trodde faktiskt inte att den skulle användas så mkt som den gör. Däremot kommer vi nog sälja den igen när jag börjat jobba. Sambon använder den inte.

Jag skulle gärna börja springa igen men det är ju inte så lätt när man är hemma med barn. Babyjoggervagn är inget för mig. Jag hoppas på att kunna komma iväg imorgon kväll då sambon inte jobbar.

Idag ska jag göra köttfärssoppan som finns i Lars-Eriks Litsfeldts bok. Är det någon här som gjort den? God? 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**