• Duntoffla

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hänger inte med här men såg förut länk på Lemblas. Är de mao bra att ta med sig på ex en biltur? Blir de som pitabröd eller? Alltså, kan man fylla dem med något? Jag ska sitta i en bil hela fredagen, övernatta på ett ställe där alla ska äta pizza (förslag på vad jag enkelt kan köpa med utan att behöva laga mat? ) och sen gå på en utförsäljning på lördagen (måste ha ngt enkelt med mig att äta) och sen köra hem igen. 

Tips på färdkost? Vi kommer självklart göra något stopp på matställe på vägen men vad kan man annars ta med att äta?  

• Duntoffla
    Fiaz skrev 2011-05-23 16:32:46 följande:
    SÅg ett bra recept på kycklingwraps i en av recepttrådarna, kolla in det, såg riktigt smarrigt ut!
    .
    Faile skrev 2011-05-23 16:40:46 följande:
    Fiaz skrev 2011-05-23 16:32:46 följande:
    SÅg ett bra recept på kycklingwraps i en av recepttrådarna, kolla in det, såg riktigt smarrigt ut!
    Jag har gjort wrapsen många gånger och det smakar inte bröd, tyvärr kanske man får säga. Det är omelettliknande, fast i pannkaksvariant om ni förstår. Jag skulle inte äta "brödet" bara för sig alltså, men som wraps med fyllning är det utmärkt.
    Bröden blir tåliga och passar bra ihop med kycklig/köttfärs/taco eller vilken fyllning man nu vill ha. Funkar även jättebra att fylla och sen rulla ihop och gratinera med ost över hela rullen i ugn

Vi äter de oftast två gånger i veckan, fast med olika fyllning bara.
    Tack för tips! Då blir det såna på vägen ner och sen något annat på kvällen och dag 2.

När man nu äter lembla eller vad de heter, hur många kan man äta för att ligga inom ramen? 
  • Duntoffla
    katja74 skrev 2011-05-24 06:40:00 följande:
    Hej tråden! Jag skriver inte så ofta men hänger med (hyfsat i alla fall-det skrivs ju en del om man så säger!) och läser. I veckan nådde jag normalvikt enligt bmi, och har hållt på sen slutet på Februari. Så jädra stolt så jag blev tvungen att skryta lite! Jag tänker fortsätter äta såhär, men kanske låter jag en och annan potatis slinka ner nu.
    God morgon och grattis till minskningen!

Jag skryter lite jag också, efter en vecka med LCHF så har jag tappat 1,3 kg. (har gått på GI fram tills dess och tappat antal graviditetskilon men i sakta takt)  Jag vet att det mest är vätska så här i början  men det gör inget för det sporrar att köra vidare. Ska ner ca 5 kg till. Nu ska jag bara lära mig mer ang hur mkt fett/kolhydrater/protein jag ska äta per dag. Ligger på ca 73-75 % fett, 2-6% kolhydrater och 19- 21% protein nu så helt  fel är det väl inte. Däremot har jag lite dålig koll på hur man lättast får in kolhydraterna på ett bra sätt. Vill testa att äta lite LCHF-bröd ibland.

Jag har läst "Ät fet mat" av Lars-Erik Litsfeldt och den var bra men jag skulle behöva lite mer råd hur jag ska tänka kring kosten. Nu har jag ätit som jag tyckt och ändå fått ihop det hyfsat bra men det känns som om det blir mycket grädde av det fett jag äter. Det kanske är bra att inte få allt fett från mejeri till exempel.

Några tips vad jag ska tänka på? 
  • Duntoffla

Jucea- jag ligger på ca 2000 kcal per dag. +- 100-200 kcal

Vad bör man ligga på vid viktminskning?

• Duntoffla

Kort fråga- om man " måste" (läs vill) ta en latte på stan ngn gång, är det då bättre med laktosfri mjölk pga mjölksockret? Eller är sojamjölk bättre?9

• Duntoffla
    jeng skrev 2011-05-24 09:26:51 följande:
    Det kvittar. Går du ner i vikt så ligger du lagom. Vissa måste dra ner rejält för att gå ner. Så det går inte att säga en nivå som gäller alla! Däremot så bör du efter ca 2-3 veckor på LCHF märka att du är mätt snabbare, längre och äter mindre portioner och därmed så minskar kaloriintaget. Det är lite det som LCHF bygger på. Men som sagt, kalorierna är inte huvuddelen av dieten för de flesta!
    Ok. jag får hålla koll och dra ner om viktminskningen avstannar.

Tack för att ni orkar med alla frågor som ni säkert hört 100-tals gånger förut!  
  • Duntoffla

Lallerstedts finns på Ica, Willys, vi etc. Godare än de andra också tycker jag

• Duntoffla

Nu sitter jag på Bodystore och ska beställa en annan sak och tänkte även passa på att beställa sucrin. Vad är skillnaden på sucrin melis och sucrin? Är hasselnötsmjöl något bra att ha hemma?

Ekologiskt vaniljpulver och kokosfett fick jag tag på igår på Coop.  

• Duntoffla
    Denebola skrev 2011-05-24 14:13:20 följande:
    sukrin: "strösocker" 
    sukrin melis: "florsocker"

Jag skulle satsa på att mala nötter själv (mandelkvarn) eftersom mjölet härsknar snabbare just eftersom det är malet (större yta som når syre). 
    OK, tack! 

Struntade i mjölet. Frakten var inte så farlig heller. 29 kr. Billigare än bensin till närmsta butik som säljer sucrin i alla fall  
  • Duntoffla

Med risk för att framstå som rejält trögtänkt men om jag fyller i ex matdagboken så står ju inte antal gram kolisar utan bara i %. Hur ska jag då veta om jag får i mig tillräckligt eller för mkt?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**