• Duntoffla

**Den stora feta LCHF-tråden**

God morgon!

Eller god och god. Vågen visar +1,7 kg sedan förra veckan! Jag var i väg i helgen och det blev lite fusk. Nu undrar jag om det bara är det som visar sig eller kan det vara så att jag förutom fusket äter fel? Jag ligger på nästan 80 % fett för tillfället, 4-5% kolhydrater och resten protein. Alltså för  mkt fett och för lite protein.

Gick ner 1,3 kg min första vecka men nu går det och fel håll.  Jag känner och ser hur magen är helt utspänd. Och för att spä på skitsnacket har det ju också viss skillnad. Har inte tömt ordentligt på flera dagar nu. Jag mäter ju kroppen också och i allt utom midjan har jag minskat i omkrets.

Hur 17 vet man vad man ska äta för att minska i vikt? Och vad ska jag äta? Känner mig fortfarande lite rookie på det här och när jag lägger in allt i matdagboken på kvällen så ser jag ju att jag ligger för högt på fett och för lågt på protein. De dagar när jag tänker på att köra mer protein hamnar jag lätt för mkt. Tycker det är skitsvårt så här i början. Nu kör jag ju på "fri hand". Kanske bättre att slaviskt följa veckomenyer så här i början? Tycker oftast bara att det är så trista saker. Jag pallar inte äta en fläskkotlett till lunch, det känns som fel mat vid den tidpunkten. 

Någon som har några goda råd? Jag vill verkligen minska i vikt och inte öka. (nu beror den saken förhoppningsvis på mitt lilla fusk)

• Duntoffla
    jeng skrev 2011-05-31 09:33:46 följande:
    Du kan också öka i vikt i början, om du har en kropp som suktat efter fett och nu i början drar åt sig allt den kan! Den fattar såsmåningom  att det kommer mer fett, och då slutar den suga åt sig och kan börja släppa på reserverna istället. Mycket beror på i vilken form kroppen är, och vad man har gjort mot den tidigare! Inget att oroa sig för. Vecka 3 eller 4 kan du börja se din riktiga viktnedgång (eller uppgång) så innan dess är det bara att köra på! Jag tror inte du behöver oroa dig över siffrorna, såvida din kalorinivå inte är skyhög! Mellan 75E% fett och 80E% fett så skiljer det så himla lite... Ingen fara alltså. Däremot med kolhydrater på 5E% så är du ju på gränsen, och äter du mycket kalorier så innebär det ju att du också äter fler gram kolhydrater.
    Ok, det känns tryggt att höra. Man blir ju deppig av att helt plötsligt gå upp nästan 2 kg mot förra veckan. Visst att jag fuskade lite men så extremt var det inte. Inte frosseri på hög nivå
    Jag får väl kika lite mer på kolisarna. Ligger ofta mellan 4-5% (ca 19-25 gram) och då är det inte så att jag direkt äter mackor utan grönsaker, ½ dl hallon och någon lembas.
    Southern Belle skrev 2011-05-31 09:34:32 följande:
    I början visade vågen lätt 1-2 kg extra efter fusk och magen var uppsvälld igen men det försvann oftast inom bara ett par dagar. Säkert är det det som spökar för dig! Om du dessutom inte har kunnat sköta magen på några dagar så kanske det bidrar till några extra hekto?

Jag har hela tiden kört på frihand och har dålig koll på det där med "rätt" fördelning men det finns flera experter här som säkert kan hjälpa dig med det!

Hoppas vågen visar - nästa gång!
    Jag hoppas på det. Känns som om jag kommer minska 1 kg om jag går på toan
    Det är bara att köra på och hoppas att det blir minus nästa vecka.

Tack för svaren!

• Duntoffla
    jeng skrev 2011-05-31 10:04:48 följande:
    Nu har jag pratat med VC. Ska få ta prov på sköldkorteln, B12, kalcium och allt möjligt som vid fysiska problem kunde ge psykiska problem så att säga. Det känns skönt! Hoppas abra att dom inte slarvar bort alla provsvar den här gången med då...

Sen skulle jag få ta en uppsättning allergiprover också samtidigt, de här standardproverna. Jag fasar över att det inte ska visa nåt. Ingen av oss i familjen har fått utslag på allergiprover, men uppenbarligen så är vi ju allergiska om vi får nässelutslag och trång hals av saker!!!

Och så en tid om 3 veckor där jag kunde få svar på proverna osv. Ja, det är ju ett steg i rätt riktning iaf! 
    Skönt att du fått kontakt med VC nu och får ta prov. "Hoppas" att allergiproverna visar något. Ja, missförstå mig rätt men det är ju bättre att veta och kunna behandla än att det inget visar. 
  • Duntoffla
    Teskedsmamman skrev 2011-05-31 10:09:08 följande:
    Igår ropade jag in en hederlig gammal mandelkvarn på tradera, totalt 80 kr med transport, pallar inte att rota runt i Halmstads alla loppisbodar
    Perfekt ju!

Undrar om jag ska låna mina föräldrars. Är tveksam till att den används särskilt ofta där :) 
  • Duntoffla
    jeng skrev 2011-05-31 10:51:15 följande:
    25 gram kolhydrater är ingen fara, iaf inte för del flesta. Så fortsätt som du har gjort så hoppas vi att det blir mer resultat snart! Man brukar gå upp olik amycket beroende på vad man fuskar med också. Jag har tex äta pommes eller bröd utan att gå upp vatten av det, däremot choklad eller kaka så går jag upp. :-P
    Då fortsätter jag som jag gör och har i åtanke att försöka hålla koll på kolhydraterna. Jag åt hamburgare och bröd och det slank visst ner lite glass också. Skäms
    jeng skrev 2011-05-31 11:23:45 följande:
    Tack!
    Ja, det är ju så frustrerande när man vet att man är dålig, och det inget visas.... Att få nässelutslag och kli på hela kroppen är ju knappast inbillning, däremot det man känner i halsen vet man ju inte om det är på riktigt eller om det bara är för att man är orolig att det ska sätta sig i halsen... Ja, det ska bli skönt att få ta lite prover iaf! 
    Nej, utslag är svårt att inbilla sig. Det andra kan man ju kanske inbilla sig dock. Bättre att få svart på vitt.

Nu lunchdags 
  • Duntoffla

Jucea- jag har en orbitrek crosstrainer som jag trampar på i stort sett varje kväll. Toppen när man som jag är mammaledig och det inte funkar lika bra att träna på gymmet som när jag jobbar. Försöker få till ngt pass på gymmet också och lämnar på minisats men det funkar inte alltid. Kan rekommendera crosstrainern. Perfekt att trampa till ngn såpa på tv och du, jag trodde också Ola pratade sthlmska tills han öppnade munnen

• Duntoffla

God morgon!

Tänkte höra med er om det finns något fikabröd som funkar (och är gott) när man kör lchf och försöker gå ner i vikt. Vi ska ev ha gäster i helgen och det känns kul om man kan bjuda på något. Kan ju visserligen baka som vanligt och bjuda dem på men känns lättare om alla kan äta samma

• Duntoffla
    jeng skrev 2011-06-03 08:47:55 följande:
    Det finns massor! Tyvärr brukar det vara svårt att få tag på ingredienser i vanlig matbutik, det ingår ofta sukrin, mandelmjöl eller liknande. Men mandelmjöl kan man ju göra själv iofs om man har kvarn eller mixer.

Ett annat tips som många gillar är Bountys! Men då ska man ju gilla kokos då
    Sukrin har jag redan hemma. Förvisso sukrin melis... 

Älskar kokos! Var hittar man såna recept? Har du det? Kan ju förvisso googla men du kanske har ngt specialrecept?  
  • Duntoffla

Jucea- perfekt! Hittade ett recept som jag ska prova idag

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**