• Duntoffla

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bordeaux skrev 2011-05-24 15:53:37 följande:
    Det står visst i gram. I listan där allt annat står
    .
    Fiaz skrev 2011-05-24 15:55:09 följande:
    Står under Totalt intag
    .
    Denebola skrev 2011-05-24 15:56:43 följande:
    Jodå, det står i gram. Kolla noggrannare
    .
    helene306 skrev 2011-05-24 15:58:00 följande:
    Jag såg inte heller först men leta lite, det totala intaget står i gram under vad du har fyllt i om jag inte minns galet.
    Oj då det gjorde det visst! Tack!

Jobbigt bara att jag har alldeles för mkt kolhydrater alla dagar utom en. Är det grönsakerna som gör det?  
  • Duntoffla
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-05-24 16:49:55 följande:
    Tjejoooor!

McDonalds har fått in Lallerstedts dipsåser! En chilibea (om jag minns rätt) och en pepparsås!
    Jag blev så glad idag när jag kom till jobbet imorse

Inte för att Donken har någonting annat som är speciellt lowcarb (kycklingsalladen ligger på ca. 27g ex), men ville ändå berätta det om ni skulle behöva äta där någon gång ^^
    Tänkte just fråga om det, finns det något som är hyfsat ok att äta på Donken? Jag vet att det kommer bli det på lördagen på väg hem från Danmark och jag kommer att äta. Frågan är bara vad som är minst skit?
  • Duntoffla
    Fiaz skrev 2011-05-24 17:50:25 följande:

Kan man inte be om en hamburgare utan bröd?

Max har det allternativet, då borde MC ha det med tycker man!

Ja det får nog bli att pilla bort brödet. Jag orkar inte vara tokpetig. Salladen är ju också ett alternativ förstås och sen ta lite dressing till. Jaja, det löser sig
  • Duntoffla
    Fiaz skrev 2011-05-24 18:01:39 följande:
    Ja det blir bra! Kleta runt med med lite annat gottigt som att beställa med dubbel ost eller nåt snarrigt, dipsåser och grejs, dom som käkar pommes kommer bli avis på din kletburgare kan ju alltid ta en sidesallad!

Jag är ju inne på min andra vecka med LCHF och har idag känt mig sjukt trött och har nästan huvudvärk. Det måste ju inte bero på kosten men har läst att man kan känna så i början. Gjorde ni det och hur snabbt gick det över? Känner mig nästan lite svimfärdig...Obestämd 
  • Duntoffla
    Bordeaux skrev 2011-05-24 18:10:47 följande:
    Jag kände så, kommer inte ihåg hur länge det varade dock. Ät rätt och drick ordentligt med vatten, du kan testa att salta extra på maten också
    Jag försöker att dricka mer, ligger lite back på det idag i och med träningen också.
    Fiaz skrev 2011-05-24 18:11:33 följande:
    Nja alltså jag känner mig kasnke lite tröttare än normalt, men inte så att jag tycker att det är jobbigt direkt. Brukade inte äta så himla mkt kolhydrater innan LCHF, så jag kanske har vant mig lite Glad Men man kan bli trött och lite snurrig har jag oxå läst! Kämpa på, det går nog över!
    jag har inte heller ätit mkt kolhydrater innan då jaag kört  GI. iofs liite fuskande
    lillabebben skrev 2011-05-24 20:22:20 följande:
    Första veckan körde jag en snällare variant av lchf som mjukstart. Andra veckan började jag äta lchf mer på riktigt och mådde riktigt dåligt. Tror fjärde dagen var som allra värst, kände mig svimfärdig och helt lullig i huvudet. Femte dagen blev det bättre och nu - efter en månad - mår jag toppen
    Skönt att höra! Eller, ja, du förstår. Ska snart lägga mig då jag är aptrött. 
    Denebola skrev 2011-05-24 20:17:06 följande:
    Kolla näringsdeklarationer på deras hemsida så kan du förbereda dig lite bättre (genom att redan nu bestämma vad som blir bäst att beställa).
    Just ja, det kan man ju göra. Jag vill undvika situationer där jag vet att det är lätt att falla dit så planering känns bättre. Tack för tipset!

• Duntoffla
    Denebola skrev 2011-05-25 09:51:17 följande:
    En typisk dag för mig kan vara

Frukost: 2 lembas med mycket bregott samt ost (ibland någon skiva gurka eller paprika), 2 koppar kaffe med vispgrädde (kanske ½ dl totalt, kanske lite mer)

Middag: Kycklingklubba (med smör på när den ugnsbakas) med smörslungade grönsaker (broccoli/brysselkål/gröna bönor etc), ibland bea till
    Eller ugnsstekt fläskkarrékotlett med svampgräddsås och smörslungade grönsaker

Kvällsmat: Ost- och baconomelett på ½ pkt bacon, 2-3 ägg, några skivor ost, smör
    Eller wokade grönsaker som jag rör ner ägg i

Som mellanmål/fika blir det oftast babybel eller ölkorv, eller TY med grädde och några bär, eller något LCHF-bakat om det finns. Ibland en kopp te med kokosfett.

Jag vet inte hur jag ligger till "fördelningsmässigt", men detta verkar funka för jag är ganska viktstabil just nu. 
    Har du möjligen någon aning hur fördelningen på just lembas ser ut? Tänkte försöka göra dem men vet ju sen inte hur jag ska lägga in dem i matdagboken. Snåljag har inte betalat för att kunna lägga in saker och göra egna livsmedel. Går ofta med på såna ställen och glömmer sen bort det och det ligger och tickar onödiga pengar.

Ex det recept jag såg länk till, hur många lembas blir det och hur mycket äter man varje gång? Du skrev att du äter 2. Blir du mätt på det? 
  • Duntoffla
    helene306 skrev 2011-05-25 11:26:09 följande:
    Du kan lägga in egna recept i matdagboken men du får uppskatta till en portion. Har du ett recept på Lembas och får t.ex ut 8 st på det receptet får du dela allt i 8 och lägga in i matdagboken. Lite knöl men har du gjort det så ligger Lembas redan klart till nästa gång. Jag betalar inte heller och varje gång jag äter något som jag rört ihop själv får jag uppskatta mängd och lägga in.
    Men var lägger du in det? Alltså som en måltid? För ibland finns ju inte en del livsmedel när man söker upp dem. Turk.yoghurt finns ex ingen info om (nu var det ju inte med i receptet utan bara ett ex)
    Denebola skrev 2011-05-25 11:08:51 följande:
    Receptet jag brukar använda:
    phlox.blogg.se/2011/january/lembasbrod.html
    Du kan ju räkna ut vad det blir för näringsvärde totalt (jag vet inte), jag brukar göra ca 8 bitar av satsen, varierar lite så ibland blir det fler.

Det finns andra varianter av lembas med mindre kolhydrater men jag gillar inte dem.

2 lembas med ett tjockt lager bregott och några skivor ost + kaffe med grädde blir jag mätt på ja.
     OK :) Jag ska bara hitta någonstans där jag kan räkna ut det
  • Duntoffla
    Fiaz skrev 2011-05-25 11:50:16 följande:
    Kan det inte finnas någon liknande youghurt som du kan välja istället?
    Delikatess 7% eller vanlig 3%. Någon har lagt in ordet turk.yoghurt men inte skrivit in näringsinnehållet. 

Känns som om jag kommer behöva uppgradera om jag ska kunna lägga in saker. Blir ju lite fel att ta ersättningsgrejer rätt ofta.

• Duntoffla
    Fiaz skrev 2011-05-25 12:03:04 följande:
    hmm jag såg det! vad dumt....
    Ja. Nåväl, jag får väl uppgradera och komma ihåg att avsluta det den här gången Tradigt om man inte kan använda det man vill.

Nu ska jag i alla laga någon lunch 
  • Duntoffla
    helene306 skrev 2011-05-25 12:51:58 följande:
    När du lägger in en måltid ex frukost hämtar du uppgifter från databasen med livsmedel. Jag äter 2 stekta ägg med 4 skivor bacon. När det är inlagt kan du gå tillbaka till matdagbokens sida och välja pennan och redigera. Då sparar du det som frukost. Detta ligger sen under favoritmåltider och väljs enkelt sen. Samma gör man på lunchen. Har jag ätit lax, sallad med oliver och fetaost och smör så uppskattar jag mängden och lägger in under lunch och sparar sen detta och namnger. Det tar lite tid men sen ligger det färdigt.
    Jo men så gör jag. Problemet uppkommer när en del livsmedel inte finns i databasen...
    helene306 skrev 2011-05-25 12:55:47 följande:
    Vad jag knölar ... Allt läggs in under samma måltid ja, sen sparar du. Hittar du ingen info om turkisk yoghurt går du in på "Skapa livsmedel" i vänsterkanten och sen får du fylla i kolhydrater, fett osv själv. Då ligger det sparat under dina livsmedel sen.
    OK, tack!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**