• Postis

**Den stora feta LCHF-tråden**

Slänger in en fråga här då jag inte fått svar på tråden jag startade tidigare idag: är det någon som vet någon bra LCHF-vänlig restaurang i Motala? Ska dit över helgen och både jag och sambon äter LCHF.

För övrigt kan jag berätta att jag sedan en tid försöker läsa ikapp tråden, men det verkar vara ett hopplöst projekt för jösses vad ni skriver! Men det är trevlig läsning, jag gillar verkligen den här tråden.

• Postis

NU, efter X antal månader, har jag äntligen läst ikapp hela tråden. Äter en ganska liberal LCHF, men känner att jag nog bör strikta till det lite. Saknar en del goda effekter som ni andra vittnar om. Vad gäller vikten så har jag inga större behov att gå ner mer, men ett par kilo till vore helt okej rent fåfängemässigt.

Återkommer.      

• Postis

Två kommentarer efter senaste dagarnas läsning (orkar inte leta mig tillbaka och citera):

-Några skrev att de bor på landet och har långt att åka och hämta ut sina paket de beställt från bl a LCHF-butiken. Bor ni på landet så har ni väl lantbrevbärare, bara att be henne/honom att ta med paketet! (ja, Postis är lantbrevbärare )

-Någon hade varit på typ Liseberg och förfasats över vad som finns att äta på såna ställen. Kan inte annat än att hålla med! Ursvårt att hitta något vettigt att äta. Vi var på Parken Zoo i Eskilstuna för en tid sedan och det var kolhydrater, kolhydrater och åter kolhydrater som fanns att välja på. Gah! Vi var dock förutseende och hade med egen mat, men det är trist att det ska vara så svårt att hitta något vettigt. 

• Postis
    jagäraf skrev 2011-08-07 21:26:19 följande:
    Det var visserligen inte jag som skrev ang att bo på landet men jag bor också på landet och vi har ingen hemkörning av paket via lantbrevbäraren längre. Man får en avi och sen får man snällt bege sig till den affär som har just den sortens tjänst. Schenker, ICA-butiken 6 km hemifrån och om det är Posten, ICA-Maxi 15 km hemifrån.

Det var bättre förr...
    Men står det inte på avin att du kan ringa posten och be att lantbrevbäraren ska ta med det ut följande dag?
  • Postis
    helene306 skrev 2011-08-08 14:10:52 följande:
    Svärföräldrarna kommenterade och tyckte jag blivit smal. Får se om vi hittar någon mysig restaurang ikväll För att fira 3 år som gifta Ha det gott alla här!
    Grattis! {#emotions_dlg.flower}
  • Postis
    jagäraf skrev 2011-08-09 22:20:51 följande:
    Jag åt mer än gärna frukt förr men efter att ha ätit lchf nu ganska länge så har fruktsuget gått över, precis som sockersuget.
    Samma här, jag tycker dessutom att frukt är fruktansvärt sött och sliskigt nuförtiden. Kräks
  • Postis
    Pussilago skrev 2011-08-10 17:51:07 följande:
    Och det stämmer verkligen som någon annan skrev, att det går inte fysiskt att överäta med lchf efter ett tag, jag kan sitta och peta länge på tallriken men handen för inte gaffeln till munnen haha Skrattande
    Jag väntar fortfarande på den effekten... Min kropp verkar inte fatta vad mättnad är, inte mer än tillfällig sådan iallafall.
  • Postis

Har de senaste dagarna stramat åt kolhydratintaget lite, samtidigt som jag ökat på fettet. Blev lite väl frikostig med kollisarna under sommaren, och drog då ner lite på fettet, men nu vill jag skärpa till mig och kanske tappa ett par kilon till. Men... precis som alltid när jag gör såhär så blir jag HUNGRIG och äter massor. Varför??? Brukar tröttna efter ett tag och återgå till lite högre kolhydratintag och lägre fettintag. Eftersom jag inte till fullo upplever alla positiva effekter som många gör av LCHF så vill jag ändå ge det en chans till och se om jag märker av dessa effekter vid en striktare LCHF, plus att jag som sagt inte skulle ha något emot att tappa ytterligare ett par kilo (är dock normalviktig så jag inser att det kan bli svårt).

Några tankar någon? Obestämd  

• Postis

Har *peppar peppar* varit riktigt mätt och nöjd igår och idag! Kände mig irriterande småhungrig bara ett par timmar efter lunchen igår (en lunch som bestod av ett paket bacon stekta ihop med tre ägg plus lite vitkål till det) så jag drack en kopp te med en del kokosfett och lite grädde. En timme senare skulle vi ta något litet att äta innan vi gick in på ett lek- och busland som finns här, och då åt jag -motvilligt, var inte alls hungrig- tre ostrullar med smör. Sedan var jag MÄTT. Lite för mätt. Åt lite middag några timmar senare och njöt av att slippa känna mig hungrig och sugen på kvällen. Idag har jag inte ätit lika mycket fett, men hållt mig mätt och nöjd iallafall.

• Postis
    Anbe skrev 2011-08-14 10:45:11 följande:

Har någon ett bra lchf-recept som man kan bjuda på när det kommer gäster. Vill inte frångå lchf men vill ha något alla kan äta.

Jag brukar göra paj på ponesdeg, och det funkar kanon. Ingen verkar ha märkt att det är en annorlunda botten, däremot har de fått reda på det när de undrat hur jag kan äta paj och då har de blivit glatt överraskade att "min" mat inte behöver smaka konstigt.

Igår hade vi kalas för äldsta sonen och då bjöd vi på tacos. Väldigt enkelt, bara att alla tar det de vill ha och lätt att anpassa för mig.  
    IsDimma skrev 2011-08-14 18:52:57 följande:
    Jag har ett tips angående egengjord glass. Jag fryser den i muffinsformar. Perfekt storlek och går hyggligt snabbt att tina till lagom konsistens
    Tack för tipset, smart att göra så!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**