• Postis

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hoppet 3 skrev 2012-05-30 21:34:43 följande:
    Jag inser ju att jag inte blir mätt på de jag äter. Är de då bättre att öka fettet tills kroppen känner av mättnad men att ha koll på proteinet och naturligtvis kh?

Skulle inte du testa att minska på fettet och öka kolhydraterna lite? Jag hade också ett slags hungersug (inte magkatarr) förut, i kombination att kroppen aldrig var riktigt nöjd och jag smög uppåt i vikt. Drog ner på fettet och ökade på kolhydratintaget (som jag skrev om för en tid sedan). Suget försvann och vågen går nedåt. Alla kroppar funkar inte bäst på strikt LCHF, en del trivs bäst med en liberalare form. Kanske är så för dig också eftersom du har svårt att gå ner och inte känner dig mätt och nöjd?
  • Postis

Till Hoppet (vet inte om du såg det jag skrev tidigare idag?):

Skulle inte du testa att minska på fettet och öka kolhydraterna lite? Jag hade också ett slags hungersug (inte magkatarr) förut, i kombination att kroppen aldrig var riktigt nöjd och jag smög uppåt i vikt. Drog ner på fettet och ökade på kolhydratintaget (som jag skrev om för en tid sedan). Suget försvann och vågen går nedåt. Alla kroppar funkar inte bäst på strikt LCHF, en del trivs bäst med en liberalare form. Kanske är så för dig också eftersom du har svårt att gå ner och inte känner dig mätt och nöjd?

• Postis

Såg att IcaMaxi i stan fått in LCHF-chokladkakor. Köpte dock ingen, äter inte gärna sötningsmedel. Någon som smakat dem?

• Postis

Ibland lyxar jag till det med mikrobröd på mandelmjöl, bakpulver och ägg. Igår orkade jag inte mala mer mandelmjöl så jag gjorde på kokosflingor och sesamfrön istället (plus bakpulver och ägg förstås). Rekommenderas!

• Postis
    ollebulle86 skrev 2012-06-07 19:03:33 följande:
    Nån som har nått bra tips på grejer man kan ha med sej som typ lunch/snacks som inte kräver värme eller kyl?
    Börjar nytt jobb imorgon och det är ute i ett köpcenter som nog inte har tillgång till nått av det.
    Men vad är det för arbetsplats som inte har tillgång till kyl och mikro för sina anställda? Obestämd
  • Postis
    ollebulle86 skrev 2012-06-07 20:34:16 följande:
    Postis: det är ju mitt i köpcentret och inte i en butik, utan en disk typ. Jag vet inte om de inte har det men jag utgår ifrån det.
    Jamen det måste väl finnas något personalutrymme? Var ska du vara när du har rast?
  • Postis

Jag håller på och gör kycklingnuggets. Panerade dem i malda fläsksvålar. Att "mjöl" gick inte åt, vad kan man göra med det??? Kan ju inte äta det otillagat eftersom jag rullat rå kyckling i det.

• Postis
    spökplumpen skrev 2012-06-12 23:04:14 följande:
    Jag vet inte hur det är med er andra men jag känner att denna kost är såååå tråkig, längtar så till jag når målvikten och kan börja laborera med att återföra lite kolhydrater. Första vändan med lchf tyckte jag maten var underbar, men nu känns maten som grå och tråkig näring som man måste äta. Ett tag kändes det som om att jag höll på att äta mig till en ätstörning, men efter att ha blivit lite liberalare med maten känns det som att jag kan fortsätta ett tag till.
    Så känner inte jag. Har ätit LCHF i drygt 2 år och tycker bara att det blir lättare. De gånger jag äter ute så tar jag t ex kött och ber om extra grönsaker istället för pasta/ris/potatis eller hamburgare utan bröd och ketchup men med en räksallad (inte helt optimalt) eller grönsallad till istället för pommes frites. Hemma flyter det på med LCHF-mat, har inga problem att variera måltiderna. Eftersom jag inte är i behov av mellanmål längre så funkar det bra med en kopp te om jag är ute och fikar, har oftast med kokosfett i en liten burk. Tyckte det gick bra förra sommaren, men jag unnade mig 3-4 mjukglassar då jag tycker det är så underbart gott. Hoppas det vänder för dig och er andra snart så att ni känner att det flyter på, det är verkligen inte roligt om man inte trivs med maten!
  • Postis
    ollebulle86 skrev 2012-06-16 14:08:26 följande:
    Nu har jag gjort glass. Smakade lite på smeten, eller vad man ska kalla det, och det smakade lite konstigt med färskost smaken så får nog dra ner på det om jag ska göra det fler gånger.

Hade du mascarpone i? Hur mycket?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**