• Postis

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maruid skrev 2011-09-18 12:47:21 följande:

Jag testade lite lchf i en period 2005 och visst gick jag ner men kände mig absolut varken nöjd eller glad så det blev tillbaka i sockerträsket och där har jag befunnit mig mer eller mindre sedan dess.

Men efter att ha läst en hel del om lchf, funderat, tänkt och förstått... så tänkte jag att jag ville testa igen.

Nu har jag hållt på en vecka och har nog aldrig känt mig såhär. Inget sötsug. Oerhört mätt! Pigg. Glad. Lugn. Flera gånger under veckan har jag bara ätit antingen lunch eller middag för att jag helt enkelt är så mätt. Och har trots att jag hållt mig runt 20kh inte legat speciellt högt i kalorier heller.

Jag måste säga att jag är förbluffad. Hade ingen aning om att det kunde vara så pass smidigt att äta såhär. Och ändå har mannen suttit bredvid med både bröd, bananer och choklad. Mycket märkligt att jag som under de senaste månaderna i princip ättit sötsaker varje dag nu inte ens bryr mig.

Är jätteglad att det gått så smidigt och utan speciellt mycket huvudvärk eller trötthet heller. Så skönt!

Vad roligt att det fungerar så bra nu! Vad gör du annorlunda mot förra gången du försökte med LCHF?

Idag hittade jag fläsksvålar på Willys, kommer äta upp hela påsens innehåll (inte på en kväll dock ) men det blir nog inget mer köp. Tyckte inte att det var någon jättehit. Då lyxar jag hellre till det med chokladmousse någon gång då och då.   
  • Postis

Adams Family: Det låter jätteroligt och intressant!

Själv får jag nästan panik och är oerhört frustrerad. Jag kan nästan inte ha mina byxor längre. Har ökat i omfång runt magen, och det är inte luft vad det känns som, utan jag har helt enkelt lagt på mig. Och vågen visar ytterligare plus. Vet inte vad jag ska ta mig till. Sedan ett par veckor äter jag mindre, och jag har nästan helt slutat med grädde, har en liten skvätt i teet bara. Orkar bara inte med att väga maten, men jag skriver upp vad jag ätit idag (en vanlig dag, vilket det i stort sett alltid är):

Frukost: Två kokta ägg med en klick majonnäs (ca 2 msk). En kopp te med en skvätt grädde (ca 1 msk)

Lunch: Kycklingfilé med ostgratinerad broccolli och en klick majonnäs.

Mellis: Två frökex (linfrö, sesamfrö, ägg, fiberhusk, kardemumma, kanel) med bregott och ost. En kopp te med en skvätt grädde.

Middag: Biffar på blandfärs, med oliver och fetaost. Lite sparris till, och en klick majonnäs.

Blir nog en kopp te med en skvätt grädde till tv'n sedan.

Tycker själv att det ser bra ut, och portionerna är normalstora (åt rätt stora portioner tidigare). Dricker rejält med vatten under dagen, och är -tadaa!- inte så hungrig mellan måltiderna längre (har kämpat länge med hungern). Inte så att jag skulle kunna hoppa över mellanmålet, men jag är imponerad av att jag klarar mig på ett så lätt mellanmål (bakade kexen igår, veckan innan åt jag ett kokt ägg istället. Innan dess åt jag en bit Brie). Jag mår bra för övrigt med LCHF och tycker att maten är fantastiskt god, men kan inte acceptera att vikten smyger uppåt och att byxorna blir för små! 

Men hörni, vad ska jag göra för att få ordning på det här??? Börjar nästan gråta på morgnarna när jag tar på mig arbetsbyxorna.  

• Postis
    Maruid skrev 2011-09-22 20:49:48 följande:
    Hur länge har du hållt på? För många menar ju att det kan ta ett bra tag att få kroppen att hänga med om man tidigare använt sig av andra så kallat kaloridieter med lightprodukter och annat.

Jag vet att både bloggaren på 56kilo och även kostdoktorn har skivit om problem med viktnedgång och även viktökning när man äter lchf. Prova att läsa där så kanske du hittar något som kan vara till hjälp.
    Jag smög igång för 1½ år sedan. Först bytte jag ut pasta/ris/potatis mot mer grönsaker, och sedan drog jag ner mer och mer på kolhydraterna och ökade sakta på fettet. Gick ner 1 kg i månaden, trots en hel del fusk. Sedan spårade det ur vid jul och det är sedan dess jag haft problem. Gick upp 5 kg av de 8-9 kg jag gått ner och fick svårt att känna mättnad, trots en striktare form av LCHF. Har nu gått upp lite till, men tycker det funkar hyfsat med mättnad/hunger som sagt. Har aldrig bantat eller tänkt på vikten förr, det var när mitt andra barn var nästan 1 år som jag började med lågkolhydratkost för att bli av med graviditetskilona.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag hatar min kropp och att känna hur kläderna krymper. Jag undviker att se mig i spegeln.

Har lånat Skaldemans "Ät dig ner i vikt" och "GI Noll" och precis börjat läsa den förstnämnda. Den verkar bra, men jag får inte riktigt kläm på det här med kalorier. Han skriver att han gick ner i vikt när han dubblade sitt kaloriintag, och att man SKA äta mycket kalorier för att kroppen inte ska börja spara, men samtidigt skriver han att vill man väga 80kg så ska man äta 80g proteiner och dubbla mängden fett. Jag borde då äta 65g proteiner och 130g fett. Det är ju jättelite mat! Och jättelite kalorier. Jag gissar att jag nu, när jag äter vad jag tycker är normalstora portioner, iallafall får i mig ca 2000 Kcal per dag. Har legat på ca 2300 Kcal när jag kollat tidigare.

Ska iallafall kolla länkarna du tipsade om, tack!     
  • Postis
    Sigrid skrev 2011-09-23 10:16:25 följande:
    Ikväll ska jag testa LCHF-pizza för första gången (gjord på fiberhusk). Någon som testat? Vad tyckte ni i så fall?
    Jag tycker inte att pizza blir så bra på den botten jag gissar att du menar. Jag brukar göra på ponesdeg och det passar mig mycket bättre.

Hörrni, tack för era svar angående mina problem! {#emotions_dlg.flower} Jag har funderat en massa och jag TROR att det här med att byxorna sitter så tight började i samma veva som jag minskade matmängden och började dricka 2-3 koppar te/dag. Men inte kan väl det göra att jag lagrar fett?!? I början hade jag kokosfett i teet, men eftersom jag kom upp i så mycket kcal så har jag tagit bort det sedan 1-2 veckor tillbaka.

Jucea: Eftersom jag följt tråden så har jag läst om din kamp (den är imponerande!!!), men jag kan för mitt liv inte förstå hur du klarar dig på så lite mat. Jag tycker att jag ligger på ett minimum nu, kanske att jag kan minska lite till på maten, men inte så att jag kommer ner till din nivå. Det jag tycker är konstigt, och skrämmande, är att jag inte direkt legat på någon platå utan snarare smugit upp i vikt, sakta men säkert. Det var ju inte direkt tanken. Jag är inte överviktig, men har några trivselkilon kvar efter graviditeterna. Skulle gärna ligga på den vikten jag låg på förra hösten. Har ca 5-6 kg dit, så jag är på det klara med att de är svåra att få bort, men som sagt, jag vill INTE gå UPP mer i vikt.
    Har du förresten någon kontakt med Kaya? Jag gillade hennes inlägg och undrar så hur det går för henne. 

Adams Family: Jag har inte gått på några dieter tidigare. Har aldrig bantat eller behövt tänka på vad eller hur mycket jag äter. Stressad och i mental obalans är jag ständigt tyvärr. Tycker dock inte att det är sämre nu än vad det varit de senaste åren, men min kropp kanske blir mer påverkad nu, jag vet inte. Har funderat på det här med sköldkörteln, men jag har inga andra symtom på att den skulle fungera dåligt så jag tycker inte att det borde vara det. Jag tror också att LCHF är för alla, skulle själv aldrig kunna tänka mig att börja äta bröd, pasta, ris och potatis igen. Hu!
  • Postis

Jucea: Ja, mejeri har jag dragit ner på sedan en tid tillbaka. Har en skvätt grädde i teet bara (ca 3 msk/dag kanske). Får försöka dra ner på maten i helhet, tycker faktiskt det gått hyfsat igår och idag, men nu är jag lite hungrig. Får bli några fläsksvålar och en kopp te till filmen ikväll.
    Frågar igen om du har någon kontakt med Kaya?

AgnesGN skrev 2011-09-24 17:53:42 följande:
    Ett tips om du är sugen på pizza, prova göra en köttfärsbotten istället. Det är svingott och mkt mer mättande. Enligt mig... =) Kallas meatza. Googla på det om du vill...
    Ett annat pizzatips är att göra en ugnsomelett, ha på valfri fyllning och gratinera i ugnen. Blir inte som vanlig pizza såklart, men riktigt gott!  
  • Postis

Och jag är hungrig... Suck. Drygt en timme sedan middag.

• Postis

Nu skaver trosorna och mjukisbyxorna. Fattar inte vad det är som händer med min kropp! Gråter Blir ett samtal till vc imorgon, ska be om ett sköldkörtelprov iallafall. Något annat man kan kolla upp?

Ska gå in och köra fakir from onsdag har jag tänkt Men hur funkar det om man går ner på fakir och sedan börjar smyga på med kolhydrater igen (vill gärna kunna ligga på 20-30g framöver), blir det inte som om man går ner på pulverdiet och sedan börjar äta på riktigt igen och går upp allt och lite till?

• Postis

Jag håller på och läser Skaldemans "Ät dig ner i vikt" och jag hänger inte riktigt med på vad han menar. Först skriver han att om man fastnat på en envis platå så är en diet med en enbart kött en säker metod att få igång viktminskningen igen. Citat: "sedan äter du kött, enbart kött, tills du nått din önskade vikt". Några stycken ner skriver han att om han själv går upp i vikt i dagsläget så är det för att han äter för mycket protein. Är det bara okej med mycket protein om man inte äter något annat?
    Ena stunden står det att man måste äta mycket för att elda på fettförbränningen, i nästan stund att man kanske måste hålla koll på kalorierna om man är nära sin målvikt och i ytterligare nästa stund står det att man absolut inte får svälta sig. Hur ska då jag göra, som inte går ner i vikt och inte håller mig mätt om jag drar ner på kalorimängden???

• Postis
    Postis skrev 2011-09-25 22:12:32 följande:
    Ska gå in och köra fakir from onsdag har jag tänkt Men hur funkar det om man går ner på fakir och sedan börjar smyga på med kolhydrater igen (vill gärna kunna ligga på 20-30g framöver), blir det inte som om man går ner på pulverdiet och sedan börjar äta på riktigt igen och går upp allt och lite till?
    Frågar igen.
  • Postis

Tycker det går över förväntan med mina minskade portioner. Dämpar en del hunger med vatten. Men var går gränsen mellan minskade portioner och svält? Vill ju inte att min kropp ska tro att den svälter. Jag går inte runt och är vrålhungrig, men inte heller supermätt. Idag har jag vägt allt jag ätit och det blev såhär:

Fett 152g (75,18 E%)
    Protein 106g (22,88 E%)
    Kolhydrater 5g (1,94 E%)

Totalt 1838 kcal.       

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**