adams family skrev 2011-10-26 07:24:29 följande:
Ja hunger och sug är det få som bemästrar ett helt liv.. Och sen kan jag känna ibland att man daltar lite för mycket att alla ska ha rätt att äta allt. En diabetiker ska få äta "lite" socker en överviktig måste ha rätt att äta chips... för mig är det lite likställt med att en en glutenallergiker ska ha rätt att äta "lite" mjöl och en alkoholist eller knarkare ska ha rätt att dricka "lite alkohol eller bara ta "lite" heroin... Sen kan man nog i många fall komma till att man vid festliga tillfällen medvetet kan äta en liten bit efterrätt eller smaka på ett par chips många kan nog nå dit och veta om sina begränsningar om man inte har ett starkt beroende. Men långt ifrån alla kan komma dit och måste begränsa sitt matintag till tillåtna produkter..
Det jag tycker är så galet är att alla godsaker är så stora överallt. Kolla muffinsarna på McDonalds eller för all del vilket kaffebröd som helst på kondis. Det är ju enorma bitar! För min del när jag åt sånt så hade det räckt med en tredjedel.
Loreena skrev 2011-10-26 08:14:49 följande:
Tjoho! Jag är gravid! Jag plussade idag. Det blir kanske en liten pluttis till sommaren. :D Jag tänkte äta LCHF-inspirerat, men inte strikt. Vi får se hur jag mår och vad jag klarar att äta när illamåendet sätter in.
Grattis!!!

Anansi skrev 2011-10-27 21:06:50 följande:
Jag har plötsligt blivit så hungrig och äter verkligen massor! Jag hyvlar ost och smör omvartannat och kan stoppa i mig flera ägghalvor på raken med majonnäs (på kvällen ett par timmar efter en stadig middag). Det känns som att jag är helt omättlig! Jag är inte sugen på något annat än lchf-mat som tur är och det känns mer som hunger än som sug. Vad beror det här på? Jag brukar ligga på 150-160 gram fett om dagen, men de senaste dagarna är jag uppe en bra bit över 200. Jag ligger lite lågt i protein märker jag, svårt att komma upp i de mängder som rekommenderas, men jag har svårt att se kopplingen.
Samma här, fattar ingenting. Och det är verkligen hunger så att magen kurrar, inte bara sug.

Och jag kan inte skylla på för lite protein. Men jag har också läst någonstans att man typ "äter upp sig" innan vikten tar ett skutt neråt. Får hoppas på det.
adams family skrev 2011-10-28 03:08:56 följande:
Gjorde idag ngt som jag inte gjort på ungefär ett och ett halvt år. Jag mätte bukhöjden vilket ska vara den säkraste indikationen på om man har farligt fett runt organen. Tog fram mina gamla mått och sist låg jag på 18cm vilket är helt normalt oh den övre gränsen för kvinnor innan LCHF låg jag på 21cm vilket betyder att jag låg över gränsen. Idag låg jag på 16,5 cm vilket är fantastiskt. Trots lite kärlekshandatag så är det löst hull som jag förmodligen altid kommer leva med men det farliga fettet runt organen som måttet indikerar på är nog puts väck nu... Wihoo lite mer än två år på LCHF och jag mår toppen!!
Tog även farm mitt gamla måttband som jag markerat på när jag startade och götepetter vad många cm som inte finns ;-D gått från strlk 40-42 till 36-38 och är viktstabil sedan länge pendlar för tillfället mellan 58 och 61 ungefär beroende på vilken tid på månaden det är och om jag ätit lite liberalare ngn dag.
Grattis!!!