• Postis

**Den stora feta LCHF-tråden**

Asereht skrev 2011-11-01 17:40:25 följande:
    Hej!
    Evigheter sedan jag var inne här och läste/skrev. Sånt där som jobb, barn och annat kom ivägen.
    I helgen firade jag ett år med lchf och på det här året som gått har jag gått ned dryga 23 kg och massor med centimetrar. Jag har gått från strl 50 till 42 i byxor tex.
    I dagsläget vill jag fortfarande nå mitt slutmål vilket innebär nästan 2 kg till men det är inget jag jobbar jättehårt på. Jag lever bara som vanligt dvs som vanligt med lchf och det innebär för min del 5% regeln och följ känslan/hungern.
    Lchf har verkligen förändrat hela min tillvaro, inte bara min fysik och mitt utseende utan mitt allmäntillstånd och min inställning till mat och råvaror. Hela min familj har gjort en hälsovinst med detta då vi numer äter mkt mer ren mat och barnen endast får bra fett. Framför allt så har jag knappt kännt av min galla på det här året och bara det är ju en vinst i sig!
    För mig är lchf en livsstil och det är numer min livsstil. Till er som läser och skriver här inne vill jag bara säga, hejja! Det är ett bra val ni gjort! Lycka till vare sig det handlar om att äta bättre eller att göra något åt vikten!
    Grattis! {#emotions_dlg.flower}

Här blev det ett nytt helkilo på vågen imorse, kändes bra.  
  • Postis
    Lisen08 skrev 2011-11-02 17:32:53 följande:
    Efter 3 månader med LCHF:
    Fyller 38 år om några veckor...

- Blivit av med ångest och depression efter 28 år, ska sätta ut antidepp-medicinen efter nyår

- lugn mage efter 28 år och ett antal utredningar

- Bebislen hy efter 25 år

- Ingen mensvärk för första gången i mitt liv

- Piggare, gladare, klarare i tanken

Det "lustiga" är att jag åt GI innan och har inte ätit mycket socker, aldrig vit pasta innan. Mest Quinoa, fullkornspasta etc. Ändå har det blivit en sån skillnad.

Vågar man tro på att det håller i sig eller är allt bara en dröm??
    Härligt! Skål
  • Postis

Jag funderar på om jag borde gå över till en liberalare form av LCHF?

Tycker om att träna (styrka på gym plus löpning), men jag blir väldigt ofta förkyld efter att jag tränat, och i somras när jag tränade lite hårdare så kändes det som att kroppen aldrig riktigt återhämtade sig och bara blev mer och mer sliten. Tränar inte extremt hårt, och inte varje dag (blev som mest 4 ggr/vecka). Försökte mig på lite längre löpsträckor under sensommaren/hösten och sprang ett millopp för 1 månad sedan, och efter det tog det stopp. Min kropp var helt urlakad på ork. Sedan har det varit förkylning som stört (jag brukar inte vara sjuk!). Har kännt mig bättre några dagar nu och gått powerwalks i veckan och igår gav jag mig på en löprunda (ca 4,5km). Kändes skönt att springa och jag var jätteglad över att förhoppningsvis vara på G igen. Men imorse vaknade jag med tjock hals och "ludd" i huvudet igen.

Eftersom kroppen så tydligt protesterar när jag tränar trots att jag som sagt inte tränar extremt hårt så har jag börjat misstänka att jag kanske har brist av något och det är därför det blir såhär? Äter ca 20g kolhydrater/dag och det kanske är för lite för min kropp om den ska kunna återhämta sig vid ansträngning? Vill egentligen inte äta mer kolhydrater då jag gärna tappar några kilon till och är glad över min lugna mage och frånvarande sötsug, men det känns viktigare att få vara frisk och kunna träna (lider av depression och är "beroende" av endorfinerna som träningen ger).

Vad tror ni här i tråden? Hur mycket bör jag öka på kollisarna? Vilka kollisar ska jag lägga till (frukt? grönt? rotfrukter? ris?)? Eller tror ni att mina problem kan bero på något helt annat, och vad i såna fall?  

• Postis
    adams family skrev 2011-11-06 21:05:09 följande:
    Gör en träningsanpassad LCHF det din kropp förmodligen behöver inför träning är ett litet kolhydratstillskott i form av en msk ris en eller ett par potatisar och efter träning kan du fylla på med en liten kolhydratsdos och protein ett kokot ägg och ett glas mjölk kan vara bra. Undvik frukt då fruktosen först ska via levern innan du kan dra nytta av den.   Bloggtips för er som tränar är www.jonasbergqvist.se/  

Hur länge har du ätit LCHF kroppen behöver ställa om,kan det vara så att du har behov av kostillskott efterssom din kropp säger ifrån??  
    Läser hans blogg, den är bra. Men han har ju inte skrivit så mycket än, och jag tycker inte det står så utförligt om just VAD man ska äta.

Har ätit mer eller mindre strikt LCHF i 1½ år. Strikt (runt 20 g kolhydrater/dag) i några månader. Äter sedan ca 1½ v kosttillskott i form av D-vitamin och multivitamin för personer som tränar. Borde jag komplettera med C-vitamin? Har dock bara sett det i brustablettform och den innehåller en massa jox, bla sötningsmedel, så den känns inte så lockande egentligen.

Kan tillägga att jag är på väg att bli dunderförkyld IGEN. Tredje gången på typ en månad. Hur ska jag göra för att bryta det, jag brukar som sagt var aldrig vara sjuk? 
  • Postis
    adams family skrev 2011-11-07 22:01:38 följande:

Jonas kommer med en bok inom kort om just LCHF och träning. Karln är som ett vandrande uppslagsverk. Är du en normaltränare så säger Jonas ungefär så här träna två till tre gånger i veckan ät LCHF och inför anaerob träning så lägger du till lite kolhydrater innan och efter träning samt protein. Tränar du hårdare och börjar närma dig elitnivå så behöver du förmodligen en mer träningsanpassad LCHF då det är onormalt och oerhört stressande för kroppen att träna så pass hårt och du behöver fylla på energi (glukogendepåerna måste vara fulla för att du ska orka och ha extra raketbränsle) På strikt till normal LCHF kan du klara av långvarig lågintensiv träning men du är dåligt rustad för högintensiv och styrka.

Hoppas du kryar på dig...inte kul att vara sjuk...  

Apropå vitamin c så gå in på hälsokosten om du vill ha ngt som inte är brus. Äter en själv som är utan tillsatser.     
    Tack {#emotions_dlg.flower}
  • Postis
    Sigrid skrev 2011-11-11 11:44:28 följande:
    1 ägg till 500 g köttfärs? Eller 1 ägg oavsett mängd?
    Jag brukar ta två ägg till 500g köttfärs. Och en skvätt grädde (mäter inte mängden).
  • Postis
    Sigrid skrev 2011-11-11 20:22:08 följande:
    Nu ska vi snart äta kvällsmat (ej köttbullar), det blir grekiska biffar, grekisk sallad och tzatziki. Gott!     
    Vad äter ni i kväll?   
    Jag är själv hemma med yngste sonen och vi lyxade till det med LCHF-pannkakor, hallon och vaniljgrädde. Mums!
  • Postis

Är det någon som testat om det går att göra pones-limpa i brödform? Vad tror ni, kan det funka?

• Postis
    gos skrev 2011-11-20 14:14:52 följande:
    måste man ha äggvita i då med som i receptet?
    Jag gjorde sk ostplättar en gång (recept från Doktor Dahlqvists och Airams kokbok) och då var det både ägg och ost som man gratinerade i ugnen. Blev inte lika tunt och krispigt som om man bara gör på ost. Var gott som omväxling.
  • Postis

Idag gjorde jag saffranspones för första gången. Inte så dumt, fast de vore såklart ännu godare med något sött i. Till mellanmål idag blev det saffranspones, frökex med pepparkakskryddning och glöggte med en kanlestång i. Gott!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**