• Postis

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sigrid skrev 2011-09-28 16:04:18 följande:

Måste fråga er.

Jag veckohandlar och det betyder att det jag köper ska hålla i en vecka hemma. Jag har problem med blomkålen som lätt blir lite dålig om jag planerat in blomkål till sista dagen innan ny handling.

Så nu undrar jag om jag kan förvälla blomkålen och frysa in den i buketter? Går den i så fall att koka som vanligt efteråt? Kan man ugnsbaka den blomkålen efter frysning? Det skulle vara så smidigt.

Och om det nu går, hur förväller man blomkål? Koka 5 minuter, eller?
    Jur länge håller den i frysen?      

Eller också ändrar du om i matplaneringen och äter blomkål i början av veckan istället.
  • Postis
    Dissan skrev 2011-09-28 20:18:55 följande:
    Hur gör ni era frökex? Är sä sugen på knäckebröd, är frökex en bra ersättning tycker ni?
    1dl sesamfrön (skalade tar jag)
    1dl linfrön
    2,5-3 msk fiberhusk
    2 msk olja
    1 ägg
    Kardemumma
    Kanel

Platta ut till ca 10 kex, grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Riktigt goda!        
  • Postis

Funderar fortfarande på det här med minskat intag av mat och svält; var är skillnaden? Jag provar ju som sagt att minska mitt matintag lite för att se om det får mig att sluta gå upp och helst gå ner i vikt, men hur vet jag att min kropp inte tror att det är svält? Är varken riktigt mätt eller superhungrig hela tiden (superhungrig ibland dock). Dämpar en stor del av hungern med vatten. Och nej, jag äter inte svältlåga nivåer med mat! Låg på drygt 1800 kcal igår, och 2000 kcal idag som exempel. Innan har jag legat på över 2000 kcal, oftast bortåt 2500.

• Postis
    Vilda Tiger skrev 2011-09-29 21:46:33 följande:
    Gränsen för svält sägs ju ligga på 900 kalorier om dagen. Jag tror inte alls du behöver oroa dig om du ligger på 1800-2000 om dagen! Går du ner? Det går ju inte jättefort för alla; jag gick själv ner 0.3 kg sista veckan nu och det får jag ju tycka är okej eftersom jag äter gott och är mätt. Då gör det inget om det tar några månader längre tid än det skulle gjort med vlcd, vilket jag inte pallar då jag är hungrig heeela tiden då nästan.
    Jag vet inte än om jag går ner i vikt av minskade portioner, har bara testat det i några dagar.

Ikväll har jag dock halkat av banan litegrann. Är dödstrött (gick upp kl 5 imorse och joggade 6km, har jobbat hela dagen plus övertid så jag har varit hemifrån 12 timmar) vilket alltid leder till sug. Köpte lite ost att ha på jobbet innan jag kunde gå hem, men det hjälpte inte så bra. Till kvällsmat gjorde jag LCHF-pannkakor med vispad grädde och lite bär och råkade tyvärr vräka i mig en hel del. Plus choklad (85%-ig). Jaja, har bara fuskat med low-carbprodukter, får väl vara glad åt det. Nya tag imorgon! Är dock fortfarande sugen och skulle gärna ta en kanelbulle...
  • Postis
    Sigrid skrev 2011-10-06 18:55:00 följande:
    Någon som har "LCHF Husmanskost"? Vad gillar ni den?
    Jag är sugen på att köpa den, men vill höra mig för innan om den är bra. 
    Jag tycker den är bra. Rätt generös med kolhydraterna, men det går ju att modifiera recepten efter sin egen nivå.

Här går det sådär. Försöker äta mindre och vissa dagar går det ganska bra, andra dagar går det inte alls bra. En dag hamnade jag på 1695 kcal, men då var jag uppe på 18g kollisar istället. Och dagen efter var jag vrålhungrig.  Känner mig ofta uppsvälld av någon konstig anledning, trots att jag oftast ligger på bara 10 g kollisar eller lite därunder. Borde ju inte binda vätska då väl?!? Obestämd 
  • Postis

Fortsätter kämpa på för att tappa de sista kilona och må bra. Det är främst på kvällarna jag är hungrig och sugen. Och då hjälper inte te eller ostrulle eller vatten, som funkar bra om jag blir hungrig mellan måltiderna på dagen. Blir nästan manisk efter något att stilla hungern och suget med. Lätt att det slinker ner lite choklad och nötter då. Har för vana att ha fläsksvålar hemma (har lärt mig att gilla dem), känns som att det är bättre än t ex choklad iallafall.

Idag var vi på kalas hos min mamma. Jag hade med egen efterrätt då det bara skulle bjudas på kolhydratfylld sådan. Gjorde en underbart god mini-tårta/bakelse som jag faktiskt kommer göra och bjuda icke-LCHF'are på för den var riktigt god. Hittade recept på det jag hade som tårtbotten på lchfrecept.com (http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=582) och så lade jag på vispad grädde med vaniljpulver, hackad choklad och några bär. Yummi! Mamma muttrade lite om att jag hade godare efterrätt än de andra.

• Postis
    jelica skrev 2011-10-10 16:05:16 följande:
    Kom av mig med LCHF när min farfar dog för en vecka sedan och all sorgemat som erbjöds vad smörgåstårta och mackor :( Men nu är jag på tåget igen och har trots en del fusk förra veckan minskat i vikt så smilbanden pekar uppåt :)
    Beklagar sorgen.
  • Postis
    sininen skrev 2011-10-10 18:07:00 följande:
    Beklagar sorgen. 

Jag fuskar för fulla muggar med LCHF av nästan samma anledning, min morfar dog i fredags och vi ska snart på begravningen. I Finland. Frågan är hur det kommer att gå att försöka äta så bra som möjligt på resan. Jag har typ gett upp redan nu.
    Beklagar din sorg också

Och GRATTIS till er som gått ner i vikt, det är uppmuntrande att läsa! Jag har slutat gå upp, och har väl tappat 0,5-1 kg senaste 1-2 veckorna. Alltid något. Men jag önskar att jag kunde vara mätt och nöjd på kvällarna. *gnäll* 
  • Postis
    AgnesGN skrev 2011-10-16 19:20:43 följande:
    Oj, jag vet inte riktigt vad jag ska göra... Jag gjorde gravtest idag och det visade sig att jag var gravid. Jag har fåt veta att jag har PCO och kan ha svårare att bli gravid och enligt gyn hade jag ingen ÄL när jag var där den 15 september... Men shit... ett plus på stickan bekräftade dock... =)
    Grattis!!! {#emotions_dlg.flower}

• Postis
    timoteja00 skrev 2011-10-20 22:15:45 följande:
    På söndag ska jag på hundutställning (i ridhus). Åker 07.30 och hemma runt 17. Hinner ju äta innan jag åker, men nån som har nåt bra tips på vad man kan ta med sej och äta under dagen? Mackor och korv m bröd + fika som säljs där är ju inget alternativ och kanske inte värsta matlådan heller..
    Vi brukar steka pannkakor att ha med när vi ska bort och inte vill köpa maten som finns där. Som fyllning har vi typ majonnäs och knaperstekt bacon eller någon god röra. Gott att äta kallt, och smidigt att ha med sig. Vad har du för hund?

Grattis till er som gått ner i vikt!

Här flyter det på ganska bra nu. Äter mindre portioner, har minskat lite på fettet och istället ökat lite på kolhydraterna (genom mer grönsaker) och minskat lite på proteinerna. Inga stora förändringar, men de ger resultat på vågen som sakta smyger neråt. Dock är jag sjuk mer än vad jag brukar vara. Andra gången på en månad som jag är dunderförkyld och fått sjuka mig från jobbet. Förkyld brukar jag kunna bli, men inte såhär illa att jag inte kan jobba. Urtrist, speciellt som det även hindrar min träning som jag kommit igång så bra med.    
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**