-
Vi värmer alltid mat från gårdagens middag till lunch, både på jobb/skola och hemma.LokesMammi skrev 2012-06-20 20:29:12 följande:Vad äter nit till lunch? Hemma eller på jobbet/skolan?
-
Nej, jag ber att få extra grönsaker istället för pasta/ris/potatis. Till dessert (om jag äter det) så ber jag om bär och vispad grädde.VNmamma skrev 2012-06-21 00:17:48 följande:Ni LHC:are, hur gör ni på krog, konferenser, kurser, etc - beställer ni specialkost?
-
Jag fyller också på måndag. Fast av ditt nick att döma så är jag några år äldre än vad du ärollebulle86 skrev 2012-06-21 20:23:48 följande:Boost: haha
jag får väl se om de har någon trevlig sallad istället
vill liksom inte synda. Men är lite sugen på nått vin eller så imorgon, fyller ju år på måndag och jag jobbar då så blir inget firande då direkt.
Grattis i förskott iallafall!
-
Cheesecaken var ingen hit
Jag tyckte att den var okej, men de andra åt artigt upp och tog sedan för sig av glassen (vanlig sockerglass) vi tagit fram som "back-up". Till barnen hade jag gjort LCHF-vaniljglass som de fick till jordgubbarna, men den var inte heller poppis. Jaja, jag tyckte den var helt okej.
Imorgon kommer mina och sambons föräldrar hit på ett litet mini-kalas och då tänkte jag göra Moniques gräddtårta. Tänker att den kanske kan passa all om jag har i lite vaniljsocker (blir ju inte så stora mängder att det gör något för mig), plus att det ska vara en massa jordgubbar och lite choklad i. Vi får väl se vad de tycker. Får ha glass som back-up imorgon också
En sak som jag inte kan förstå (och det hade jag inte förstått innan jag började med LCHF heller) är hur man kan tillåta sina barn att stoppa i sig en massa onyttigheter så att de inte orkar äta ordentligt med mat och när de är hungriga bara nån timme efter middagen låta dem äta mer onyttigheter.Våra bästa vänner har en son som igår kom med en stor godispåse till midsommarfirandet och han åt även glass där. Efter en liten stund var han hungrig, fick då en varmkorv med bröd. De följde med hem till oss och strax innan vi skulle äta middag så tog han lite godis igen. Åt nästan ingen middag, men tjatade om efterrätt innan vi andra ens ätit klart. Åt efterrätt med god aptit och började sedan tjata om choklad som jag fått och lovat att bjuda på. Efter ytterligare 1-2 timmar kom han och var hungrig igen. Jag erbjöd då potatis och köttbullar som fanns kvar efter middagen men det tyckte han var äckligt sade han. Jag svarade då att det är vad vi har och då gick han iväg och sedan hörde jag inget mer om att han var hungrig. Till saken hör att denna pojke har diverse problem, finns en del drag av ADHD. Har pratat lite med hans mamma om det här med blodsockrets påverkan på kroppen och humöret och hon är med på tänket men det verkar som att det stannar vid en tanke. Synd tycker jag. Och jag tycker synd om pojken som tillåts att tillfälligt stilla sin hunger med onyttigheter för att snart vara hungrig igen. Mina barn äter också onyttigheter såklart, men aldrig precis innan maten och aldrig som ersättning för mat.
-
Efter midsommaraftons misslyckande med glass och cheesecake som inte föll de övriga i smaken så lyckades jag idag med tårtan jag bjöd på. Gjorde en LCHF-kladdkaka (men hade 70%-ig choklad som en "kompromiss") och hade på vispad grädde och jordgubbar. Den gick åt kan jag säga, alla tog om! Får bli samma imorgon när vi får gäster igen.
-
LokesMammi skrev 2012-06-24 18:55:14 följande:Hur är det med rabarber?
Vi fick massvis, stora rabarber av en kompis pappa idag! Tänkte göra kräm o paj på det.Mollly skrev 2012-06-24 19:14:54 följande:Hur är det med jordgubbar nu när man äter enligt LCHF?
Rabarber och jordgubbar är ok i små mängder om man inte kör jättestrikt. De innehåller en del kolhydrater (kan inte mängden i huvudet) men samtidigt innehåller de en hel del nyttigheter och är så goda så jag för min del tycker det är ok att äta i begränsad mängd. Det är ju dessutom så kort tid på året de finns färska. -
Jag brukar ta en kopp te vid såna tillfällen. Förstår mig inte på denna "mellanmålshysteri" som råder, det ska ju ätas stup i kvarten.Folk skrev 2012-06-25 19:51:24 följande:
Mmm smart tänkt. Tror knäna får vila lite mer på crosstrainern plus att armarna får jobba lite också! Funderar på hur du fixar socialt att bara äta två gånger? Det äts ju jämt! Folk på jobbet skulle nog tro att man har nån ätstörning om man plötsligt börjar skippa lunchen.... Sen är det fika hit och dit... Inte för att jag fikar med kakor men lite ost eller fröknäcke... -
Det tror jag du kommer få, det låter som den som jag gjort och den är supergodfjonkelina skrev 2012-06-25 20:43:18 följande:Jag testar en slags kladdkkaka/chokladkaka ikväll. Gjord på mörk 70& och ägg och smör som sedan gräddas i ugnen. Hoppas på lite himmelsk upplevelse:)
Fast jag hade nog grädde i också tror jag.
-
Jag mår inte heller bra av att försöka klara mig på 2 mål/dag. Har provat, men det fungerar inte, trots REJÄLA portioner. Nu äter jag frukost, lunch, middag och ett kvällsmål och trivs bra med det. Går dessutom ner i vikt vilket jag inte gjorde när jag försökte äta mer åt gången för att stå mig längre. Alla är vi olika
-
För min del så får ni gärna ta diskussionen här, jag gillar diskussionerBoost skrev 2012-06-29 15:16:04 följande:Jag har inboxat dig, så slipper du försöka skapa tjafs i tråden.