• Postis

**Den stora feta LCHF-tråden**

IngentingAlls skrev 2012-02-06 14:24:57 följande:
    Så var det en ny vecka med lchf :) Känns så bra alltihopa! En sak jag undrar är hur ni gör när ni går bort? Jag var bjuden på middag nu i helgen som tur var så förvarnade jag dem som skulle hålla middagen om min kost och de var supergulliga och gjorde all min mat på lchf-vis. Men det är ju inte alltid det är så. Brukar ni ta med er typ något att ha till maten eftersom det oftast serveras potatis och liknande eller brukar ni ta men bara lite?

Jag är så rädd för att överäta kolhydrater att det nästan blir lite löjligt men vill ju gå ner så fort som möjligt. Fast besluten :)

Jag brukar kolla upp innan vad det ska bjudas på. Är det typ kött, potatis och sallad så undviker jag potatisen. Är det paj, lasagne eller något liknande där det inte går att välja bort den stora kolhydratkällan så äter jag antingen något hemma innan och bara tar lite sallad och ev sås för att sällskapsäta med de andra, eller också tar jag med eget. Efterrätt tar jag i princip alltid med egen.
  • Postis
    Maskinisten skrev 2012-02-19 19:28:27 följande:
    Tex midsommar utan nypotatis eller jordgubbar med socker och grädde, vet inte hur skoj det blir... 

Jag lovar att du kommer tycka att jordgubbarna blir för sliskiga om du har socker på dem. Och osockrade jordgubbar med vispgrädde är ingen katastrof alls vid särskilda tillfällen. Själv har jag inga problem att avstå färskpotatisen, kanske kommer du känna likadant när det väl blir midsommar?!

Jag tycker det går bra att äta LCHF när jag är borta eller på restaurang. Om man vill ligga under 20g kolhydrater/dag så är det svårare, men tycker man det är okej att vara lite liberalare vid speciella tillfällen så funkar det bra. Vi var på restaurang och firade min sambos födelsdag igår. Till förrätt tog jag en avocadosallad med parmaskinka och ruccola. Till huvudrätt åt jag fläskfilé och bad om extra grönsaker istället för någon form av potatis. Till dessert åt jag vispad grädde med mörk choklad och bär. Gott! Lite mer kolhydrater än vanligt blir det som sagt, men ingen katastrof när det bara handlar om någon enstaka gång.  
  • Postis
    Anansi skrev 2012-02-21 10:06:53 följande:
    Jag totalledsnade och bestämde mig för att ta en "fuskhelg". Men så ändrade jag mig lite och tog istället en liberal lchf-helg med finn crisp till frukost, kokta morötter till middagen, rostade och saltade mandlar och en gnutta ris till söndagsmiddagen som vi var bortbjudna på. Känner mig inte alls svullen eller har ont och det var helt ok att återgå till det mer strikta ätandet på måndagen. Kalas! Jag känner mig jättenöjd med mig själv.
    Härligt
  • Postis

Kan man frysa nötbröd som tillagas i mikron? Brukar äta lyxfrukost på det på helgen och funderar på att göra en stor laddning och lägga i frysen och ta fram och rosta när jag ska äta.

• Postis
    Ellaria skrev 2012-04-04 00:24:45 följande:
    Jag tänkte göra lchf-bountyn, måste jag ha sukrin eller går det bra med stevia? Isåfall, hur mycket stevia istället för sukrin?

Jag köpte kokosfett idag men utan smak, måste jag köpa den med smak för att göra bountyn?

Jag använder inget sötningsmedel alls i mina bounties. Har kört med smaksatt kokosfett men gissar att det funkar med smaklöst också.
    Ninis skrev 2012-04-03 16:54:00 följande:

Fast då äter du ju inte lchf på riktigt. Vetemjöl och vetegluten är ju verkligen big no no om man ska äta lchf! Och räkna då heller inte med bra resultat på vågen när du fuskar.

Definitionen på LCHF är ju Low Carb High Fat så äter man ett par skivor av CarbZones bröd så håller man sig ju inom den definitionen. Sen att det inte är toppenbra med vetemjöl och -gluten är ju en annan sak, men att man inte skulle äta enligt LCHF är inte sant.
  • Postis
    Allrona skrev 2012-04-06 08:12:35 följande:
    Visst var det nån som sa att de var goda även utan sötningsmedel?
    Ja, det var jag som sade det. Jag använder aldrig sötningsmedel och bountysarna var jättegoda iallafall
  • Postis
    mammelie1891 skrev 2012-04-06 18:57:55 följande:
    Postis: har jag fattat rätt att du gör bounty utan sukrin??
    Rätt uppfattat
  • Postis
    Hoppet 3 skrev 2012-05-23 08:19:02 följande:
    Känner mig riktigt rulltig nu på morgonen.Skrikandes

Vet inte hur jag ska äta längre. Ska ge mig i kast på att äta mindre fett och mer grönt. Får se om de händer något då med vikten.
    Att halvera portionerna skulle inte funka då jag inte vill gå hungrig emellan målen.
    Ska försöka hålla mig till 2 mål om detta funkar.

Måste hitta en bra väg. Frågan är bara vilken som är bäst för mig. Skäms 
    Jag hade också en del problem förut. Framför allt med att jag ständigt var hungrig (trots kopiösa mängder fett) och att jag började smyga uppåt i vikt igen. Jag ökade på grönsakerna och minskade ner fettet och det passade min kropp väldigt bra. Nu är jag "normalt" hungrig och går ner i vikt (trots att jag är normalviktig).

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}  
  • Postis
    Hoppet 3 skrev 2012-05-23 22:06:32 följande:
    Precis vad jag misstänker oxå.... vill prova de och se om det är något min kropp gillar bättre.
    Vilka grönsaker äter du då? 
    Jag äter mest paprika, gurka, broccoli, blomkål och vitkål. Lite tomat och ibland lite morötter, gröna bönor eller sparris. Min favorit är sallad med fetaost, gurka, oliver, paprika och nötter. Till det något slags kött (gärna kyckling) och majonnäs. Det är mums!

Till frukost äter jag oftast två kokta ägg och en klick majonnäs.
    På fm blir det en kopp te med lite kokosfett.
    Till lunch äter jag t ex sallad och kött av något slag plus majonnäs, köttfärssås med stekt vitkål eller kokt broccoli/blomkål, korvstroganoff med kokta grönsaker, etc. Har ofta en klick majonnäs till maten.
    På em dricker jag en kopp te med lite kokosfett.
    Till middag äter jag som till lunch.
    Innan jag går och lägger mig så äter jag något litet, t ex en skiva pones, ett finn-crisp, lite nötter och ost (eller mörk choklad... Oskyldig).        
  • Postis
    mörlin skrev 2012-05-27 20:52:59 följande:

Tack för svaret. Då hänger jag med..;) har idetorka på vad man ska äta till frukost.. Har hittills ätit ägg av alla dess slag, bacon, makrill, naturell yoghurt.. Vad äter ni andra??
    Jag äter två kokta ägg med en klick majonnäs till frukost. På helgen händer det att jag "lyxar till" det med mikrobröd och en kopp te med kokosfett.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**