PikkuMyy skrev 2012-05-08 10:44:07 följande:
Hej! Tänkte hoppa in här på tråden....har kört ca 2mån med lchf. I början gick jag ner ca 1kg/vecka, men nu de senaste 3 veckorna har jag mer eller mindre stått still. Jag har dock fuskat en helg med tårta på ett kalas,men ändå... Jag inser ju att jag gör nåt fel med maten,men kan inte komma på vad...Skulle va intressant att höra vilka "vanliga" misstag alla gör/har gjort i början...Jag äter mejeriprodukter,men har minskat rejält. Jag har funderat på om jag har ätit för mycket kalorier...kan det va en orsak? Eller spelar det ingen roll? Sen undrar jag också hur ni tänker kring "fusk"...Är det bättre att småfuska lite "då o då", säg en gång/vecka eller varannan vecka, eller ordentligt lite mer sällan? Typ en gång/månad eller varannan månad? Och med fusk menar jag typ en "vanlig" måltid med kanske efterrätt, eller nåt sånt. Och hur är det med rosévin? Är det ok, eller ska man hellre hålla sig till rött?......Åh,jisses va många frågor....Hoppas nån förbarmar sig över en tjockis dröm att bli smal och orkar svara på nån fråga iaf,haha!....
Jag tror inte att det går att göra så mycket fel i början, men däremot kan det ta tid, för vissa upp till månader, innan vikten börjar lossna. Dt beror mycket på om man tidigare har pendlat mycket upp och ner i vikt, antingen med dieter eller sjukdomar. Ge det lite tid! Och ska man fuska så fuska med tillåtna saker. I början sitter ofta kvällssuget kvar, och det är helt okej, men byt ut det onyttiga mot tillåtna grejer. Ät ost, korv, grädde m hallon, eller lite turkisk yoghurt. I början är det vanligt att man är väldigt hungrig och äter enorma mängder, men det är helt okej så länge man äter rätt saker. Jag minns också hur fel det kändes att äta så mycket när de som hållt på ett tag klarade sig på två små mål mat om dagen, men det går över. För mig tog det några månader om jag inte minns fel innan min mage hade vant sig och jag började äta mindre. Ett tips när man går bort är att ta med sig mörk choklad så att man också har något att fika på. Och bättre att ta för många rutor mörk choklad än att frossa på vanligt fika.