Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag bakade idag, lchf-kanelbullar. Det smakar naturligtvis inte det minsta som bullar, men hjälp vad gott det var. Det är en portion barndom i en liten ask. Smakar precis som de fattiga riddare som farmor brukade göra till oss när vi var små. Mumma. Kunde inte sluta äta när jag bara skulle provsmaka en, blev 4 istället, dvs 1/3.

• spökplumpen

Igår fyllde jag år och firade genom att åka och handla kläder. Sist gick det ju sådär eftersom jag inte vågade tro att jag numera hade storlek 40. Så igår plockade jag åt mig 40 och provade....men det var för stort! Inte i alla kläder och affärer naturligtvis men jagköpte flera plagg i 36-38 och S!!! Det har ALDRIG hänt förut, jag är fortfarande hög från gårdagens rush! Sen på kvällen var vi bortbjudna och då valde jag bort lchf, fast jag tog glucosanol iaf. Idag med gårdagens frosseri och mens så vågade jag inte ställa mig på vågen. Ska istället njuta av mina kläder i small.

• spökplumpen

Är det någon skillnad på sötrix flor och sukrin melis? Eller är det bara som typ Ica och coops, dvs två olika märken påverkat samma innehåll? För när man bakar med lchf verkar det vara oerhört viktigt att följa recepten, iaf om man får tro Marianne. Har köpt hennes bok och är sugen på att provbaka inför midsommar, men om resultatet är dömt att misslyckas finns det ingen vits med att prova.

• spökplumpen
    skånetös78 skrev 2012-06-12 10:00:57 följande:
    Åh mitt midsommarmål blev nått imorse! Äntligen -15kg!! Det är en fantastisk känsla! Nu rasar det verkligen på neråt av någon anledning!

Grattis!
  • spökplumpen

Jag vill hamna på 66 kg (minus 12kg) till midsommar, idag står jag på 66,9. Är jättesugen på att springa på bandet men nu har jag mens och då går det inte. Kan inte ens ta en långpromenad eftersom jag blöder så kraftigt, måste befinna mig vid en toalett när det rinner på och byta direkt. Men om några dar så! Idag ska jag iaf göra lite nytta och åka och fixa födelsedagspresent inför midsommar. En STOOR grävare står på önskelistan. Ska bli kul att kolla lite i leksaksaffär och sonen lär ju inte klaga heller.

• spökplumpen

Jag gjorde "bullar" med normalsaltat smör och det funkade eftersom de smakade som fattiga riddare. Men om baket är tänkt som sötbak så kommer jag använda osaltat smör.

• spökplumpen

Ja, usch vad sommaren är svår. Glass, färskpotatis, frukt och bär, fika och middagar till höger och vänster, vin och öl en ljummen sommarkväll...Gahhh!  Jag kommer göra mitt bästa och sen i höst ta till hårdhandskarna, om det behövs.

Till midsommar tänker jag koka potatis dagen innan som gi-arna gör, vet inte om det blir bättre för oss men det känns iaf personligen bättre att göra så. Och jag kommer att äta senapssill trots att den innehåller 16 g kolhydrater och av sillen äter jag nog ca 100 g. Kommer förvisso att ta glocosanol, men jag kommer inte ha ångest över maten. Jag väljer att göra avkall då och då, annars skulle jag tröttna helt och lägga av. 

Jag vet inte hur det är med er andra men jag känner att denna kost är såååå tråkig, längtar så till jag når målvikten och kan börja laborera med att återföra lite kolhydrater. Första vändan med lchf tyckte jag maten var underbar, men nu känns maten som grå och tråkig näring som man måste äta. Ett tag kändes det som om att jag höll på att äta mig till en ätstörning, men efter att ha blivit lite liberalare med maten känns det som att jag kan fortsätta ett tag till.

• spökplumpen
    tiiitti skrev 2012-06-18 09:32:30 följande:
    Ja de är lite så jag känner. Äter jag först frukost, så måste jag sen vänta en timme till jag kan springa, och de känns som hela morgonen försvinner. Därför tänkte jag om man kunde springa innan, eller om det kanske va dåligt för kroppen. men då ska jag börja springa innan jag med. Jag började springa för 2 veckor sen. 30 min om dagen. Har gått upp 0,5 kg de senaste tvp veckorna. kan de bero på att jag springer?? kan inte minnas jag gjort något annorlunda med maten.   

Eftersom muskler inte byggs så snabbt så äter du nog för lite. Förbränningen ökar med motion och äter du samma mängd mat finns risken att kroppen tror att den svälter och lagrar fettet.
  • spökplumpen
    ollebulle86 skrev 2012-06-18 10:13:42 följande:
    Undrar vad jag gör för fel som får upp i vikt. Äter som jag gjort hela tiden, men funderar på om jag kanske äter för mycket till middag. Till frukost brukar jag äta omelett på två ägg, grädde och ost, eller en burk makrill med en och en halv tesked majonäs. Sen mellanmål eller lunch. Är där över mat sen dagen innan äter jag det, ibland har jag ätit en burk makrill och ibland bara en ölkorv eller babybell ostar (tex när jag jobbat) och sen middag på kvällen. Har ätit på detta sättet hela tiden, men nu går jag upp i vikt. Känns som jag måste dra ner på mängden, speciellt på middagen.

Börja med att väga allt du äter i 2-3 dagar så att du får en bild av hur mängden och fördelningen ser ut. Man blir ofta väldigt förvånad över resultatet...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**