Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mitt mål till midsommar var minus 12 kg men det blev 12,9 istället.   Fast nu har jag gått upp 1 kg istället, men det var med i planerna så det är inget jag hänger läpp över. 

Vi var 14 pers här till midsommar och då krävdes det att man drog igång med maten i tid och vilken skillnad det blev!! För första gången hölls mitt humör på topp hela tiden. Det här med att blodsockernivån skulle hållas jämn med lchf har inte funkat alls för min del. Men från och med nu ska jag försöka få till regelbundna måltider för det var så skönt att vara glad och trevlig. Annars är jag ett åskmoln med noll tålamod så fort jag blir hungrig och sen går jag och fortsätter att vara småsur även ett tag efter maten. Lchf tar effektivt bort hungern men när den slår till rasar jag ner till avgrundsdjup när det gäller sockernivån. Med kolhydrater i kroppen känner jag hungern komma smygande och kan laga mat i tid, men med lchf är det ett minne blott.

Sen har jag även märkt att jag mår bättre av att äta frukost, lunch, middag och kvällsfika.

Igår vaknade lillplutten ovanligt tidigt och kom därmed i säng ovanligt tidigt, vilket ledde till att jag hade klarat av alla dagens sysslor redan 21.30. Det blev en underbart skön kväll! Brasan sprakade och jag kunde sätta mig ner vid det över 100 år gamla köksbordet i massiv ek och ta fram en bok! Och sen läste jag hundra sidor innan ögonen höll på att falla ihop. Gud så jag älskar att vara på landet.  

• spökplumpen

Spana: Jag väljer allt oftare bort lchf, tycker det är svårt att vara strikt nu på sommaren. Plus att jag inte tycker att det är värt att vara så strikt heller. Jag väljer att njuta av sommaren och den mat som finns då. Jag har ätit färskpotatis, sill, jordgubbar, lchf-chokladbollar (3-7 om dagen), för att inte tala om vinet till maten. För mig är det okej för jag vet att det är under en begränsad period. När sambon börjar jobba igen antar jag att jag kommer komma tillbaka till vardag med maten också.

Idag har vi hittat de första kantarellerna och imorgon blir det gräddstuvade kantareller på en toast. Det unnar jag mig. Hade vi haft en fungerande ugn här på landet kanske jag hade övervägt att baka lchf-bröd, men men.

Eller de smultron som vi plockade idag, smultron som bara finns ett par korta veckor om året...ska jag inte få äta det utan att få dåligt samvete? För mig är det inte värt det, jag väljer att njuta. Okej, jag lär inte nå målvikten till augusti/september men ärligt talat vad spelar några månader för roll? Är jag i mål till nyår så är det helt okej.  

• spökplumpen

Glass: Det där bekräftar det jag hela tiden har trott och tyckt. Intressant dock att läsa om det från någon som vet vad de pratar om. Själv har jag aldrig bantat eller haft ätstörningar men jag märker ändå att kroppen (och psyket) mår bättre av att äta flera gånger om dagen, även om jag inte känner mig hungrig när jag lagar maten. När jag väl börjar äta så känner jag däremot att jag var hungrig. Och jag kan lova att sambon och barnen är vääääldigt tacksamma att jag har börjat äta flera mål mat.

• spökplumpen

Jag ser också gärna en diskussion här i tråden. Jag tycker nästan det verkar som att man mörkar när man inte vill dela med sig av informationen till alla?

• spökplumpen

När man börjar märka att huden inte riktigt hänger med, vad gör man då? Ska jag äta mer kolhydrater för att lugna ner hastigheten på viktnedgången eller är det någon specifik träning jag ska försöka ge mig på?

• spökplumpen
    Martina 76 skrev 2012-07-04 14:54:14 följande:
    Idag har det i vanlig ordning varken blivit frukost eller lunch. Har ätit 2 ägg, 2 tsk kokosfett och några koppar kaffe med äggmjölk. Ikväll blir det LCHF-pizza och hemmagjord glass. Mums!!!
    Fast det där lät som en typisk lchf-frukost?  
  • spökplumpen

Jag har inte vägt och räknat det jag stoppat i mig på jättelänge, men jag tror att jag äter ganska strikt. Tar några skivor gurka till frukost, en skvätt grädde i frukostteet, hericot vertes till lunch och middagen och sen kanske 3-4 koppar te totalt på en dag med grädde i. Såserna är gjorde på grädde, cf eller turkisk yoghurt. Hmm tankeställare bara att räkna upp allt, kanske inte äter så strikt iaf... Nåja, får väga maten några dagar när vi kommer tillbaka till stan.

Men iom att jag inte äter så mycket grönsaker (och nästan uteslutande gröna) så känner jag att jag inte riktigt får i mig alla nödvändiga mineraler och vitaminer. Hur tänker ni kring det? Jag har börjat fundera på om det kan vara boven i dramat eftersom jag blir förkyld hela tiden och inte kan träna. Tänker att imunförsvaret ligger på minuskonto hela tiden och inte får byggstenar för att bli bra igen. Jag var helt däckad hela majmånad och nu är det dags för en ny förkylning och halsont.

Är det vissa vitaminer/mineraler som är extra bra att få i sig för att boosta imunförsvaret? Får väl gå till apoteket och köpa lite kombinationspiller men det vore kanske bra att få ett extra tillskott av sånt som är särskilt bra? 

• spökplumpen
    Ellaria skrev 2012-07-07 10:58:58 följande:
    Nuuu har det hänt! 79.1 på vågen imorse! Jag har inte sedan jag kan minnas vägt såhär lite. För 10 år sen, när jag var 13, vägde jag 80.

Jag är skitglad men jag har ett liiiitet problem. Det syns inte! Eller, folk säger att det syns men jag tittar mig själv i spegeln och ser exakt lika stor ut som jag gjorde när jag vägde 104. Det enda som blivit smalare så jag kan se det är runt bysten och jag kan ju knappast ha tappat 25 kg bara där. Är det jag som inbillar mig eller?

Som tillägg för nykomlingar; jag har nått 25 kg på ett halvår (och lite till) utan att vara superstrikt (förutom de tre första månaderna) och utan periodisk fasta och warrior diet och massa sånt. Det går, men kanske inte för alla. Första tre månaderna var jag som sagt rätt strikt, åt inte ens nötter, och började träna flera gånger i veckan. Numera har jag inte tid att träna så mycket så det blir bara ett spinningpass på söndagarna och jag äter både nötter, bär, mjölkprodukter, LCHF-bröd och finncrisp men självklart inga andra kolhydratsbovar.
    Grattis, härligt jobbat!  

Har du handlat nya kläder på sistone? Annars är det ett väldigt bra sätt att upptäcka sin nya kropp. Jag såg heller ingen skillnad innan jag började gå och handla nya kläder. Minns att det var så konstigt och jag fick stå och kolla på de där smala benen som syntes i spegeln och kolla ner på mina egna ben och verkligen ifrågasätta om jag hade kommit in i lustiga huset för det där kunde ju inte vara mina ben?!

När jag köpte mina gravidkläder köpte jag storlek 48/50. Efter graviditeten gick jag ganska snabbt ner bebisvikten men inte de egna extrakilona som jag lagt på mig under den första graviditeten eller hela livet för den delen. Sen började jag lägga på mig igen och det var då jag började ta tag i viktbiten. Då startade jag med en klädstorlek på 46-48 och nu är jag nere på en 36/38-40. Jag ser mig inte som smal eller ens normal men smal i förhållande till hur jag har sett ut förut. I förrgår tog jag årets första dopp och satt på bryggan och torkade i solen, tittade ner på benen och såg igen det där lustiga att jag såg ganska liten ut. Fortfarande extremt flabbig, lite lös hud och celluliter men ganska snygg trots allt.  ;-D
  • spökplumpen
    Loreena skrev 2012-07-07 11:56:08 följande:
    Spökplumpen

D-vitamin har en nyckelroll för immunförsvaret. Men om du ser till att få sol ca 30 min/dag när solen står som högst på himlen så får du i dig D-vitamin naturligt av solen. Solen måste stå så pass högt att din skugga är kortare än dig, annars så blir det inget D-vitamin. Så det duger inte att sola efter jobbet kl 16, utan man måste ut och njuta av solen på lunchen på dagen... När det nu blir någon sol... *suck*
    Annars så kan du köpa Holistics D-vitaminkapslar på Bodystore eller någon annan hälsokostbutik. 2000-4000 IE/Dag brukar vara lagom. Det motsvarar ca 20 minuter i solen. 

C-vitamin är ju också bra mot förkylningar. Men det får du i dig om du äter broccoli, paprika, blåbär eller dyl. 

Magnesiumbrist kan göra dig trött och ge vad- och muskelkramper, det får du i dig via nötter och då gärna mandlar.
    Då får jag nog köpa piller för vi håller oss inne mellan 11-15 pga strålningen. Var ute i onsdags vid 12 och plockade smultron innan vi skulle få gäster. Var väl ute ca 30 minuter i stekande sol och sen började det svartna för ögonen, jag tål verkligen inte solen. Mådde sen illa resten av dagen, så piller låter som en bra idé.  

Magnesium äter jag redan för vadkramperna, men ska bli bättre på att komma ihåg och ta dem. De man köper från apoteket, är de dragerade? För jag köpte på Life och de är så sträva att de nästan är omöjliga att svälja. 

Hokuspokus: Strongt jobbat!!    Fy vad avundsjuk jag blir. Jag vill också kunna säga det någon gång innan jag dör att jag kan springa 5 km...
  • spökplumpen
    Happymom skrev 2012-07-10 22:57:07 följande:
    Haha! Vilka roliga inlägg ovan ^^

Aja, var inte det jag tänkte skriva om... Jag har beställt hem Ketostix och en fettmätarvåg (en billig) idag. Känner att jag vill ha mer bekräftelse på att det händer något när jag kör den här dieten än att jag diffust ser i spegeln att kroppen förändrats, eftersom att vågen står rätt stilla sen ett par veckor.

Är det någon annan som har dessa hjälpmedel? Är de bra?
    Vi har en våg som mäter kg, fett och bmi. Jag vet att några här är absoluta motståndare till dem och tycker att det bara är bluff och båg, men jag tycker det funkar bra. Det gäller att inte stirra sig blind på siffrorna utan att hålla koll på trenden. För jag kan redan nu avslöja att du sällan kommer få samma siffra om du ställer dig på vågen flera gånger på raken, men det är som sagt inte själva siffran som är viktig utan att det går åt rätt håll på sikt.  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**