Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

solrosen81 skrev 2012-06-05 09:44:41 följande:
    Ja nu har det varit en lång period som jag har stått still. Jag gick ner 7kg men sen har jag inte gått ner mer. Så jag har stått still sen i mars. Jag gör lite små förändringar men har inte klarat av att sluta med alla mejerier som jag tror är boven i dramat. Men nu är det dags. Träningen kom jag igång bra med för ett tag sedan men har slutat igen då andra saker i mitt liv påverkar min ork och lust till att motionera.

Du kanske ska göra som jag? Det största är att jag började intervallträna på mitt gåband. Och sen såg jag även över kosten och insåg att jag äter för mycket för min målvikt. Mitt mål är 57 kg och då ska jag bara äta 57 g protein om dagen, vilket motsvarar en halv kycklingfilé eller laxfilé. Innan åt jag en hel och det säger sig självt att man inte kan ligga på samma nivå på maten och tro att man ska fortsätta tappa vikt i all evighet. Ju mindre kroppen blir desto mindre behöver den. Jag hade gått ner 8-9 kg när jag hamnade på min platå, nu har det kommit igång igen. Jag har även skippat grädden i mitt te, men det tror jag egentligen inte gör så mycket till eller från. Särskilt inte eftersom jag har börjat fuska med ty med kokos på kvällarna bara för att det är så gott. Med dagens vägning så har jag mindre än hälften kvar nu, exakt 10 kg idag.
  • spökplumpen
    spökplumpen skrev 2012-06-05 10:26:16 följande:
    Du kanske ska göra som jag? Det största är att jag började intervallträna på mitt gåband. Och sen såg jag även över kosten och insåg att jag äter för mycket för min målvikt. Mitt mål är 57 kg och då ska jag bara äta 57 g protein om dagen, vilket motsvarar en halv kycklingfilé eller laxfilé. Innan åt jag en hel och det säger sig självt att man inte kan ligga på samma nivå på maten och tro att man ska fortsätta tappa vikt i all evighet. Ju mindre kroppen blir desto mindre behöver den. Jag hade gått ner 8-9 kg när jag hamnade på min platå, nu har det kommit igång igen. Jag har även skippat grädden i mitt te, men det tror jag egentligen inte gör så mycket till eller från. Särskilt inte eftersom jag har börjat fuska med ty med kokos på kvällarna bara för att det är så gott. Med dagens vägning så har jag mindre än hälften kvar nu, exakt 10 kg idag.

En halv filé till lunch och en halv till middag kanske ska tilläggas, eller en hel om man bara äter ett mål om dagen.
  • spökplumpen
    banantelefon skrev 2012-06-05 10:54:41 följande:
    Spökplumpen:

Ska man börja räkna på proteinerna också :O
    Jisses, jag som tycker att kolhydraterna är nog så jobbigt!
     Nej det ska man väl inte behöva göra, men jag hade hamnat på en platå och var tvungen att se över allt.  
  • spökplumpen
    solrosen81 skrev 2012-06-05 11:39:12 följande:
    Det går nog inte att byta rakt av till nötmjöl tyvärr.
    Jag har gjort ett par saker som jag tycker är riktigt goda.
    rombollar 56kilo.alltforforaldrar.se/kategori/recept/so.../ fast jag minskade på mängden rom. Nästa gång tänkte jag testa att ha i arrakessens istället.

Och sen detta recpetet på lch snickers www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1533 Men jag gjorde endast halva satsen. 

Och sen har jag gjort egen glass. Blir lite isigt utan glassmaskin men det funkar ändå.
    Men det blir godare glass utan massa philadelphia ost i. En gång gjorde jag chokladglass med kakao i och andra gången med krossad mintchoklad 70%

Men ni kanske menar mer kakor och liknande? Chokladmousse, pannacotta och morotskaka är ju gott med.
    Godis har aldrig varit min grej så lchf-godis lockar inte. Men tårtor och mjuka kakor skulle jag vilja hitta nåt som smakar gott. Brödet tycker jag var ett skämt, det var inte bröd utan det var mjuk kaka. Med lite kardemumma eller pepparkakskrydda i den smeten så hade ingen kallat det för bröd. Fast det saknade naturligtvis saftigheten från en riktig mjuk kaka.

Jag ska nog testa iaf att byta ut mot lchf-vänliga ingredienser men kanske öka på mängden bakpulver lite för att kompensera för mjölet.

Det är ju nästan så att man längtar till hösten för sommaren är så farlig, eftersom det fikas till höger och vänster. Och hellre än att falla för frestelsen vill jag kunna ha ett mindre dåligt alternativ. En bra sak dock med att baka lchf är ju att om inte kolhydraterna skrämmer en så gör priset det definitivt. Bara sukrin kostar 89 kr för 500 g. Kokosmjölet skulle de ha 200 kr för så det köpte jag garanterat inte.
  • spökplumpen
    banantelefon skrev 2012-06-05 12:43:54 följande:
    Jag förstår om man vill unna sig något ibland och att suget slår till, men varför inte unna sig med saker man inte stoppar i munnen? Ett nytt klädesplagg, en ny kokbok, en spaweekend... Lite morötter i vardagen istället?

Jag unnar mig saker när jag går ner i vikt och når delmål. Men när man är bortbjuden och alla sitter samlade i solen för det obligatoriska fikat kan man ju inte gärna åka och handla kläder. . Då måste det finnas mindre dåliga alternativ att ta till. När vi åker till Svärisarna så tar jag med mig kokosfett och ev mörk choklad och försöker hålla mig till en kopp te. Men när man är bortbjuden och de inte vet om att man kör lchf och är gulliga nog att göra tillåten mat, så blir det svårt. Fast dt är väl bara att gilla läget och acceptera att folk alltid kommer att kolla konstigt och äcklat på en när man klickar i fett i tet.
  • spökplumpen
    byggd av bomull skrev 2012-06-05 13:35:00 följande:
    Men, alltså, det där stämmer inte är jag rädd. Kött, kyckling och fisk innehåller ca 20 % protein. En normalstor kycklingfilé innehåller ca 35 gram protein   svt.se/2.15856/1.1278151/mer_om_protein       

Förlåt, jag var otydlig när jag skrev. (man tror ju gärna att alla fattar det som är självklart i sitt eget huvud. ) Hur som haver blir rättningen så här. En matdag för mig innebär att jag kan äta en halv filé till lunch och en halv till middag, i kombination med allt annat jag äter den dagen. Skulle jag äta en hel skulle jag komma upp i mycket högre siffror än 57 gram. Dessutom är en hel kycklingfilé väldigt mycket mat då jag är bara glad och tacksam att jag numera har dragit ner den till hälften. . Om en kycklingfilé i snitt är 35 g protein blir enbart lunch och middag 70 g och därmed är gränsen spräckt med 13 g.
  • spökplumpen

Stjierna: Visst var det väl du som frågade om försenad mens? Hur har det gått med det? Jag letar också med ljus och lykta efter min, tycker den borde dykt upp redan i fredags men icke. Sist hade jag en cykel på 3 veckor mot normala 4 så lchf kanske stör menscykeln mer än man anar?

• spökplumpen

Jag har gått ner 2,9 kg sen jag drog igång operation förändring förra tisdagen. Har kört varannan dag på gåbandet med intervaller. Men nu tror jag att det får bli var tredje dag eller nåt för det går för snabbt känner jag. Huden måste också få en chans att hinna med, men visst lite sporrande är det. BMI på 24,5 imorse.

• spökplumpen

Stjierna: Jag tror att du behöver chocka kroppen med en ny träningsform. Om du har problem med knät så vore kanske simning värt att testa? Vattengympa? Träna överkroppen på gym? För mig tog det ju inte ens en vecka med ny träning innan kroppen började släppa kilon igen.

• spökplumpen
    ollebulle86 skrev 2012-06-07 09:44:46 följande:
    Går ni andra upp i vikt vid mens? I så fall hur snabbt försvinner det igen?

Jag går upp i 4 dagar sen vänder det. Då har jag 3 dagar med bara småblödningar och sen 1 dag med syndaflod sen vänder det med vikten.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**