• Postis

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag tycker det är tråkigt att LCHF har så negativ klang bland allmänheten. Jag säger inte gärna att jag äter LCHF, utan brukar säga att jag håller nere kolhydratintaget. Fick en gång frågan om jag äter GI och för enkelhetens skull så svarade jag ja. Var väl iofs inte en stor lögn eftersom jag äter ganska liberal LCHF vilket ju är som väldigt strikt GI. Men eftersom jag äter liberalt så skulle jag vilja kalla min kost för något annat, något med inte lika negativ klang som LCHF. Obestämd

Hur känner ni andra? 

• Postis
    Loreena skrev 2012-07-06 21:52:55 följande:
    Jag har också spårat ur.. Men jag skyller på att jag behöver kolhydratladda inför förlossningen som är beräknad till på tisdag. Att kolhydratladda som höggravid betyder dessvärre att jag mest bara blir svullen och trött.
    Lycka till med förlossningen, hoppas det inte drar över på tiden!

Ikväll åt vi pannkakslasagne, det var gott! Kul idé med, vem som nu kom på det. Hittade receptet på lchfrecept.se
  • Postis
    Catox9 skrev 2012-07-08 21:13:55 följande:

Hur funkar det, gör inte det så att ni sen blir mer sugna på mer godis och sånt?       

Jo, jag blir det, så jag försöker att bara äta LCHF-godis/-fikabröd vid kalas och sånt. Och när jag halkar av banan lite... :-/ Triggas inte lika mycket av det som av socker och mjöl, men jag har upptäckt att det är själva beteendet att äta sånt som till stor del gör att mitt sug går igång. Nu har det varit lite svajigt sedan midsommar då jag åt LCHF-dessert och har haft svårt att hålla mig i styr sedan dess. "Tyvärr" så har vi många i familjen och bekantskapskretsen som fyller på sommaren så det blir många kalas och även om jag bara äter LCHF-godsaker så blir det lätt för mycket. Men det får vara så, jag håller det nere så gott det går och så får jag komma tillbaka till gamla vanor i höst igen när vardagen tar vid. Har tyvärr gått upp 2kg sedan midsommar
  • Postis

Vi hade jordgubbar och vispad grädde kvar sedan kalaset vi hade igår så imorse lyxade jag till det och åt pannkakor med grädde och jordgubbar till frukost. Det är nog det godaste jag vet!

• Postis
    thweni skrev 2012-07-09 23:25:05 följande:
    Jag har dock ett litet "problem", eller bekymmer kanske man kan kalla det.. På onsdag kommer mina svärföräldrar hit och stannar över natten. Under dagen ska vi till Parken Zoo (ja, jag bor i Eskilstuna jag) och vi behöver ta med oss något att äta. Vad ska vi ta med? Något som går att äta kallt och helst inte så tråkigt som sallad. ;)
    Sen brukar vi även gå ut och äta, vad äter jag då? Troligtvis blir det på ett ställe som heter Papas Tapas och till de flesta rätterna serveras aioli (i alla fall de jag valt förr) - är det "fel" att äta? Till deras rätter brukar potatis serveras, vad kan jag byta ut det mot?
    Jag tycker det funkar bra att göra paj och ta med, och lite grönsaker till. Eller pannkakor med någon god fyllning.

Äter jag på restaurang så tar jag kött, grönsaker, sås och ber att få extra grönsaker istället för pasta/ris/potatis.
  • Postis
    huldaskarin skrev 2012-07-11 19:09:29 följande:
    Jag slängde på rödlök, vegobacon, krossade tomater, färska champinjoner, svarta oliver och smulad fetaost och så lite västerbottensost. Mycket gott!!
    Vad är vegobacon?
    Boost skrev 2012-07-12 09:18:57 följande:

Vad är det för bröd med 11?
    Det bröd jag ser i butik är runt 2.5 per skiva!?  
    Undrar jag också? Jag köper Carbzones LowCarb-bröd ibland och det är 2-3g per skiva.
  • Postis
    Thweni: Men om du bytt ut pommes mot extra grönsaker och struntat i moussen så hade din svärmor väl inte tyckt att det varit en farlig lunch? Och då hade du ju ätit LCHF, för jag antar att det var någon slags sås till köttet?
  • Postis

Jag funderar på det här med träning. Förra året mellan mars och oktober så tränade jag regelbundet genom att köra styrka på gym och löpträna. I augusti var jag i riktigt bra form, men sedan var det som om kroppen bara bröts ner och aldrig återhämtade sig mellan passen. Jag tränade inte varje dag och inte stenhårt, men några gånger i veckan. I slutet av oktober slutade jag och sedan dess har jag känt ångestkänslor bara av tanken på att träna. Har gjort ett par försök att power-walka och jogga under våren men det har inte känts bra. Nu har jag i några dagar varit lite småsugen på att ge mig ut och jogga och jag saknar verkligen känslan av att vara stark och hyfsat vältränad, som jag var då. Men jag vet inte hur jag ska våga. Dels har det ju blivit en mental spärr då jag känner de här ångestkänslorna (är svag mentalt sedan flera år) men sedan vet jag inte hur jag ska göra med maten i samband med träning. Det sägs ju att man inte behöver tänka på det när man äter LCHF, men jag misstänker att min kropp blev så nedbruten pga att den fick fel/för lite näring när jag tränade (fast jag åt inte så lite). Vad ska jag äta när jag varit ute och joggat? En LCHF-smörgås? En frukt? Ett ägg (det åt jag förra året när jag tränat)? Inget? Obestämd

• Postis
    thweni skrev 2012-07-13 21:56:53 följande:
    Nä, precis. Men jag visste inte hur bra man kunde byta ut pommesen på IKEA, det hade säkert gått.. :P Men just då struntade jag i det, det var ett snedsteg och det gör jag inte om! :)

Det ska inte vara några problem, så har jag gjort på Ikea här där vi bor. Numera äter jag oftast deras Ceasarsallad, men petar bort krutongerna. Ibland har jag bett om en extra dressing, och har inte behövt betala extra för den. Gillar Ikea!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**