• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maddisen80 skrev 2011-03-02 11:26:48 följande:
    Om ni ska vara borta vi säger från 13.00 -15.30 vad kan man ta med sig och äta då  på springande fot ?
    Inget. Äter du lchf på rätt sätt tror jag inte du blir hungrig på 2,5 h..... Det går att planera in!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976

Äh, nu har ni rökt på här hela högen! Cool

Sätter mig å kollar på "V" och äter några ostchips. Återkommer ikväll när ni tänt av, haha

Pöss! 

• Linda1976
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 17:06:10 följande:
    fast detta är ju 100% LCHF inget substitut för sötsaker..
    alting som är i kakan är ju godkänt inom LCHF och denna kladdkakan kan man äta närsom,vi har ätit den till melodiefestivalen....
    det enda i denna kakan som det är kolhydrater i är ju chokladen...och om jag mins rätt så är det 14g kolhydrater i en HEL chokladkaka 70% och du använder ju bara 50g=halv chokladkaka ,så cirka 7g kolhydrater i HELA kakan!!!!
    Det är i 90% Lindts det är 14 gram/100 gram!
  • Linda1976
    Lady Dahmer skrev 2011-03-02 19:36:41 följande:
    åherregud! Jag har provat pones! Fast jag hade ingen kesella så det blev CF istället.... vad blir det för skillnad?

så två tankar:

1. fy fan vad goda de blir om man kletar en smör-kanel-sötningsmedelsblandning på. (måsta ju prova) Jag ska prova andra varianter. Kanske göra pyttesmå, fylla med smörblandningen och klicka grädde på?

2. jag ska prova att göra en äppel eller hallonpaj. Syndigt fast lite mer lowcarb. MUMS!
    Jag blandade kardemumma i  smeten och gjorde semlor!! Man kanske kan ta en aning sukrin i också om man vill.
  • Linda1976
    Lykka skrev 2011-03-02 20:38:10 följande:

En fråga till er som vet...

Hur viktig är det här med ketos? Måste man befinna sig i ketos för att gå ner i vikt? Alltså, är det så att om man inte kan befinna sig i ketos så är inte LCHF lönt för att gå ner i vikt?

Jag kommer kunna hålla mig borta från kolhydrater till 80% men på mitt jobb ingår det att äta pedagogiska måltider. Jag kan ju självklart hoppa över potatisen osv men kommer ju behöva mjöl ibland om de tex. lagat panerat, pulverbaserat eller så.

Är det ALLT eller INGET när det kommer till viktnedgång? För isf får jag kanske ta viktväktarna ändå... Trivs dock bra med att äta LCHF.

Men låt säga att du varit allergisk, då HADE du ju varit tvungen att äta specialmat. Typ glutenintollerant och sojaallergisk - då kommer man inte särkskilt långt med pulverbaserat/panerat.

Sätt din hälsa först, och ta med egen mat - jag hade vägrat förskole/skolmat (eller var du nu jobbar). Din hälsa kommer först, och som sagt - hade du varit allergiskt hade inget sagt nåt. I värsta fall får du väl ljuga!
  • Linda1976
    jeng skrev 2011-03-02 21:02:39 följande:
    Får jag bara fråga alla er som planerar kalas osv, varför lagar ni sockerbomber till era gäster, om ni inte vill ha det själva? Vill ni verkligen att era nära och kära ska äta det?

Jag glädjer mig åt varje möjlighet att laga goda lchf-grejer och bjuda på istället!!! 
    Man kanske ska acceptera att normalviktiga friska människor vill äta vanliga kakor på kalas? Det är ju trots allt inte heroin
  • Linda1976
    jeng skrev 2011-03-02 21:20:58 följande:
    Jojo, klart att dom får äta vad dom vill! Men inte nödvändigtvis hemma hos mig?
    Det är ju som att säga att lchf är nåt mumbojumbo som inte är gott nog åt andra... 
    Nej det tycker jag faktiskt inte... Men ibland får man vara lite socialt smidig. Visst, hittar man recept som man ändå inte märker skillnad på (tex har jag bjudit på lchfpannkakor och hallongrädde - INGEN klagar! ) ..

Men börjar man bjuda på "konstiga saker" ur "vanliga" människors ögon så blir de ju inte direkt positivt inställda. Jag bjuder gärna på lchf-middagsmat och dessert  - bjuder sällan på kakor. Men just på tex dotterns födelsedagskalas så är det hennes önskan som går först, inte mina ideal. Man får välja sina tillfällen helt enkelt. 
  • Linda1976
    Lykka skrev 2011-03-02 21:19:01 följande:
    Jo, det kan man ju göra men det är lite mer invecklat än så. Jobbar till exempel med anorektiska tjejer till och från och det är inte riktigt bra att börja mixtra med egen mat och plocka bort och lägga till. Det pedagogiska ligger just i att hålla det till det normala, säga vad man vill om LCHF eller inte med på jobbet är det traditionell mat enligt livsmedelsverket som gäller när det kommer till de anorektiska helt enkelt. De vet redan att jag inte är allergisk. Men jag förstår hur du menar!
    Ja, då är det ett dilemma, det förstår jag! Men jag vidhåller: FEJKA allergi, allergi kan bryta ut i alla åldrar. Hälsan går först. Skulle jag äta enligt SLV så skulle jag dö sockerdöden, mitt sockersug är fruktansvärt.... förutom när jag äter lchf då

Men det beror ju såklart på hur känslig du är och vad ditt mål med lchf är också  
  • Linda1976
    Lykka skrev 2011-03-02 21:34:33 följande:
    Jag skulle kunna "skylla" på min migrän för det är faktiskt vetenskapligt bevisat att vitt mjöl, snabba kolhydrater och rusningar i blodsockret (vilket nästan bara snabba kolhydrater kan bidra till ju) är migräntriggande...
    Problem solved!! Jag tror dessutom att anorektikerna också skulle må bättre av riktig mat. Riktig mättnad måste ju vara bra för signalsubstanserna om inte annat...
  • Linda1976
    jeng skrev 2011-03-02 21:36:49 följande:
    ja, jag har aldrig fått annat än positiva kommentarer när jag har bjudit på lchf-mat/kakor/bröd/desserter. förstår inte riktigt heller varför nån skulle tycka att det är konstigt bara för att det är lchf, menar jag. visst har kanske ungarna önskemål till sin födelsedag, och det är ju en annan diskussion!
    Jag tror säkert att du förstår vad jag menar att man får välja sina tillfällen när man bjuder på lchf-grejer. Dels beroende på vad/vem man firar och vilka man bjuder. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**