Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ok, då hänger jag med.... Jag använder matdagboken... så om jag ligger så här:
    Så ligger jag på 86 gr på proteinet men lite för mycket på fettet... och då ligger jag nästan 100 gram över mot vad jag ska äta... enligt matdagboken.... och dessutom 13 gr kolhydrater...

Så jag hänger med på hur man räknar men jag får ändå inte ihop det med matdagboken....

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman

Har suttit och kollat nu, matdagboken räknar inte om till E% vad jag kan få fram..

På matdagboken fick jag:
    Fett: 77,34% (223 gr)
    Proteiner: 14,95% (93 gr)
    Kolhydrater: 7,71% (15 gr)

På minmat fick jag:
    Fett: 83% (187,99 gr)
    Proteiner: 14% (72,80 gr)
    Kolhydrater: 3% (15,94gr)

För inte kan väl två ställen räkna så olika annars, på samma siffror?

• Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-19 10:16:06 följande:

Jag klagar inte! Brukar ju köpa den, men fick ju sluta pga halsbrännan! Men jag verkar klara det bättre nu (äter kanske också mindre mängder eller på ett annat viss än förut)  så det är superskönt Synd bara att det var 2 för nåt på mina 86% när jag handlade sist så det var därför jag köpte... Jaja.... :-P
    Har du stora problem med halsbränna så testa mald ingefära... jag gick på tunga mediciner för min överproduktion av magsyra och blev bra, men blev så deprimerad (vanlig bieffekt) jag gick tillbaka till att missbruka omeprazol men kom på att jag skulle testa ingefära. Efter 2 veckor med ingefära  till frukost, dessutom bara en rågad tesked, så var jag bra!!
    Då åt jag det på yoghurt, tillsammans med 1 msk psylliumfrön för att få igång min mage, screw linfrön säger jag bara psylliumfrö is da shit
  • Teskedsmamman
    solrosen81 skrev 2011-04-19 11:24:36 följande:
    Men när jag är inne på matdagboken så står det att den räknar i E%
    Ok, och båda två räknar på livsmedelsverkets listor.... Då förstår jag ÄNNU mindre hur det kan bli så olika siffror...
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-19 12:44:49 följande:
    Tack!
    Jag har jättestora problem i perioder, ibland inget alls i princip! Jag äter omeprazol som jag tar 1 om dagen i mina bra perioder, och 2 om dagen i de sämre perioderna. Vissa perioder har jag kunnat trappa ner och sluta helt, men sen kommer en dålig period och då är jag snabbt tillbaka på 2 om dagen igen... Det är speciellt vid mens som jag på rutin känner att jag blir mkt sämre. Troligtvis har det att göra med mensvärk, svullen mage och mer tryck helt enkelt. Sen blir jag orolig för att jag vet att det ska bli sämre och det blir säkert sämre igen.

Färsk ingefäran? Eller från kryddburk? 
    Jag testar såklart gärna.

Tyvärr så har jag ju andra problem med magen (IBS) och det är ju troligtvis det som är grunden till magkatarren också...
    Jag körde mald ingefära som man köper på burk... allra bäst är det nog om man har torkad ingefära och maler själv. En annan nätbekant som har IBS blev bättre av ingefäran....
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-19 12:46:59 följande:
    Har ni 2 matdagböcker som räknar på slv:s databas och som ändå ger olika reusltat? DET är ju bra märkligt..... Kan ni skriva ner här vad ni har ätit så kan jag se vad jag får fram av det...
    Jag lägger upp en bild på gårdagens intag, jag markerade även pofiberbrödet som jag har räknat ut vad 100 gr innehåller, så du får de siffrorna med.

Just det... Willyskorven...
    Kcal: 290
    KJ: 950
    Prot: 9
    Kolh: 3,5
    Fett: 21
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-19 12:49:18 följande:
    Förresten, vad hade du för starka mediciner mot magsyran? Hur funkar dom? Är det som omeprazol, men nivån värre lixom? Vad hade du för problem, var det just halsbränna med mer magsyra osv, eller var det refulx osv också? För jag kan ju känna att magen arbetar baklänges ibland. Tror mer det är det den har börjat göra fel, snarare än producera mycket mer syra än vanligt. Så jag använder ju gavison och flera såna mediciner också, för att hålla nere skiten.
    De jag käkade hette Nexium och är syraprotonhämmare, hur omeprazol fungerar har jag inte satt mig in i. Jag har hemsk halsbränna och därav drog läkaren slutsatsen att jag hade överproduktion, har en magmun att lita på så jag har kanske uppstötningar 2-3 ggr/år max.

Googla på ingefära så hittar du fler användningsområden och man kan även göra te på färsk ingefära...
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-19 13:33:21 följande:
    Ok, några snabba frågor: Vad för bea?? (helfet antar jag?) Dina ägg i mängd, alltså stycken?
    Lallersteds bea... 85%-isch, den är slut och burken ligger i soptunnan, är inte heeelt  motiverad att gräva

Ägg; 2 kokta och 2 råa...
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-19 13:51:24 följande:
    Har du lagt in den själv, eller kör du på den bean som finns i matdagboken? För slv har nämligen bara mediumfetto-bea i sin databas

Jag har en i kylen, så jag går dit och kollar!  
    Just det, sorry... jag har gått på SLVs 80%
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-19 13:55:51 följande:
    Teskedsmamman,

Så här får jag det:

2269.14 kcal    9.66 kolhydrater     212.02 fett      75.213 protein

E%    1.70 E% kolhydrater    84.09 E% fett     13.26 E% protein
    Tack för hjälpen! Men hur SJUTTON ska jag få ett bra värde??? Nåja, jag får väl ta ett riktvärde istället... Nu har jag fått tre olika värden på samma siffror
    Jag fortsätter med matdagboken för där kan man lägga in motion, amning osv... Samt att man inte behöver leta i listan för varenda matvara man lägger in, de man använder kommer i egen lista sas...

Tack än en gång!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**