Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Har vart och stökat i stugan idag och där har min käre bror som försöker ticka uppåt i vikt en våg som jag passar på att väga mig på och dagens resultat är ganska bra ett kilo på en vecka. 63,5 står nu vågen på. Jag har ett mål mellan 60 -65 kilo ungefär och allt annat är bonus vägde 54 innan jag blev gravid och gick upp ganska bra precis 30 kilo med varje barn men tyvärr inte ner mer än 15 mellan dem. Känns ganska fantastiskt måste jag säga jag har ökat kokosfettet och minskat grädden i kaffet och då händer det saker.. Kokosfett är bara för bra.....Vilken jäkla viktresa det har varit från att ha varit uppe och vänt på tresiffrigt med andra barnet och nu nere på mållinjen.

Klappar mig och alla andra duktiga på axeln..

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Linda1976 skrev 2011-06-09 14:29:23 följande:
    Hello girls!!

Igår var jag på Lindex och köpte 2 sommarklänningar. Jag högg 2 st stl M. Nu kommer grejen som jag ska leva på läääänge.

Kvinnan i kassan: Ska du verkligen ha M? (hjälp tänkte jag, ser jag såååå fet ut)
    Jag: Eh? Ja.... det tror jag?
    Kvinnan: Nä nä, S räcker till dig, du är så nätt upptill. (Jojo, men jag har röv så det räcker).

Wohooo!!! Jag har SMALL i klänning fr Lindex. (ok, det är trikåklänningar, men ändå).

{#emotions_dlg.flower} Hon gjorde min dag.

Härligt!! Det tar nog ett tag innan acceptansen om den nya kroppen kommer...skulle utan tvekan plocka fram strkl 40-42 och vara bombsäker på att det var rätt för så har det ju varit i många år ..

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    The Kittycats skrev 2011-06-09 17:47:03 följande:
    Själv är man ett "päron", eller en "Felix ketchupflaska"
    Kan faktiskt ha några tröjor i S, men byxor är 42/XL minst... Såååå lätt att hitta klänningar som sitter bra.... Obestämd
    Tur att jag gillar 50-talsmode med markerad midja och vidd i kjolarna.
    Ja alla har vi våra former jag är en riktigt jeans och byxtjej korta ben lång överkropp (om man nu kan kalla ngt långt när man är hela 160 cm över marken) kompakt rakt igenom breda axlar och breda höfter fyrkantig helt enkelt och är gammal simmare så de musklerna sitter nog i för livet.. Men hur som helst är jag nöjd trots att gåbortskläder är svåra då jag oftast inte är bekväm i kjol och klänning...Och är man fyrkantig och kort är det sisådär charmerande att ha ett extrapaket på magen i form av många kilon...
  • mamman i skogen
    MochC skrev 2011-06-09 23:06:04 följande:
    Hej.

Jag undrar vad ni tycker om min kost så som jag ätit nu några dar.

Jag har nog ätit ganska enformigt men jag håller på att vänja mig av med sötsuget.

Jag har ätit i dag:

Frukost: Babyspenat, en halv tomat, några bitar kycklingfilé som jag stekte i äkta smör, några bitar kanske 1/3 av ett bacon paket och lite Fetaost och ca 1 msk cesardressing som det var lite kolhydrater i. Jag har druckit ganska mycket Pepsi Max.

Resten av dagen har jag ätit hemma gjord glass från ett LCHF recept jag hittade, den hade Ägg, Grädde, Philadelphiaost och ett kryddmått med vaniljsocker och jag köpte idag Agave sirap som jag hade i en skätt så det skulle få lite sötare smak. Sen hade jag i lite mixade frysta Hallon så det blev lite mer smak.

Jag kan ju pinsamt nog erkänna att det är den glassen jag ätit mest av idag för jag har varit så sugen på onyttigt. Jag åt även samma sallad som jag åt som frukost till middag.

Är det helt åt helskotta med min mat som jag ätit? Vad tycker ni som är mer erfarna än jag??

Tack på förhand!
    Pepsimax tycker jag du ska skippa på en gång det triggar igång sötsuget och innehåller sötningsmedel som det inte finns ngt naturligt i överhuvudtaget...Skippa mat som gör dig sugen ät en bra fördelning med fett protein och kolhydrater och skippa initialt allt som har med söt smak att göra. Kan vara värt att räkna ut hur du ligger per dag tex på minmat...eller matdagboken
  • mamman i skogen
    Vuxenpoäng skrev 2011-06-09 22:21:31 följande:
    Hej! Jag körde igång idag, gjorde säkert tusen nybörjarmisstag men det får jag rätta till eftersom! Det som gör mig mest förvorrad är allt det här fettet - gör det verkligen inte att man går upp i vikt? Om man tex blir himla sugen på något gott en torsdagskväll, kan man sätta i sig en halvliter grädde då? I vintras gick jag ner från 91 till 75 kg med måltidsersättning och har levt på light produkter sedan dess. du vill jag försöka hinna en ny livsstil som både kan ta mig ner under 70 och hjäpla mig att stanna där!

Nej fettet gör inte att du går upp i vikt men du kan inte sätta i dig en halvliter grädde för det...hur mycket fett man kan äta är lite individuellt men läs på ordentligt om lchf tex på kostdoktirns sida. En enkel tumregel är max 20g kolhydrater (räkna i början så du lär dig hur mycket det finns i livsmedel) 1-1,5 g rent protein per önskat kilo målvikt (ta proteinviketn gånger fem så hamnar du i ungefär rätt kött,fisk fågelvikt) sedan fyller dupå med fett tills du blir mätt. i början av lchf så äter an mer men det stabiliserar sig.

Apropå mjölkprodukter så kan de göra att det är svårt att gå ner så man brukar begränsa mejeri till max 2dl per dag...

• mamman i skogen
    jeng skrev 2011-06-10 09:38:21 följande:
    Ja det funkar jättebra, eller bara vanligt vatten med lite citronsaft i. Tänk på att du inte dricker de sötade vattnen, tex BonAqua och allt vad dom nu heter. Utan det är LOKA-typen som gäller.

Jag tycker salladen låter jättebra! Har du köpt FELIX färdiga caesardressing? Den har jag hemma och den är ju helt ok vad gäller kolhydrater. Jag brukar späda min med hälften vatten och "kasta runt" salladen i dressingen. Enda felet med färdiga produkter är ju innehållsförteckningen, dvs tillsatser osv.

Jag gör min egen ceasar dressing riven parmesan majjo lite CF och pressa ner vitlök bra fett alt inga tillsatser bara att krydda upp som man vill...i orginalrecept ska det ju vara lite sardeller med i dresingen med lite olivolja mm detta skipar jag tycker det blir lite för salt..

• mamman i skogen
    kristinah skrev 2011-06-13 00:38:23 följande:
    Jaså? Var har du läst det?

Det jag har fått lära mig är att man inte kan bevisa det men det finns starka indikationer på att det är så. Kanske inte just när de är fritt i blodbanan men i levern är det inget vidare och där omvandlas det till LDL som i sin tur är starkt kopplat till arteroskleros.

Just mättade fetter är inte vidare för kroppen att ha höga halter av, en viss del måste finans men inte för mycket

Vill du diskutera LCHF:s vara eller itne vara så gör vi detta göran men inte i den här tråden. Finns mycket forskning åt alla håll och kanter och alla blir saliga på sin tro. Starta gärna en tråd där vi kan diskutera lchf från din frågeställning men här tror jag de flesta vill fortsätta prata kring livsstilen inte huruvida det är farligt eller inte.

Ett bra ställe att ställa dina frågor är på www.kostdoktorn.se där är det välkommet att i en bra ton diskutera dina funderingar. Ang kolesterolet så får vi som äter lchf ett mycket bättre hdl värde och minskar det ondakolesterolet ldl.

• mamman i skogen
    mamman i skogen skrev 2011-06-13 00:53:59 följande:

Vill du diskutera LCHF:s vara eller itne vara så gör vi detta göran men inte i den här tråden. Finns mycket forskning åt alla håll och kanter och alla blir saliga på sin tro. Starta gärna en tråd där vi kan diskutera lchf från din frågeställning men här tror jag de flesta vill fortsätta prata kring livsstilen inte huruvida det är farligt eller inte.

Ett bra ställe att ställa dina frågor är på www.kostdoktorn.se där är det välkommet att i en bra ton diskutera dina funderingar. Ang kolesterolet så får vi som äter lchf ett mycket bättre hdl värde och minskar det ondakolesterolet ldl.

Stavfelsnisse har varit i farten vi gör det gärna..men inte i den här tråden..

• mamman i skogen
    yena89 skrev 2011-06-13 00:59:01 följande:
    Glöm det. Kostdoktorn består till det mesta av rabiata som attackerar nästan alla som har minsta lilla emot dieten. Det räcker inte med en god ton. Det räcker inte ens att säga att man är glad att dom mår bra av kosten men de själva mår bra av kolhydrater. Då e dom på den personen och undrar vad som är så bra med kolhydrater.
    Att skicka folk till kostdoktorn för att ställa frågor gör mer skada än nytta. Döremot kan det vara bra att läsa hans information.
    Det finns ett par rabiata LCHF:are där men lika många rabiata ifrågasättare. Detta kommer alltid finnas på vilket forum man ärn går in på. Det finns många med oerhört bra kunskap som svarar på frågor så länge man inte kör med taktiken LCHF är farligt vilket ofta används när man ifrågasätter. Ofta är det viktigare för den som ifrågasätter att få göra sin röst hörd och säga sin mening än att få ett svar. Vill man inte ha ett svar utan diskutera så är det bättre att starta en egen tråd.
  • mamman i skogen
    yena89 skrev 2011-06-13 01:11:31 följande:
    Är bara rädd att de rabiata ska skrämma bort dom, då det är dom som hörs mest :)

Ja och med taktiken att skriva på näsan som användes av vår frågeställare Kristinah så är chansen stor att hon triggar igång de mest debattsugna och får mothugg men om man ställer en fråga utan att försöka få rätt i sin sak så får man svar

Känns inte särskillt konstruktivt att komma in och ställa frågan och direkt efter börja predika om fettets farlighet för månniskro som ätit sig friska genom att ändra sin kost. Vi är inte rädda för vår hälsa när vi äter LCHF vi har tagit ett medvetet beslut att vi mår bra av att äta så här;-D

Det hänvisas tills tudier hit och dit och att det inte finns långtidsstudier på LCHF men å andra sidan så finns det itne några studier på lång sikt på dagens kostråd som så envist läggs fram däremot så är dagens kost som vi råds att äta ett 50 års långt experiment där många blir sjukare och sjukare..

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**