Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

bandit skrev 2011-06-08 08:29:43 följande:
    Hjälp! Jag kan inte sluta synda.. Även om det är LCHF-vänliga saker så blir det på tok för mycket mörk choklad, grädde och hallon - FY på mig. Hur tar man sig ur det här?
    Man kan inte bryta en vana man måste byta den..Varje gång du ska stoppa ngt syndigt i munnen får du hitta på ngt annat som int eha rmed mat att göra....suget sitter inte i många minuter innan det försvinner..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    MochC skrev 2011-06-08 08:45:37 följande:
    Är det verkligen nödvändigt att få i sig massa fett? Jag försöker äta minimalt med kolhydrater, men det känns fel att frossa i fett som alla verkar göra Förvånad .

Jag vet inte om min mage kommer få jätteproblem om jag börjar äta mycket fett, jag har haft problem med magen andra gånger jag ätit nåt med mycket fett.

Har ni några mat tips för en nybörjare?

Man behöver itne frossa i fett men när du byter ut kolhydraterna måste du ersätta dem med ett livsmedel som ger energi. En msk smör till en bit kött eller en msk CF. Kokosfett i kaffet eller grädde. Om du inte äter fettet till så riskerar du att minska muskelmassa istället för fett. Vi behöver inte vara rädda för fett för det är inte farligt men vi behöver itne äta ett paket smör om dagen.

Apropå magen så tror jag inte dukommer ha mer än övergångsproblem med fettet det tar tid för kroppen att vänja sig. Och LCHF kontra svenssons mat så äter vi itne hiskeligt mycket mer fett i maten vanlig kost innhåller ungefär lika mycket fett men av andra sorter och dessutom tänker man inte ens på det men då har man ju även en kolhydratrik kost som gör att man blir hungrigare och behöver mer mat.

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Pepparfrun skrev 2011-06-08 10:30:33 följande:
    Kan man äta kokosfettet i silverförpackningen i affären?
    nej det är härdat..satsa på ett bra gärna ekologiskt
  • mamman i skogen
    Annanym skrev 2011-06-08 10:33:21 följande:
    Alltså kokosfett är da shit! Och då menar jag bokstavligen.
    Fantastiskt smorde in mina torra händer igår med det och idag len som en babyrumpa
  • mamman i skogen
    Nallebjörnis skrev 2011-06-08 13:31:23 följande:
    Ja känner dte som typ magsår... ja förklara det som att det känns som det är pissmyror i magen.. eller ganksa högt upp precis under tuttarna

Eländig magkatarr har jag emellanåt funkar bra med receptfria läkemedel om jag tar omedelbart när jag känner det. Mycket mer sällan när jag äter lchf men det händer.

Har man ont på vänster sida så är det en tarmkrök som spökar och har man ont på höger sida är det gallan..är det gallan som har grus i sig är det bara att ta en ordentligt fettinjektion då duschar gallan som produceras ofta ut gruset själv inte helt behagligt men gör det göront så är det en sten och då ska man söka vård för det blir inte bättre... mycket bra råd på vår kära kostdoktor så man kan lära sig känna igen krämpor..

• mamman i skogen
    jeng skrev 2011-06-08 13:54:15 följande:
    Då köper du gaviscon också, flytande.
    Omeprazol, gaviscon flytande och samarin tuggtabletter.

Om omeprazolen hjälper så kan du få det på recept. Då ringer du samma gubbe/gumma som skrev ut den andra medicinen åt dig, och säger att du har besvär ch vill ha omeprazol, så brukar dom fixa det utan krux!

Det är jättevanligt att man får magkatarr av mediciner. Oftast är det biverkningar som lägger sig efter ett tag, men det är inte alltid de försvinner eller minskar. Magkatarr och halsbränna skadar systemet, så det ska inte gå obehandlat! å jag hoppas verkligen att medicinerna kan hjälpa dig!
    Japp har en son med reflux i perioder är det illa med mycket sura uppstötningar. Är det så att de pågår länge så blir det sår som är mycket smärtsamma. Tack och lov är han inte riktigt så illa däran pga sin reflux som många barn medcp skador är. Han har en komis som har kraftig reflux och har gjort phmätningar och har bra dagar en 200 uppstötningar det måste bahandlas så man inte får jobbiga smärtsamma besvär..
  • mamman i skogen
    jeng skrev 2011-06-08 14:06:49 följande:
    Usch och fy!!!
    Jag har ju haft riktigt kraftiga besvär (och kanske fortfarande har, jag tänker inte ropa hej) men jag har ju bra perioder däremellan då jag bara äter underhållsdoser av medicinerna! Min ph-mätning visade ju ingenting, men det var ju som jag visste på en bra period också. I mina dåliga perioder så får jag ju sitta upp och sova, och det kommer upp ändå! Och det känns som man druckit svavelsyra i halsen. FY!! Återhämtningen är ju så lång på det! Även om man egentligen bara är dålig i 3-4 dagar så tar det 2 veckor innan halsen och kroppen är ok igen.. Och så lite ansträngningsastma på det så mår man ju inget vidare faktiskt. Självklart är jag glad att jag inte har besvär hela tiden dock!! BLÄ! Ja, man lär sig ju medicinsortimentet iaf....

Jag är glad att jag sällan har det men just idag fick jag ta medicin för av ngn anlednign blev det elände igår har knappt sovit på flera dygn då jag fått jobba natt och sömnan är lite av ett problem när man har hela huset fullt med folk ungar och assistenter till sonen. Då kan även den starkaste järnmage braka ihop. Det är så jobbigt när det trycker under revbenen och man känner sig ömsom kräkfördig ömsom redo att skjuta sig själv i huvudet. Men det har gett sig nu lite illamående kvar men det hoppas vi släpper snart..sen har jag bara en natt kvar att jobba och så är det snart dags för semester då blire ordning på torpet med tillräckligt med sömn och massa tid för att laga mat och träna

• mamman i skogen
    jeng skrev 2011-06-08 14:31:22 följande:
    Ja precis! Det är så mycket som spelar in! Plötsligt så bara kommer det...
    Jag har 50 dagars jobb att försöka hinna med på 8 arbetsdagar kvar innan semestern. Så antingen får jag jobba betydligt mer nu innan semestern, skjuta på semestern, eller lär jag väl må dåligt under semestern för man tänker på allt man inte hunnit med... Kännerav halsbrännan nu också, för jag har haft ett par dåliga dagar vad gäller jobbet (vabbar ju och det ogillas)... Näst vecka har vi iaf ett möte om arbetsbelastning arbetsuppgifter osv, så jag hoppas att det blir bättre efter det. Sköter ju just nu ca 180% arbetsuppgifter på en 100% tjänst. Eller nej, jag förväntas sköta så mkt....
    blähhh
  • mamman i skogen
    viggooden skrev 2011-06-08 17:15:30 följande:
    Nån som har tips på lchf mat att packa ner i väskan? Jag tänkte vandra i ca 5 dagar.

och har ingen tillgång till kyl antar jag..

Stek köttfärs krydda och torka den sedan i ugnen..strålande att göra soppor och köttfärssås på när man är ute och vandrar kokosfett behöver itne hållas kylt så det är ju toppen att ha med.

• mamman i skogen
    jeng skrev 2011-06-09 11:36:15 följande:
    Trots dumheten med thaisåsen igår så blev det lägstavikt idag 65.4
    Jag känner mig riktigt smal nu, med kläder på, och tycker det är jättetråkigt att man ska se så tjock ut bra för att man klär av sig!! Som tur är så tär det ju inte lika mycket på självförtroendet iaf, eftersom att de som ser mig och dömer mig oftast ser mig med kläder på. De som ser mig utan kläder dömer mig ju inte oavsett!

härligt duktiga du..

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**