• dotson

**Den stora feta LCHF-tråden**

MTLL - igår körde jag superstrikt och landade på endast 1 kolhydrat. Ät bara någon ostskiva, gurkskiva, 250 g torsk och remouladsås samt kokosfett. Extra strikt nu tills jag är tillbaks på banan igen. Gick ner -1,3 kg men ligger fortfarande +4 kg från lägsta notering. Annars är min plan 15 gram kolhydrater, 60 gram protein och sedan fett tills jag är mätt.

• dotson

Hur gör det för er som omstartar? Jag kör på med att vara extrastrikt. Har gått ner 2.4 kg på två dagar, 2.9 kvar till lägsta vikt. Skönt att vara på banan igen. Magen är plattare och lugnare.

• dotson

Sophia - jag ligger strax bakom dig :) 2.4 kvar till lägsta och 4.4 till mål. Det fixar vi :)

• dotson

Är det någon som kan rekommendera en bra lchf-bok? Jag skulle vilja ha en med med vardagsrecept för hela familjen. Den behöver inte vara så inriktad på viktminskning utan mer en familjekokbok typ.

Sedan är jag också på jakt efter en lchf-kokbok med fokus på viktminskning. Vilken rekommenderar ni?

• dotson

Har slarvat som en tok i två veckor men har ju varit strikt sedan i måndags och gått ner 3.8 kg. Hurra! Nu endast 1.5 kg från lägstanoteringen. Hoppas vara där om en vecka :)

• dotson

MissNora - det är svårt på semestern. Men är man strikt igen så går det ju snabbt att bli av med de överflödiga kilona.

Jag borde tänka att lchf är en livsstil men tyvärr är det fortfarande efter 6 månader en bantningsmetod för mig :(. Och det är väl därför jag fuskar. Allt sitter i huvudet. Hoppas att jag ser det som en livsstil när jag slutat vilja gå ner i vikt och i stället fokuserar på att vara viktstabil. Mår ju så mycket bättre på denna kost.

• dotson

Tack för tips om böcker! Återkommer om vilken det blev.

Är det någon som har bra recept på glass för glassmaskin? Har gjort på grädde, ägg, vanilj, och sukrin men det blir för mycket grädde. Någon som har recept där man även har med mjölk?

• dotson

Oj vad härligt. Grattis!

LillfisenE skrev 2013-08-18 19:29:32 följande:
    Jag är i mååååål. Igår stod vågen på 69,7 kg! Fyfan va gött! Nu ska vikten hållas med

• dotson

Är på helt fel spår. Kommer inte i gång efter alla avsteg. Äter strikt ena dagen och massa skit andra dagen och så håller det på. Väger 3.7 kg mer i dag än före sommaren
    . Mår skitdåligt, uppsvullen och ont i huvudet.

Nu har jag bestämt mig för skriva ner allt jag äter och hålla mig till under 20 om dagen. Och undvika mejerier som jag inte klarar så bra. Vill ju må bra!

• dotson

Jag er nyfiken på hur det går för er som är i mål. Hur går det med vikten och kosten? Har ni lagt till mer kolhydrater? Hur många kan ni äta om dagen utan att gå upp? Har ni ett viktspann ni bestämt att minska hålla er inom. På viktväktarna finns det ju ett hålla vikten program där man lägger till points varje vecka tills man når en mängd där man är viktstabil. Nåt sånt borde man ju kunna göra på Lchf också fast lägga till kolhydrater i stället. Någon som gjort så? Hur många kol borde man lägga till per vecka då?

Har nu kanske tre kg kvar att ta bort sedan blir det att jobba för att hålla vikten :).

• dotson

Jag gick ner 13 kg med lchf första halvåret 2013. Har fortsatt ätit lchf men har gjort alldeles för många avsteg under hösten. Knäppt för första halvåret hade jag inga problem att hålla kosten men sedan när jag bara hade 5 kg kvar och alla kommenterade hur smal jag blivit så började jag göra avsteg istället för att fortsätta mot mål. Idiotiskt,

December har varit en katastrofmånad när det kommer till maten. Har ätit alldeles för mycket kolhydrater i form av bullar och choklad och mår inte alla bra i kroppen. Har säkert gått upp 2-3 kg också. Den 1 januari så blir det strikt tills jag är i mål. Har 5-6 kg kvar att gå ner och av erfarenhet vet jag att strikt och INGA avsteg är det enda som funkar för mig. Så det blir till att regga och räkna kolhydrater hela januari så att jag kommer på banan igen.

• dotson
    lovas skrev 2013-12-30 08:58:17 följande:

Dotson - december har varit en katastrofmånad för mig med. Socker och vitt mjöl i mängder. Har kastat ut vågen men jag känner att jag har gått upp, och magen har varit som en ballong (allvarligt, jag såg gravid ut) och jag har fått ont i kroppen igen.
    Bestämde mig för omstart igår, jag jobbar ändå hela nyår. Magen är redan bättre, värken också.
    Nyårslöften: att ta bättre hand om mig själv, färre avsteg (jag vet ju att det inte är värt det), mer träning och positivare tänk!
    Hoppas ni får ett bra år!

Jag får precis samma problem, värk i kroppen, svullen och så kliar det i ansiktet och på benen. Jag kör lite liberalt nu i några dagar men på onsdag blir det strikt igen.
  • dotson

Så var man igång ordentligt igen. Känns skönt. Januaris mål är att hålla mig under 20 kolhydrater om dagen och gå ner de där 3-4 kg jag har lagt på mig efter alla avsteg som jag tagit på senare tid. Sedan är det fem till som gäller till målvikt. Känner mig motiverad!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**