• dotson

**Den stora feta LCHF-tråden**

Alltså nu slänger jag ut vågen!!! Jag reggar allt i jag äter och det blir 1500 kal per dag och runt 18 kolhydrater och fördelat enligt 5-20-75.

Förra fredagen vägde jag 73.1
    I torsdags: 72.6
    Fredag (vägdag): 72,9
    Idag: 73,2
    Alltså + 0,6 kg sedan i torsdags trots perfekt kost.

Så frustrerande att gå upp när man vet att man gjort allt perfekt.

Kanske dags att slänga ut vågen en månad och bara regga allt jag äter istället (så jag inte spårar ur). I dag väger jag mig och mäter mig varje dag, helt besatt...

Finns det fler vågmissbrukare här och hur tänker ni? Vore så skönt att slita fokusera på vikten och istället på hur jag ser ut och mår...

• dotson

Tack! Så får det bli ut med vågen!! Nästa vägdag blir om fyra veckor. Ska försöka att inte mäta mig heller tills dess men det blir nog svårt :)

• dotson

Är det någon här som fattat skillnaden mellan kokosoljorna från Cocosa? Den med doft är dubbelt så dyr som den andra. Jag använder uteslutande kokosoljan i kaffet och vill prova utan doft och smak då jag börjar bli liiiite trött på smaken. I den ena affären säger man att den billigare utan doft är sämre (utan att spela varför). I den andra säger man att de är likvärdiga. Nån som vet?

• dotson
    stjierna skrev 2013-02-03 16:42:52 följande:
    Dotson. Skillnaden är att vitaminerna har minskats i den som man tagit bort smaken på (dom försvinner naturligt när man tar bort smaken), men å andra sidan äter vi ju inte kokosolja för vitaminernas skull - där har vi ju grönsakerna till hjälp.

Biofood har en smaklös kokosolja, 400 gr för 589:-. Jag köper alltid den och är nöjd :)

Jag äter oljan för att undvika mejerier i kaffet och för att höja fettkvoten. Så då testar jag den smaklösa. Tack!
  • dotson
    Paulas mamma skrev 2013-02-05 13:49:54 följande:
    Jag har en fråga ang MBC. Började dricka det när jag körde fakir då jag behövde höja fetthalten då nästan alla kolhydrater uteslöts. Nu är det så att jag ÄLSKAR mbc nu sitter jag här med min tredje idag :) Kan inte tänka mig att det är så bra. Kaffe med grädde slutade jag med då det blev för mycket kolhydrater. Svart spyr jag av och äggmjölk tyckte jag bara var meckigt. Vad tror ni? Kan jag dricka 3 st om dagen? eller är det helt idiotiskt? Kankse då dra ner på fettet i maten? i varje mbc har jag 2 ½ dl kaffe 2 msk kokosfett och 2 msk smör. Ibland tar jag lite mindre.

3 om dagen låter lite väl mycket. Ätet du mat också eller dricker du bara MBC? Jag skulle nöja mig med en till frukost och i övriga koppar endast någon matsked kokosfett. Jag dricker betydligt mindre kaffe under dagen om jag dricker mbc till frukost. På jobbet tror jag att man dricker av vana. Starta datorn, hämta kaffe. Gå på möte, hämta kaffe först osv.

Och inte för att man ska räkna kalorier men en mbc är 360 kalorier så tre om dagen ger över 1000 kalorier om dagen...
  • dotson

Godmorgon! Jag måste bara skriva att jag är så nöjd med mig själv, hoppas att ingen tar illa upp :)

Jag har under större delen av mitt liv legat på runt 65 kg utom något år mellan barnen då jag legat på 60. Bantat sedan jag var 12 år. Sedan 2006 har vikten bara gått uppåt.

Varje januari kör jag stenhård diet. År 2009 åt jag pulver i 3,5 veckor. Gick ner från 73-65 sedan sakta upp till typ 80.

2010 och 2011 körde jag viktväktarna och viktklubb. Funkade inte. Jag höll inte fast vid det.

2012 körde jag lchf och gick ner från 80 till 72 på tre månader (med mååånga avsteg) och sedan körde jag av och på för att i september ge upp och gå upp till 80 igen.

1 jan 2013 började jag lchf igen och denna gång har det gått så lätt och jag vet varför:

1) Jag har reggat ALLT jag äter och i snitt legat på runt 20 kh per dag. Tidigare åt jag en choklad (förvånadsvärt många kh i mörk choklad, lätt att lura sig själv) här och lite vispgrädde där osv och brydde mig inte om att regga utan såg den dagen som körd och passade på att äta hej vilt och tänkte att jag börjar om imorgon. (Vilket jag såklart inte alltid gjorde).

2) Jag har ALLTID lunch med på jobbet. Tidigare har jag inte varit så noga utan köpt så gott jag kunde (mycket dolda kolhydrater i t ex sås som man inte känner till) eller så har jag gått ut och ätit och då kan man ju ändå passa på att äta lite kolhydrater och sedan vart det kört.

3) Jag har konsekvent tackat nej till bulle och tårta. På möten om de trugat med bulle har jag sagt tack, jag tar med den och äter senare (och sedan kastat).

4) Jag har slutat med mellanmål. Tidigare hade jag med mig mandlar, babybell osv som jag tryckte i mig mellan målen men det gjorde mig bara sugen. Nu låter jag det gå 6 timmar mellan målen istället för att småäta.

5) Jag har läst på om lchf och lärt mig hur kroppen funkar.

6) Jag följer bloggar och forum som denna och blir inspirerad av andra :)

Jag har sedan 1 jan gått ner 5 kg. Efter de första dagarnas vattenras har jag gått ner i snitt 0,7 kg. Inget ras precis. Nu är jag återigen på magiska 72 dvs den vikt då jag BRUKADE säga mig själv: Vad duktig du är, nu kan du belöna dig med lite godis. Men icke denna gång. Nu kommer jag att fortsätta såhär tills jag är i mål och jag kommer att klara det. Det vet jag.

Ursäkta att det blev så långt, kände att jag var tvungen att skriva av mig lite :)

• dotson
    Såphia skrev 2013-02-10 09:38:06 följande:
    Äntligen!! Efter en månads stiltje på vågen så kom äntligen hacket ner! Ett kilo ner under veckan och ny lägstanotering på ca tio år. 1,5 kilo kvar till målet. Det är verkligen sant att man inte ska ge upp och att de flesta hamnar på viktplatåer då och då. 12,5 kilo ner på sex månader. Lycka!!

Vad skönt! Nu är du snart i mål :) Hur länge stannade på platån?
  • dotson
    3småttingar skrev 2013-02-10 10:01:39 följande:
    Hjälp vad händer? Min vikt går bra neråt men nu helt plötsligt så har den ökat 3 dagar i rad. Jag har ätit lchf från å till i 2 år så tycker jag har bra koll..

Har ätit i två veckor denna omgången.

Vikten har sett ut såhär: väger mig dagligen.

81,6

81,2

80,5

80,0

So far so good! Men dagen efter

80,2

80,5

80,7 idag!! Varför i hela friden :(

Sådär gjorde jag förra veckan. Bara att strunta i, lite vatten som försvinner sen. Trots mina hekto upp förra helgen slutade jag ändå på -0,9 på min veckovägdag som är fredagar. Bäst så klart att inte väga dig varje dag. Jag har som mål med endast månadsvägning men lyckas inte :( Är besatt av vågen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**