• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-02-21 22:33:57 följande:
    Jätteskillnad! Med GI äter man ju bröd, bulgur, fullkornspasta, grovt knäcke, matvete osv i all evighet. Sånt en lchf:are undviker helt  

En GI:are äter helt annorlunda än en lchf:are. Jag råder dig att läsa på ordentligt innan du kör på till 100% annars är det väldigt lätt att göra fel. Men har man väl fått kläm på det så brukar det kännas väldigt lätt. Och undrar du så fråga i tråden. Länkarna i ts ger också en hel del  
    Jag håller med. Man behöver vara påläst. Jag rekommenderar att man köper någon bok som går igenom teorin bakom, så att man får en förståelse för varför man ska välja resp. välja bort olika livsmedel.
  • Boothwalker
    Linda1976 skrev 2011-02-21 22:29:56 följande:
    Äkta lakrits kan du äta. Alltså typ små hårda karameller som säljs i plåtburkar i kaffe&teaffärer. '

Ah - jag älskar google - IGEN! www.arabusta.se/butiken/384.php 
    Grejt. Får leta och se om jag hittar =)
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • MrsMurphy

Ni som tipsar om mycket bak och recept, dessa udda livsmedel som dyker upp titt som tätt. Är någon sugen på att rota lite i skafferiet och kolla vilka som är oumbärliga i mat/baksammanhang för er?

Jag har hetsat runt och letat saker titt som tätt nu, hittar aldrig någonting. Dessutom handlar vi så sällan och jag blir så sugen på att baka och fixa, men allt saknas ju jämt. Så jag ska dammsuga butikerna och ev behöva shoppa från någon internet butik och styra upp så att man har rediga möjligheter att roa sig här hemma. Just möjligheten att haka på alla dessa tips när man väl får dem. Så enerverande att skriva upp på inköpslistan och 5 dagar senare har man ingen aning om vad det är eller varför man skulle ha det. Tungan ute Så nu vill jag ha en grundbas och möjligheten att storma in i köket när tipsen trillar in. 

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Knoza

Är nybörjare på detta och har lite funderingar?

Är det bra med turkisk yoghurt till frukost, något mer?
    Till lunch typ kyckling med gräddsås, något mer?
    Köttfärssås med stekt vitkål till middag. Ska jag äter något mer eller mindre. Är några grönsaker ok? Är det ok med några oliver om man blir sugen på något gott på helgen?

• Bordeaux
    Knoza skrev 2011-02-21 22:56:11 följande:
    Är nybörjare på detta och har lite funderingar?

Är det bra med turkisk yoghurt till frukost, något mer?
    Till lunch typ kyckling med gräddsås, något mer?
    Köttfärssås med stekt vitkål till middag. Ska jag äter något mer eller mindre. Är några grönsaker ok? Är det ok med några oliver om man blir sugen på något gott på helgen?
    läs näringsdeklarationen på livsmedeln och försök hålla dig till <5g kolhydrater/100g livsmedel. Det är inte en helt vättentät metod men en bra riktlinje för att inte få isig för mycket. Sen kan man ju inte äta hur mycket som helst av allt som har mindre än 5g kolhydrater/100g.
  • yena89

Måste bara säga, ibland blir jag så trött på LCHFare. Kan förstå att utomstående tycker det är som en sekt, tyckte samma sak innan jag läste på ordentligt.
     Skrev på kostdoktorn att kolhydrater är helt ok sålänge man väljer bra kolhydrater och att många mår bra av tallriksmodellen/GI och då var dom på mig som hungriga vargar, kastade om orden i munnen på en och tjötade och hade sig ALLA kolhydrater är minnann dåliga och man blir sjuk av det...ne...ibland vill man verkligen lägga ner kosten bara för att slippa all skit man får ta ibland, som att få konstiga blickar av servitrisen som tror man är dum i huvvet när man beställer en kaffe med mycket vispgrädde och ingen kaka eller nåt till...

förlåt...ville bara skriva av mig, behöver inge svar :/

• Faile
    MrsMurphy skrev 2011-02-21 22:49:44 följande:
    Ni som tipsar om mycket bak och recept, dessa udda livsmedel som dyker upp titt som tätt. Är någon sugen på att rota lite i skafferiet och kolla vilka som är oumbärliga i mat/baksammanhang för er?

Jag har hetsat runt och letat saker titt som tätt nu, hittar aldrig någonting. Dessutom handlar vi så sällan och jag blir så sugen på att baka och fixa, men allt saknas ju jämt. Så jag ska dammsuga butikerna och ev behöva shoppa från någon internet butik och styra upp så att man har rediga möjligheter att roa sig här hemma. Just möjligheten att haka på alla dessa tips när man väl får dem. Så enerverande att skriva upp på inköpslistan och 5 dagar senare har man ingen aning om vad det är eller varför man skulle ha det. Tungan ute Så nu vill jag ha en grundbas och möjligheten att storma in i köket när tipsen trillar in. 

Det som jag har hemma hela tiden nu är,

Linfrön
    Mandelmjöl
    Kokosflingor
    Fiberhusk
    Pofiber
    Sesamfrön ( även om jag äter de väldigt sällan, är inte jätteförtjust i det )
    Philadelphiaost
    ägg
    Ost att riva/färdigriven

Har lagt in ett recept på jättegott knäckebröd tidigare i tråden som jag verkligen rekommenderar. Är så gott på morgonen med ost och skinka på
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Linda1976
    yena89 skrev 2011-02-22 02:54:32 följande:
    Måste bara säga, ibland blir jag så trött på LCHFare. Kan förstå att utomstående tycker det är som en sekt, tyckte samma sak innan jag läste på ordentligt.
     Skrev på kostdoktorn att kolhydrater är helt ok sålänge man väljer bra kolhydrater och att många mår bra av tallriksmodellen/GI och då var dom på mig som hungriga vargar, kastade om orden i munnen på en och tjötade och hade sig ALLA kolhydrater är minnann dåliga och man blir sjuk av det...ne...ibland vill man verkligen lägga ner kosten bara för att slippa all skit man får ta ibland, som att få konstiga blickar av servitrisen som tror man är dum i huvvet när man beställer en kaffe med mycket vispgrädde och ingen kaka eller nåt till...

förlåt...ville bara skriva av mig, behöver inge svar :/
    Jag förstår dig! Men du SKIT I OMGIVNINGEN på denna punkten! Jag drömmer om en värld där ALLA läst Matrevolutionen.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Faile skrev 2011-02-22 06:48:41 följande:

Linfrön
    Mandelmjöl
    Kokosflingor
    Fiberhusk
    Pofiber
    Philadelphiaost
    ägg
    Ost att riva/färdigriven

Har lagt in ett recept på jättegott knäckebröd tidigare i tråden som jag verkligen rekommenderar. Är så gott på morgonen med ost och skinka på
    Jag instämmer (utom mandelmjöl som jag inte tål) Och säger:

smör
    grädde
    kycklingfiléer
    köttfärs
    fiskblock
    frusen broccoli
    frusen blomkål (till mos)
    bacon
    tomater
    frysta hallon&blåbär
    90% choklad
    lök, alla sorter
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • MrsMurphy
    Faile skrev 2011-02-22 06:48:41 följande:

Linfrön
    Mandelmjöl
    Kokosflingor
    Fiberhusk
    Pofiber
    Philadelphiaost
    ägg
    Ost att riva/färdigriven

Jag vet att jag haft både mandelmjöl, fiberhusk och pofiber på inköpslista och ej funnit (och sen tappat bort listan med de ej funna varorna) så nu ska jag lägga upp en speciallista och ge mig på jakt och verkligen fixa hem det här. Man blir tämligen låst utan dessa, men eftersom jag aldrig varit i kontakt med det så fastnar det aldrig i skallen vad jag letar efter. Resten hade jag!

Tack, jättetack! Ska ta en vända och leta efter alla recept och skriva ut också så att man har ordning och reda.

*klottrar inköpslista*
    Allt är såååååååå naturligt så...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**