Lyckligamamman skrev 2011-02-22 13:33:12 följande:
Jag håller med dig i stort, LCHF är inte Den Enda Sanningen, alla är vi olika och så även våra kroppar. Vad som passar den ena att äta fungerar inte alls för den andre.
Det JAG dock kan gå igång på o bli jä-ligt irriterad på är de som dissar LCHF rakt av UTAN att ha en susning om vad LCHF verkligen innebär. De som slänger omkring sig "sanningar" som att "hjärnan behöver kolhydrater, därför bli man dum i huvudet av LCHF", eller "LCHF-are får vitaminbrist" osv.
ELLER gravt överviktiga personer med eller utan diabetes som vägrar att ens överväga LCHF för "de skulle ALDRIG kunna klara att äta en middag utan potatis/ris/pasta" men en magsäcks-op kan de allvarligt överväga??!!
Nickar och instämmer! Just det sista du skriver: de förkastar lchf men lägger sig gladeligen under kniven och snörper ihop magen. För mig är det helt sjukt. Visst kan man gå ner efter en magsäcksoperation men grejen är att man måste lägga om HELA sin livsföring efter operationen. Min mamma har en kraftigt överviktig vän som operetrat sig. Hon tror på fullaste allvar att hon kan fortsätta äta skräpmat, dricka läsk, fika och svulla som innan. Varför då göra en operation som kostar mycket pengar och sen missköta sig så ofantligt?
Sen kan jag tänka: många klagar på lchf, man vet inte hur bra det är för kroppen på lång sikt. Hur jäkla bra är en magsäcksoperation på sikt?
Jag har hört många klaga på sin övervikt. De har provat allt. Ingenting funkar. Där sitter de med sitt räkmacka och wienerbröd till efterrätt. Ja jo. Har du testat lchf? Nej, nej, så kan jag inte äta. Jag måste ha pasta eller potatis till maten. Ja, då kan du väl vara fet också. (vågar jag inte säga rakt ut men jag tänker

) Vill man inte ändra sitt levnadssätt kan man inte sitta och säga att man testat allt för det har man inte. Det är ju lättare att låta en kirurg fixa vikten.
Läs med ironi. Nu blev jag lite småfräsig känner jag
Och nej, lchf är inte för alla men har man inte testat så vet man inte. De som testar och det inte funkar för ger upp efter en vecka. Ge det tid! Ge det minst 3 månader. Gärna längre. Men ... många tror att man ska rasa i vikt och när de istället går upp blir de sura, svär, lägger av och lchf är ett jäkla skit. Värdelöst. Det funkar ju inte alls. Att man sen får lite andra positiva effekter av kosten struntar de i. Jag har tex gått ner 5 kg sen v 26. Inte mycket alls, men jag har inte tänkt rasa ner. Jag tar det lite lugnt så länge jag fortfarande ammar. Har jag ätit upp min övervikt under 16 års tid kan jag inte förvänta mig att gå ner allt på 1 månad (hur gärna jag än skulle vilja det

) Jag mår bra, äter gott och är piggare trots att en bebis härjar om nätterna. Just att må bra är det bästa. Och att slippa vara hungrig. Och att slippa sug, om jag int underhåller det dvs