• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • helene306
    yena89 skrev 2011-02-22 02:54:32 följande:
    Måste bara säga, ibland blir jag så trött på LCHFare. Kan förstå att utomstående tycker det är som en sekt, tyckte samma sak innan jag läste på ordentligt.
     Skrev på kostdoktorn att kolhydrater är helt ok sålänge man väljer bra kolhydrater och att många mår bra av tallriksmodellen/GI och då var dom på mig som hungriga vargar, kastade om orden i munnen på en och tjötade och hade sig ALLA kolhydrater är minnann dåliga och man blir sjuk av det...ne...ibland vill man verkligen lägga ner kosten bara för att slippa all skit man får ta ibland, som att få konstiga blickar av servitrisen som tror man är dum i huvvet när man beställer en kaffe med mycket vispgrädde och ingen kaka eller nåt till...

förlåt...ville bara skriva av mig, behöver inge svar :/
    Var och en är ju olika känsliga. En del fixar kolhydrater i lite mer mängd medans vissa inte fixar mycket alls och mår bäst av att hålla sig till typ 10-20 g om dagen. Jag kan äta allt mellan 10-100 g om dagen. Det som händer är att jag går upp eller står still i vikt. Huvudsaken är att jag mår bra. Man måste helt enkelt hitta sitt sätt! En del är väldigt på, förkastar allt som har med kolhydrater att göra och fine för den personen! Alla är inte som denne och gör på sitt sätt.
    Jag brukar säga sisohär när någon ger en konstig kommentar eller blick: Jag mår bra av detta, varför ska jag då äta annorlunda? Jag får ont i magen eller mår illa av mackor och för mycket fikabröd så varför ska jag äta för att behaga andra? Du äter det du mår bra av, jag äter det jag mår bra av. Så enkelt är det Skit i andra, se till dig själv!
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Denebola
    Guldlock74 skrev 2011-02-22 14:10:13 följande:
    Jag använder bara Biofoods extra virgin kokosfett och har inte känt nån bismak av motorolja. Du kanske fick en dålig batch? Jag har köpt den flera gånger och gillar den skarpt.
    Kan vara så, men jag är inte den enda som upplevt det (kan ju ha varit samma batch förstås)... Men framöver köper jag bara cocosa, vill inte chansa
  • helene306
    Lyckligamamman skrev 2011-02-22 13:33:12 följande:
    Jag håller med dig i stort, LCHF är inte Den Enda Sanningen, alla är vi olika och så även våra kroppar. Vad som passar den ena att äta fungerar inte alls för den andre.

Det JAG dock kan gå igång på o bli jä-ligt irriterad på är de som dissar LCHF rakt av UTAN att ha en susning om vad LCHF verkligen innebär. De som slänger omkring sig "sanningar" som att "hjärnan behöver kolhydrater, därför bli man dum i huvudet av LCHF", eller "LCHF-are får vitaminbrist" osv.

ELLER gravt överviktiga personer med eller utan diabetes som vägrar att ens överväga LCHF för "de skulle ALDRIG kunna klara att äta en middag utan potatis/ris/pasta" men en magsäcks-op kan de allvarligt överväga??!!
    Nickar och instämmer! Just det sista du skriver: de förkastar lchf men lägger sig gladeligen under kniven och snörper ihop magen. För mig är det helt sjukt. Visst kan man gå ner efter en magsäcksoperation men grejen är att man måste lägga om HELA sin livsföring efter operationen. Min mamma har en kraftigt överviktig vän som operetrat sig. Hon tror på fullaste allvar att hon kan fortsätta äta skräpmat, dricka läsk, fika och svulla som innan. Varför då göra en operation som kostar mycket pengar och sen missköta sig så ofantligt?
    Sen kan jag tänka: många klagar på lchf, man vet inte hur bra det är för kroppen på lång sikt. Hur jäkla bra är en magsäcksoperation på sikt?
    Jag har hört många klaga på sin övervikt. De har provat allt. Ingenting funkar. Där sitter de med sitt räkmacka och wienerbröd till efterrätt. Ja jo. Har du testat lchf? Nej, nej, så kan jag inte äta. Jag måste ha pasta eller potatis till maten. Ja, då kan du väl vara fet också. (vågar jag inte säga rakt ut men jag tänker ) Vill man inte ändra sitt levnadssätt kan man inte sitta och säga att man testat allt för det har man inte. Det är ju lättare att låta en kirurg fixa vikten.

Läs med ironi. Nu blev jag lite småfräsig känner jag

Och nej, lchf är inte för alla men har man inte testat så vet man inte. De som testar och det inte funkar för ger upp efter en vecka. Ge det tid! Ge det minst 3 månader. Gärna längre. Men ... många tror att man ska rasa i vikt och när de istället går upp blir de sura, svär, lägger av och lchf är ett jäkla skit. Värdelöst. Det funkar ju inte alls. Att man sen får lite andra positiva effekter av kosten struntar de i. Jag har tex gått ner 5 kg sen v 26. Inte mycket alls, men jag har inte tänkt rasa ner. Jag tar det lite lugnt så länge jag fortfarande ammar. Har jag ätit upp min övervikt under 16 års tid kan jag inte förvänta mig att gå ner allt på 1 månad (hur gärna jag än skulle vilja det ) Jag mår bra, äter gott och är piggare trots att en bebis härjar om nätterna. Just att må bra är det bästa. Och att slippa vara hungrig. Och att slippa sug, om jag int underhåller det dvs
  • helene306
    Denebola skrev 2011-02-22 12:47:34 följande:
    Hmm, skulle den vara bra att ge bort till tex en svärmor som inte riktigt har koll på vad jag äter (men vill lära sig)?
    Den har bra recept även för en icke-lchf:are! Jag älskar dn kokboken
    Annanym skrev 2011-02-22 13:15:57 följande:
    Får man smyghänga här utan att vara så värst aktiv?
    Klart du får
  • Majlo

Hej skulle oxå vilja hänga lite här!!!
    Har kört VV tidigare men tycket inte det har funkat det sista
    Så nu hittar haj på något annat och tror att LCHF kan passa mig.

Kommer säkert komma med massa dumma frågor till er
    ska även försöka ta mig tid att läsa tillbaks i tråden

Gullungarna Alva-06 & August-08
  • Scarlett77

Ni som kan sånt här, vad är egentligen vaniljpulver som finns i många lchf recept??? Vart kan man köpa det?

• helene306
    Scarlett77 skrev 2011-02-22 14:40:18 följande:

Ni som kan sånt här, vad är egentligen vaniljpulver som finns i många lchf recept??? Vart kan man köpa det?

Vaniljpulver innehåller knappt ingen kolhydrat, mer smak och bättre än vaniljsocker. Den finns i matvarubutiker, en liiiiten söt burk som kostar runt 35:- Trots dess litenhet räcker den väldigt länge. Den finns bland bakprodukterna men det kanske är olika från butik till butik? Jag hittade inte första gången och fick fråga.

Så här ser den ut: Bourbon vaniljpulver
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-02-22 14:28:00 följande:
    Den har bra recept även för en icke-lchf:are! Jag älskar dn kokboken
    Annanym skrev 2011-02-22 13:15:57 följande:
    Får man smyghänga här utan att vara så värst aktiv?
    Klart du får
    Kanske ska slå till på den då. Har inte riktigt vetat hur jag skulle ta upp vad jag äter och inte äter utan att känna mig jobbig och krävande (gillar min svärmor men det är inte samma som att "beställa" mat av min egen mamma), men så slog det mig att en receptbok kunde vara bra, då kan hon ju välja själv vad hon vill laga också, plus att hon i lugn och ro kan läsa sig på på vad LCHF innebär så jag inte "föreläser".

Grejen är nämligen att de äter mycket kolhydrater, halvfabrikat och margarin, men jag vill inte skriva dem på näsan genom att säga att LCHF är bättre. De får äta hur de vill, men jag vill gärna slippa deras kost. Dock har jag har inte kommit på hur jag skulle ta upp ämnet (alltså hur jag vill äta och varför) på ett smidigt sätt (vill inte få det att indirekt framstå som att det de äter är fel och att jag skulle klanka ner på hur de lever sina liv), förrän nu.

Men om jag genom att ge henne en kokbok med mat som jag kan äta, kan få henne att inse att kolhydrater, halvfabrikat och margarin kanske är mindre bra att äta, så är ju det en positiv bieffekt Men det är alltså inte mitt mål att omvända.

Jisses vad PK och mesig jag låter
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-02-22 14:51:20 följande:
    Vaniljpulver innehåller knappt ingen kolhydrat, mer smak och bättre än vaniljsocker. Den finns i matvarubutiker, en liiiiten söt burk som kostar runt 35:- Trots dess litenhet räcker den väldigt länge. Den finns bland bakprodukterna men det kanske är olika från butik till butik? Jag hittade inte första gången och fick fråga.

Fantastiskt god vaniljsmak är det! Myyyycket bättre än smaken i vaniljsocker!
  • Scarlett77
    helene306 skrev 2011-02-22 14:51:20 följande:

Tusen tack, jag har köpt bourbon vaniljessens ibland men aldrig pulvret, ska prova det :D
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**