• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Denebola
    Lyckligamamman skrev 2011-02-22 11:50:26 följande:
    Tillägger:

LCHF-husmanskost av Anna Hallén
    Hmm, skulle den vara bra att ge bort till tex en svärmor som inte riktigt har koll på vad jag äter (men vill lära sig)?
  • Linda1976
    Boothwalker skrev 2011-02-22 07:44:13 följande:
    Är det saltlakrits förresten? Söt är ingen favorit alls... =)
    Det finns alla sorter! Salt, söt, med anis, med mint.... 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    yena89 skrev 2011-02-22 11:47:39 följande:
    Just vad omgivningen tycker kan jag stå ut med, jag mår bra och går till skillnad från dem ner i vikt. Känslan att sitta på fiket med en kaffe man vet hjälper en gå ner i vikt istället för som dom sitta med räkmacka eller tårtbit, det ger mig tillräcklig med oövervinnlighets-känsla att jag står ut med servitrisens blick.
    Det är just LCHFsekten jag är irriterad på. Framförallt på kostdoktorn. Och även vissa här. Vill man itne testa LCHF då är man minnsann okunnig. Äter man kolhydrater då blir man sjkuk och tjock. Att eprsonen i fråga är frisk och normalviktig och har hittat sin livsstil det skiter dom i, LCHF är minnsann det bästa och alla ska testa det. Eller att det precis som med fett finns bra och dåliga kolhydrater, det ser man inte heller.
    Inte har dom några bra studier heller.

Att rekommendera det till en diabetiker eller en 100kg tung kvinna som försökt allt och inte lyckats är en helt annan sak, då ska man rekommendera LCHF för då är hennes kropp kanske så sönder bantat att ignet annat funkar.

BLÄ! x)
    Sant. En lagomviktig människa utan sockersug som äter ok och kanske åt GI-hållet har kanske inte så jättemycket att vinna på lchf. Jag håller med dig, ffa har jag stött på den sorten på KIF. Rena talibanerna. Det är ju inte så att äter man ett äpple en gång så är det som att trilla dit på heroin!
    Lycka 1 skrev 2011-02-22 12:28:22 följande:
    Tack så mycket för kokosfettsvaren!
    Jag ska beställa hem och prova det.
     Jag använder Cocosa MED kokossmak (grön etikett) för att ha i äggmjölk, i te eller gör ischoklad med 100 gram 90% choklad, 50 gram cocosa och massor med kanel. Då får man i sig nyttigheter, men ändå lite godiskänsla. De är mäktiga så man vill inte äta mer än 3-4 st. Ibland dricker jag 1 kopp te och äter 2 ischoklad till frulle. Inte ultimat, men NÅT måste jag få i mig så jag inte svimmar på väg till bilen...
    Denebola skrev 2011-02-22 11:04:26 följande:
    Googla UFO (Under Fem gram Om dagen) + LCHF, själv är jag inte så insatt...
    Funderar på om hon menar vilken mat som innehåller 5 gram/100 gram?
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-02-22 13:05:33 följande:
    Funderar på om hon menar vilken mat som innehåller 5 gram/100 gram?
    Utifrån formuleringen "vad man ska äta under en dag för att hålla sig under 5 g" tolkar jag det inte som du gör, men hon får gärna bringa klarhet i hur hon menar
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-02-22 13:08:33 följande:
    Utifrån formuleringen "vad man ska äta under en dag för att hålla sig under 5 g" tolkar jag det inte som du gör, men hon får gärna bringa klarhet i hur hon menar
    Inte jag heller, men jag undrar OM det kan vara så, haha Ja, kom till tråden och bringa klarhet!!
  • Annanym

Får man smyghänga här utan att vara så värst aktiv?

• Lyckligamamman
    yena89 skrev 2011-02-22 11:47:39 följande:
    Just vad omgivningen tycker kan jag stå ut med, jag mår bra och går till skillnad från dem ner i vikt. Känslan att sitta på fiket med en kaffe man vet hjälper en gå ner i vikt istället för som dom sitta med räkmacka eller tårtbit, det ger mig tillräcklig med oövervinnlighets-känsla att jag står ut med servitrisens blick.
    Det är just LCHFsekten jag är irriterad på. Framförallt på kostdoktorn. Och även vissa här. Vill man itne testa LCHF då är man minnsann okunnig. Äter man kolhydrater då blir man sjkuk och tjock. Att eprsonen i fråga är frisk och normalviktig och har hittat sin livsstil det skiter dom i, LCHF är minnsann det bästa och alla ska testa det. Eller att det precis som med fett finns bra och dåliga kolhydrater, det ser man inte heller.
    Inte har dom några bra studier heller.

Att rekommendera det till en diabetiker eller en 100kg tung kvinna som försökt allt och inte lyckats är en helt annan sak, då ska man rekommendera LCHF för då är hennes kropp kanske så sönder bantat att ignet annat funkar.

BLÄ! x)
    Jag håller med dig i stort, LCHF är inte Den Enda Sanningen, alla är vi olika och så även våra kroppar. Vad som passar den ena att äta fungerar inte alls för den andre.

Det JAG dock kan gå igång på o bli jä-ligt irriterad på är de som dissar LCHF rakt av UTAN att ha en susning om vad LCHF verkligen innebär. De som slänger omkring sig "sanningar" som att "hjärnan behöver kolhydrater, därför bli man dum i huvudet av LCHF", eller "LCHF-are får vitaminbrist" osv.

ELLER gravt överviktiga personer med eller utan diabetes som vägrar att ens överväga LCHF för "de skulle ALDRIG kunna klara att äta en middag utan potatis/ris/pasta" men en magsäcks-op kan de allvarligt överväga??!!
  • Lyckligamamman
    Denebola skrev 2011-02-22 12:47:34 följande:
    Hmm, skulle den vara bra att ge bort till tex en svärmor som inte riktigt har koll på vad jag äter (men vill lära sig)?
    Absolut, hon skriver väldigt enkelt och det är lätt att fatta VARFÖR lchf funkar.
  • Denebola
    Lyckligamamman skrev 2011-02-22 13:33:12 följande:
    Jag håller med dig i stort, LCHF är inte Den Enda Sanningen, alla är vi olika och så även våra kroppar. Vad som passar den ena att äta fungerar inte alls för den andre.

Det JAG dock kan gå igång på o bli jä-ligt irriterad på är de som dissar LCHF rakt av UTAN att ha en susning om vad LCHF verkligen innebär. De som slänger omkring sig "sanningar" som att "hjärnan behöver kolhydrater, därför bli man dum i huvudet av LCHF", eller "LCHF-are får vitaminbrist" osv.

ELLER gravt överviktiga personer med eller utan diabetes som vägrar att ens överväga LCHF för "de skulle ALDRIG kunna klara att äta en middag utan potatis/ris/pasta" men en magsäcks-op kan de allvarligt överväga??!!
    Ja, jag håller med. Det känns lite lustigt att börja sätta igång och diskutera ett ämne man inte är insatt i. Sen får man ha vilken åsikt och kosthållning man vill, men ta gärna reda på fakta innan man uttalar sig... Samt vara medveten om att forskningen och vetenskapen hela tiden utveckas, det som var sanning förr behöver inte vara det nu.

Men det gäller nog också att som LCHF-are ha en ödmjuk attityd. Jag pratar gärna positivt om LCHF med min omgivning, men jag har aldrig föreslagit till någon att de borde prova (skulle kanske ha gjort det om jag umgicks med någon överviktig, men det gör jag inte), eller sagt att det är bäst för alla. Däremot pratar jag gärna om att det är bra för mig.

Vill man inte äta LCHF ska man få slippa. Tål man mer kolhydrater så ät dem om man vill. Själv har jag just kommit fram till att jag kan äta vanlig glass utan att må dåligt, men det gäller ju mig bara, och inte alla. På samma sätt som vissa är oerhört kolhydratkänsliga finns det de som tål kolhydrater mycket bra.

Kontentan av mitt svammel är att alla sidor av diskussionen måste vara ödmjuka och förstå att alla inte är likadana
  • Guldlock74
    Denebola skrev 2011-02-22 11:12:08 följande:
    När vi ändå är inne på kokosfett så vill jag passa på att varna för Biofood Kokosfett Extra Virgin. Doftar visserligen gott av kokos, men den har en inte allt för angenäm bismak av motorolja... Deras smakfria variant kan jag dock inte uttala mig om, tror jag har hört att den ska vara okej.

Själv har jag inte provat, men hört mycket gott om Cocosa Extra Virgin kokosnötolja. Jag har däremot köpt deras smakfria kokosfett och det kan jag vittna om är kanon (rekommenderar 2 för 149 om man vill handla på Bodystore och köpa mer på en gång).
    Jag använder bara Biofoods extra virgin kokosfett och har inte känt nån bismak av motorolja. Du kanske fick en dålig batch? Jag har köpt den flera gånger och gillar den skarpt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**