• Tessa606

**Den stora feta LCHF-tråden**

korin skrev 2012-04-19 23:41:17 följande:
    LCHF bröd. 6st 1.3kolisar per styck.

1,5 dl mandelmöl
    2 msk skalade sesamfrön
    2 msk fiberhusk
    1 tsk bakpulver
    1/2 tsk salt

2 st ägg
    2 msk smält kokosfett
    1 dl creme fraiche

Minns inte vem jag fick det av... =)
    Jag tycker det blir godare med smält smör än med kokosfett, ta lika mycket smör som det ska vara kokosfett
  • Tessa606
    Ismael skrev 2012-04-26 11:36:15 följande:
    Men när du skriver Stijerna att du hade i kokosfett för att du inte fått i dig tillräckligt med fett via maten det är det jag inte förstår...

Ska man då fläska på i matlagningen för att få i sig tillräckligt? Eller är det just fett från mejeriprodukter man inte ska överdriva? Är nämligen precis just det jag gör och är lite rädd att jag gör fel.

Det är ju en del kolhydrater i mejeriprodukter, en del går inte ner i vikt när de använder för mycket. Tror att man får prova sig fram, en del går ner i vikt  av 50g kh per dag och en del behöver vara under 10g.

Sen läste jag i ditt förra inlägg att du lägger dig hungrig, det ska du absolut inte göra, LCHF går ut på att man ska vara mätt och nöjd och det är fettet så mättar bäst  
  • Tessa606

Jag har aldrig varit mycket för att träna, däremot går jag mycket och ju mer jag går ner ju mer orkar jag promenera

• Tessa606
    Faile skrev 2012-04-29 21:36:18 följande:
    Jag håller med om felaktigheterna men samtidigt inte om att dra in. Jag var superhungrig i början och åt massor, så jag förstår hur hon känner sig.

Mitt tips är samma som ovan, skippa youghurten, tomatsoppan och hallonen. Förvisso är det relativt ok inom lchf, men förhindrar lätt viktnedgång. 
    Däremot tycker jag du ska äta när du blir hungrig, även om det är 8 ggr per dag.

Tips på bättre mellis osv är ölkorv, ägg i alla dess former, lchf-knäcke som du bakar lätt, kokosfett i te eller kaffe, ostsstänger/babybel, avocado, makrillburk osv.

Om du ser till att alltid ha texölkorv, makrillburkar och/eller färdigbakat lchf-knäcke så klarar du dig långt på det. Bara att stoppa i sig när man blir sugen. Grädde med bär som något extra, men inte i den dagliga lchf:en.

Recept på lchf-knäcke,
    3 dl torrvaror ( jag har 1 dl kokosflingor, 1dl mandelmjöl och 1dl linfrön )
    3 ägg
    rör ihop med en gaffel och bred ut smeten över en bakplåt, salta.
    15 min i 175 grader och därefter 1 timme i 50 grader.

Ungefär hur tjockt ska man smeta ut smeten?
  • Tessa606
    Faile skrev 2012-04-30 14:19:46 följande:
    Den blir ganska rinnig så smeta ut det tunt. Jag brukar använda en gaffel och smeta ut med bara. Ska väl vara ungefär som det tunna delikatessknäcket.
    Tackar!! Ska göra dessa i veckan tänkte jag
  • Tessa606

Är inte speciellt förtjust i kaffe, men har börjat dricka en kopp om dagen, med en klick koccosfett och lite grädde i, har verkligen satt fart på viktnedgången

• Tessa606

I dag blir det grillad oxfilé, sallad, bea och vitlökssås, MUMS!!

Trevlig lördag på er alla!

• Tessa606
    stjierna skrev 2012-05-19 15:39:13 följande:
    Idag har jag tappat greppet helt, eller egentligen började det igår med ostbågar.. :/ dagens lunch var burgare med pommes, mellanmål blev en fet cheese cake med latte.. Hua, jag vill inte ens tänka på alla KH som flödar i mig nu... :'(

Jag är helt off och den KHsugna delen av min hjärna vill bara skita i att äta LCHF och bara vara "nöjd" med hur jag ser ut. Den delen skriker också "jag orkar inte meer!" fast LCHF inte ens är jobbigt att följa! SUCK.

Och det värsta är att jag har EXTREMA sug både vid ägglossning och mens (som varar sju dagar) så varje månad är det 10 dagar av månadens 30 som hela jag bara skakar efter kolhydrater....
    Vad jobbigt för dig!!
    Jag funderade just i dag på att jag får inga större "sug" efter något den här omgången med LCHF, undrar om det är för att jag tog bort livmodern för ett år sedan?
  • Tessa606
    Glass skrev 2012-05-24 09:13:54 följande:
    Jag håller med om att det fuskas en hel del i den här tråden och att det ett tag pratades om allt ni var sugna på. 
    Det gör det inte lättare för oss andra, det vet ni va?

Fusk.
    Varför fuska?
    Varför ens kalla det att fuska?

Vad man än äter, vad man en väljer att följa för diet, regler, metod eller vad man kallar det, så väljer man alltid vad man äter.  
    Man väljer varenda bit mat man stoppar i munnen, man väljer varenda bit godis man stoppar in. Det är inte alltid ett helt medvetet val, men det ska vara det och det är alltid, ALLTID  just DU som är ansvarig för det.

Du fuskar inte lite grann, du väljer medvetet att äta det.

Jag tror att det är rätt dumt att leva sitt liv med att fuska, oavsett vad det är. Man fuskar inte i skolan, man fuskar inte på jobbet, så varför låta det vara okej att fuska när det gäller maten?
    Jag tror att det gör det mer legitimt att äta något som man kanske inte tycker att man borde äta, istället för att aktivt fundera på om det är just den här biten som man ska stoppa in i munnen. 

Så är vad ni vill, men det är inte fusk, det är ett aktivt val.

Så där ja, inte så peppande kanske, mer en tillsägelse på skarpen.
    Ta inte för illa upp, men tänk gärna lite på det  
    Vad klok du är!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**