• Tessa606

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag tänker oxå som Boost, det blir LCHF för livet men med några få avsteg här och där, mina avsteg ska vara bestämda i förväg, då fungerar jag bäst

• Tessa606
    NollÅtta skrev 2012-09-14 21:54:06 följande:
    Jag behöver och också äta varierat. Äter lite olika grejer till middag, kan bli t ex kycklinggryta, kött med sås o sallad, lax med avokadoröra, egna hamburgare osv osv Förut åt jag TY till frukost men nu tar jag en liten low carb macka ( adams mix, 0,5 kh/skiva) med smör på. På helgen gör jag ibland våfflor. Äggmuffins med smör och ost funkar också!

Vet du om Adams mix är lik Lavkarbobrödet?
  • Tessa606
    NollÅtta skrev 2012-09-14 22:23:51 följande:
    I smak menar du? Har inte smakat Lavkar. Men jag gillar verkligen Adams. Skillanden är väl att adams innehåller gluten, precis som low c brödet man kan köpa i butik. Har hört att lavkar blir kompakt, adams blir luftigt som riktigt bröd.

Jag är väl en av de få som inte gillar Lavkar, har ett adams i skafferiet, får väl prova i helgen
  • Tessa606
    tiiitti skrev 2012-09-18 10:43:28 följande:
    Jag har kört nästintill fakir nästan hela tiden. inte gått ner nåning, och så fort jag ätit en grönsak har jag gått upp i vikt av den. (va väll så hård att jag blev jättekänslig mot KH)

Nu äter jag fritt av grönsaker å sallad till varje måltid.
    1½dl mejerier varje dag,grädde, cream frache, turkisk yoghurt   (innan åt jag ingen mejeri alls)

Ligger mellan 20-30 KH per dag.. innan låg jag under 10 var dag, 

men samtidigt har jag fått dra ner på fettet istället. 
    Äter avokado,oliver, steker i ordentligt med smör, fet fisk som lax å makrill och så..osv
    Tar fortfarande en tsk koksfett direkt på morgonen (mest för att kunna sköta magen) annars trycker jag inte i mig massa extrafett under dagen, utan enbart de fettet jag får i mig via maten jag äter.      

Detta passa mig. Vet inte om de funkar på någon annan. Men jag har provat det mesta, och detta passade min kropp.  

Så som du äter nu har jag gjort sedan januari, (förutom kokosfettet), har funkat kanon för mig, har gått ner ca 25 kg, kan stå still någon vecka - 10 dagar, men sen släpper ett helt kg åt gången. Jag känner mig aldrig hungrig, eller för den delen sugen på en massa onyttigheter

Det är så skönt när man hittar det sätt som passar en bäst! 
  • Tessa606
    AmmiK82 skrev 2012-09-19 09:12:45 följande:
    Märker att vågen rör sig här också när jag drar av fettet och lägger till lite mer kolisar. Nu har jag iaf nått en av mina delmål, -31 kg (jag vet, ojämt nummer) och har nu ca 15 kg kvar. Snacka om att jag blir motiverad, även om vågen stod stilla nästan en vecka.

Grattis!!
  • Tessa606

Var på begravning idag, alldeles för många timmar utan mat, så det var bara att ta det som serverades, en mörk fralla ( Jäklar i min lilla låda vad det drog igång mitt monster!!! en bulle, chips OCH ostbågar har jag stoppat i mig, nu är magen i uppror, ska försöka sova och hoppas att suget har minskat i morgon, 9 månader utan avsteg, nu håller jag tummarna för att det tar än längre tid tills nästa gång

• Tessa606

Hur man mår med LCHF...

På de flesta sätt mår jag bättre än någonsin!! Jag äter inga vitaminer, men en del nötter

Min ledvärk som jag haft i många år är helt borta, har i stortsätt aldrig huvudvärk längre, jag är piggare och gladare!

Minussidan är att jag har svårt att somna på kvällarna och är otroligt lättväckt, men som sagt jag är pigg ändå!

Sen har jag en otroligt strulig mage, sedan jag började med LCHF i januari har jag fått gå på toa mellan 10 - 20 ggr per DAG, detta har varit SKITjobbigt, har knappt vågat gå ut, men nu har jag slutat med min älskade pepsiMax så nu går jag knappt på toa alls och det är ju också ett problem, vore ju skönt att få någon balans...

Jag ska på läkarkontroll i oktober, som jag mår så borde alla prover vara bra, ska bli spännande att se..           

• Tessa606
    AmmiK82 skrev 2012-09-24 09:29:56 följande:
    Hoppas alla har haft en bra helg!

Nya vecka, nya utmaningar! Jag har lagt till gröt till min frukost, för min kropp verkade sakna kolhydrater ganska mycket, vågen pekar nu stadigt neråt. Men mår jättebra och blir inte trött eftersom jag äter ändå färre och inget gluten och snabba kolisar.
    Grunden är fortfarande LCHF, tror jag ligger mellan 50-100g kolhydrater/dag.

Det är ju jättebra när man hittar det som funkar bäst för en själv!!
  • Tessa606
    huldaskarin skrev 2012-09-25 13:20:37 följande:
    Bakar bröd. Ställde in det mumsiga lchf-brödet i ugnen klockan 11 och i vanliga fall brukar det ta ca 80 minuter tills brödet är klart och har en innertemperatur på 97 grader. Nu har brödet stått inne 2 timmar och 20 minuter och har uppnått en temperatur på 94 grader. Nog kan jag väl ha skäl att misstänka att ugnen är liiiite trasig?  Min sambo verkar tycka att jag gör alltför snabba antaganden  *s*
    Bara liiiiite trasig Hade det varit min sambo så hade han sagt samma sak, men om någon teknikpryl så bara blinkar till lite så ska det införskaffas nytt på sekunden, kvinnor o män prioriterar liiiite olika

Hoppas brödet blev gott i alla fall  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**