• Tessa606

**Den stora feta LCHF-tråden**

Boost skrev 2012-06-30 11:40:44 följande:
    Tror att det sticker i ögonen på många när det går lite för bra. När man går ner i vikt och när man gör det av att äta god och bra mat.
    Då är det lättare att försöka hittade några konstiga orsaker till det hela, istället för att vara genuint glad att någon hittat ett sätt som fungerar. Lite typiskt Sverige ändå måste jag säga, för mycket avundsjuka. 
    Visst är det så, den svenska avundsjukan är hemsk

En nära vän till mig säger att hon absolut inte kan förstå hur jag kan äta som jag gör, det skulle hon aaaaaaldrig kunna, samma vän påpekade väldigt glatt och ofta hur tjock jag blivit innan jag började med LCHF, nu har jag gått ner 20kg, hon har inte nämt detta, när hon var med och en annan person berömde min viktnedgång så vände hon bara bort huvudet, hon är själv jättefin, ingen övervikt men hon kan inte glädjas med mig Ibland funderar jag på att säga upp bekantskapen...
  • Tessa606
    LokesMammi skrev 2012-06-30 21:10:25 följande:
    Idag kom en kompis över med sina barn, så vi servera godis, saft o chips. Alkohol till oss. Inge gott o vad illa jag mår! Märks att man inte äter socker. Toblerone var inte ens gott! Sitter nu o äter jordgubbar, choklad, plommontomater o bonbon godisar. Det är godare iaf. Bara lite granna. Måste fira att jag hamnat under 60 strecket! =) Nästa helg jobbar jag delad tur 3dagar på raken. Så nu njuter jag av ledigheten denna helg!
    Men varför äter du sådant du inte längre tycker om? Ska jag fira så vill jag ju göra det med något gott som får mig att må bra, inte tvinga i mig sötsaker "bara för att" och dessutom må dåligt?
  • Tessa606
    Glass skrev 2012-07-04 13:33:57 följande:
    idag är det tufft :(

Hade ett jobbigt möte på jobbet och fick reda på att jag kanske inte får vara kvar till hösten. Det är omorganissation och jag är bara timanställd.
    Min första instinkt var att åka och köpa en massa, massa godis, så som jag har tröstat mig själv i hela mitt liv.
    Jag besinnade mig och åkte hem istället. Väl hemma så har jag (ändå) tröstat mig med några rutor mörk choklad och cola light.
    Jag är hungrig, men inte det minsta sugen på någon mat, jag vill bara, bara ha godis i mängder.
    Jag vill verkligen inte falla, men det här är den tuffaste prövningen jag har ställts inför under min LCHF tid.  

Gick och vägde mig för att bli motiverad och det var ju bra, 2 hekto mindre än igår, men jag vet inte om det räcker som motivator... 
    Låter riktigt jobbigt!! Kan bara hålla tummarna för att du får behålla jobbet och att godissuget är snabbt övergående!
  • Tessa606
    Glass skrev 2012-07-04 17:06:59 följande:
    Jag fixade nästan att hålla emot suget. Jag åt bara en skål med jordgubbar och vispad grädde med vaniljpulver. Gott som sjutton och nu känns allt mycket bättre. 

Tack för att ni peppade mig att stå emot! 
    Det är såååå gott med jordgubbar! 2 gånger i sommar har jag köpt det, men efterom det bara är jag i familjen som äter så rensar jag en tallrik till mig, resten får jag slänga annars trycker jag i mig hela lådan

Skönt att det känns bättre!
  • Tessa606

Jag ångra så att jag inte mätte mig när jag började! Men med tanke på att mina byxor faller av om jag inte drar åt skärpet så har det ju försvunnit en hel del. Har ett linne på mig idag i XL, min sambo undrade om jag hade ny klänning Jag har köpt en del nya kläder, så roligt att kunna ha M eller 38, samtidigt blir jag lite snål, jag ska ju ner ett antal kilo till så jag vill inte handla för mycket.

Vem vet det kanske t o m kan bli bad den här sommaren, jag har vägrat i 8 år p g a övervikten, men nu är det nog dags för bikini/baddräktsinköp

• Tessa606
    Ellaria skrev 2012-07-07 10:58:58 följande:
    Nuuu har det hänt! 79.1 på vågen imorse! Jag har inte sedan jag kan minnas vägt såhär lite. För 10 år sen, när jag var 13, vägde jag 80.

Jag är skitglad men jag har ett liiiitet problem. Det syns inte! Eller, folk säger att det syns men jag tittar mig själv i spegeln och ser exakt lika stor ut som jag gjorde när jag vägde 104. Det enda som blivit smalare så jag kan se det är runt bysten och jag kan ju knappast ha tappat 25 kg bara där. Är det jag som inbillar mig eller?

Som tillägg för nykomlingar; jag har nått 25 kg på ett halvår (och lite till) utan att vara superstrikt (förutom de tre första månaderna) och utan periodisk fasta och warrior diet och massa sånt. Det går, men kanske inte för alla. Första tre månaderna var jag som sagt rätt strikt, åt inte ens nötter, och började träna flera gånger i veckan. Numera har jag inte tid att träna så mycket så det blir bara ett spinningpass på söndagarna och jag äter både nötter, bär, mjölkprodukter, LCHF-bröd och finncrisp men självklart inga andra kolhydratsbovar.
    GRATTIS!!!
  • Tessa606
    LokesMammi skrev 2012-07-12 20:50:40 följande:
    När man steker pannkakor, vad kan man ha i för "smaker"? Vi brukar ha i vaniljsocker när vi steker vanliga pannkakor, men det går ju inte nu.......
    Vet flera som har kanel i smeten, jag har själv inte provat, men läst om det på flera olika matbloggar
  • Tessa606
    Glass skrev 2012-07-14 20:55:41 följande:
    Nu har jag äntligen hittat LCHF-glass!
    Köpte himmelsk röra, vanilj och choklad.
    Naturligtvis så har jag provsmakat dem alla och de var helt ok, förutom chokladen, den får jag nog ha vispad grädde till eller så... inte så god...

Finns det fler smaker? 
    Smörkola tror jag
  • Tessa606

Frågar här med:
    Undrar hur ni skulle göra
    Jag ska festa på fredag, något som händer oerhört sällan, har inte druckit någon alkohol sedan jag började med LCHF i januari, gillar inte öl o vin, brukar dricka cider eller någon drink. Skulle ni försöka hitta något LCHF-alternativ (i så fall vad) eller skulle ni dricka "som vanligt"?
    Lär antagligen inte behövas så mycket med tanke på viktnedgång och att det var så länge sedan sist

• Tessa606
    ollebulle86 skrev 2012-07-17 09:08:36 följande:
    2,2 kg ner sen i onsdags (har ju tisdagar som vägdag) och väger idag 90,7 kg.
    Vågar man hoppas på att vara under 90 kg om en vecka?
    Vad härligt att det har "lossnat" för dig!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**