-
Jag räknar inte. Håller mig oftast under 5g kolhydrater/100g och tittar på innehållsförteckningen så att det inte innehåller socker eller annat dåligt.Spana skrev 2012-05-30 06:06:18 följande:Jag tycker också att det är jobbigt att räkna, väga o mäta. Det var det jag trodde jag skulle slippa med denna "diet". :/
-
Någon mer som har problem med småätande?
Jag smååt JÄMT förr. Efter att jag börjat med LCHF (efter sommaren 2011) har det blivit mycket, mycket bättre, men tyvärr sitter beteendet kvar. Jag kan vara proppmätt men ändå stoppa i mig saker.
Innan LCHF smååt jag godis, smörgåsar, kakor m.m. men nu är det mest nötter och mandlar eller ostar som jag går och äter av hela tiden. Sötsuget har jag inte idag, utan det känns som ett invant beteende som jag måste bryta.
Jag är ju mätt! Så jag borde inte behöva äta! Hur bryter jag ett sånt beteende? Någon som har erfarenhet och tips att komma med?
-
Sigrid, det gäller att bryta gamla ovanor, hjärnan kan vara ganska motsträvig på den punkten, men tänk så här då: Jag ska bara....sen tar jag något att knapra på. Då blir du upptagen av något annat en stund. Om inte annat så kan ju en liten tandborstning sätta p för ätandet en stund.Tandborstning ska jag testa.Mitt småätande är jättemycket bättre nu med LCHF, men jag kommer liksom inte riktigt ifrån det.ollebulle86 skrev 2012-05-30 12:58:05 följande:Sigrid: jag smååt mycket innan, nu gör jag inte detUttråkad... ja, så kan det kanske vara. Och mycket när man sitter och läser/tittar på TV och inte gör något med kroppen. Antar att jag måste få in nya vanor och förr eller senare försvinner dem.Gladskit skrev 2012-05-30 12:59:00 följande:Det är en beteendefråga, jag var likadan förut.
Jag har insett att jag går i skåpen främst när jag är uttråkad!
På landet tex. där sonen och mannen ofta drar iväg och fiskar och jag väljer att stanna hemma och läsa böcker och ta det lugnt, så har jag verkligen fått jobba med att bli av med det där skåpletandet. Och jag har förstått att det är just när jag är uttråkad som jag börjar göra det.
Så du får försöka skapa nya vanor helt enkelt. Försök vänja bort ätande framför tv'n. Se till att hålla dig sysselsatt. När du blir rastlös, ring en vän eller hitta på något annat som du tvingar dig att göra istället. Hux flux kommer du inse att du har blivit av med ovanan att gå i skåpen. Människan är ett vanedjur men dåliga vanor kan alltid bytas mot nya bättre vanor
Ska försöka att ta ett glas vatten nästa gång jag tänker ta något och stoppa i munnan utan att behöva det. Och bygga en kopp te när jag sätter mig vid TV:n, då kan jag sippa på det ett tag.
Skönt att höra att jag inte var ensam om det i alla fall. Nu ska jag börja avvänja mig. -
ollebulle86 skrev 2012-06-05 19:38:41 följande:När man gör ostchips, vilken värme på ugnen?
Blev så sugen på att tugga på nått
Jag gör så här:http://vardagfest.blogspot.se/2012/03/ostchips-med-dipp-lchf.html -
banantelefon skrev 2012-06-05 20:24:01 följande:Själv åt jag 2 rutor 90% choklad idag - det är fan inte gott det :/
Det kostiga är att förr tyckte jag att det smakade hemskt.
Ibörjan av LCHF åt jag 70% choklad, sen blev den för söt. Då började jag med 86%, sen blev den för söt. Så nu är jag inne på 90% och nu tycker jag att den är jättegod (men inte söt ännu).
Det hade jag aldrig trott för ett år sedan. -
Måste bara tipsa om dessa otroligt goda chokladmuffins (LCHF) som jag bakade igång. Perfekt att plocka fram till sommarens picknick eller om man blir sugen på en gofika:
vardagfest.blogspot.se/2012/06/chokladmuffins-lchf.html
-
Testa det här brödet, det är hela min familjs favoritbröd. Alla jag vet som smakat eller testbakat brödet är nöjda med det och tycker att det är så likt "vanligt" bröd. Alla ingredienser går att köpa i en vanlig mataffär och man behöver inte beställa från nätet. Tål man inte valnötter så byt ut dem mot mandel.Night sky skrev 2012-06-14 11:15:16 följande:Jag hamnade i en dipp och köpte mig ett vanligt bröd/limpa i affären. Min magen har varit ur balans sedan dess...
Mandel- och valnötsbröd med frön:
vardagfest.blogspot.se/2011/12/mandel-och-valnotsbrod-med-fron-lchf.html -
Nej, det är inte samma (om du tänker på mitt mandel- och valnötsbröd med frön). Lite olika ingredienser och dessutom var det andra brödet utsmetat i långpanna så att det blev rutor, medans mitt bröd är gjort i form och skärs som en limpa.Night sky skrev 2012-06-14 15:15:15 följande:Det är ju nästan exakt samma recept du och Sigrid har ju. Men hur kan bröden se så totalt olika ut??
Såg gott ut i alla fall det som var länkat. Men jag skulle ta bara mandel istället för cashewnötter (för färre kolhydrater). Ska nog testa det också. -
Jag vet att många gillar LCHF-pastan men jag har riktigt svårt för den. Den växer i munnen på mig, tror det är fiberhusksmaken. Jag gör den ibland eftersom övriga familjen gillar den.ollebulle86 skrev 2012-06-18 18:01:17 följande:Spana: det verkar enkelt att göra. Gör efter detta:
Lchf pasta
4 ägg
1,25 dl (125 g) färskost som philadelphiaost
1/2 dl fiberhusk
Sätt ugnen på 150 grader, vispa äggen poröst, tillsätt färskost och fiberhusk och vispa ihop.
Bred ut smeten tunt på en bakplåtspappersklädd plåt. Lägg ett bakpapper över och börja kavla ut till papperskanterna. Låt papprena vara kvar under gräddningen. Kan med fördel läggas över på två plåtar så blir degen ännu tunnare! (Tack Hanna för tips!) Man kan även bara fördela så tunt man kan med en slickepott.
Grädda i ca 10 minuter. Låt svalna och ta sedan bort översta pappret och skär sedan tunna strimlor av degen! Jag använde pizzaskärare! (Eller rulla ihop och klipp!)
Den är sedan klar att användas! Du kan även frysa eller förvara i kylskåp i några dagar och sedan bara värma. -
Någon som vet vart man kan hitta riktigt små termosar, ca 1-1,5 dl?
Bra att ha med sig grädde i till picknickkaffet.