• Sigrid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lottalök skrev 2012-06-28 15:22:35 följande:

Behöver lite nya tips och ideér. Har under den senaste tiden inte haft någon som hälst matlust. Vill ha nåt som går snabbt, enkelt, lätt och billigt. Har därför ätit mkt turkisk yoghurt med lite grädde och hallon. Haft med mig detta som lunch på jobbet och det har varit toppen. Men nu sen några dagar tillbaka så slår min mage rakt ut ca. 45 min,. efter jag ätit. Får springa på toa och blir jätte dålig i magen funderar på om jag reagerar på mjölkprodukter. Behöver tips och ideer på annat jag kan ha med och äta till lunch på jobbet som är enkelt och hälst kallt. Gör matlådor när det räcker till det men oftast äter jag bara nåt litet på kvällen med och lagar inte så mkt mat längre.

Kokta ägg och makrill i tomatsås är smidigt, mättande och gott. Koka och skala äggen hemma så är det bara att ta med en konservburk makrill till.
    LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
  • Sigrid

Jag funderar på att delta i LCHF-loppet, men är ingen van löpare (typ ingen löpare alls...). Hur kommer jag lättast iform och hur lägger jag upp träningen? Har för mig att det finns färdiga träningsprogram att följa för att komma igång, vart kan jag hitta sånna program? Någon mer som ska/funderar på att delta?

• Sigrid
    Bättan skrev 2012-07-18 14:09:47 följande:
    Låter detta som fakir?
    Frukost, tonfisk i vatten, blandat med majo och 1/2 ägg.
    Lunch, ett revben, ett kyckling lår, 1 skiva karré och tatziki (försökte plocka bort gurkbitarna).

Tacksam för svar :)
    Jag skulle ha plockat bort tzatzikin. Kanske bearnaisesås istället?
  • Sigrid

En fråga:

Jag använder lite soja ibland i maten, men vissa utesluter det ur sin LCHF-kost. Kan man ersätta soja med något mer LCHF-riktigt på ett bra och smakbra sätt? Alla tips tas tacksamt emot.

Jag har för mig att det finns glutenfri soja, är det ett alternativ?

• Sigrid
    hoppitossan skrev 2012-08-23 21:22:09 följande:
    Någon som har några tips på hur jag ska bära mig åt för att tappa de sista 5? gjorde ett försök med LCHF i tre veckor men jag mådde kasst och slutade. Jag har dock lite svårt att slita mig för jag gillar LCHF tänket
    De flesta mår konstigt ibörjan när kroppen ställer om sig på att drivas av fett istället för kolhydrater. Det går över.
  • Sigrid
    Julibarn skrev 2012-09-10 18:36:18 följande:
    Hoppar in här och ber om lite goda råd! Jag har ätit lchf i drygt ett och ett halvt år och gått ner 29 kilo. Nu är jag gravid, men hade ändå tänkt fortsätta med lchf, kanske öka lite i kolhydrater med morötter och tomat eller andra grönsaker som egentligen inte är tillåtna, men ändå hålla grunden, och helst kring 15% kolhydrater. Problemet är att jag fått total avsmak för kött. Det bara vänder sig. Eller jag har egentligen aldrig gillat kött så mkt utan bara ätit fågel och fisk och möjligen köttfärs, men nu funkar inte kyckling alls och inte mkt annat heller. Lunchens kycklingsallad fick bli en macka och bara salladsingredienserna, för att jag skulle få i mig nåt alls. Så hur fasen gör jag nu? Jag vill absolut inte gå upp i vikt (är fortf. överviktig så det behövs inte heller), men det enda jag är sugen på är syrliga saker, typ ananas. Och så bröd då. Är det nån som har något bra förslag på vad jag ska leva av de närmaste månaderna? :)
    Kan du inte äta vegetarisk LCHF? Tror det finns en ny kokbok ute med just sådanna recept.
    Jag åt inte LCHF när jag var gravid men jag klarade inte heller av kött, kyckling och fisk.
  • Sigrid

Vet ni om det finns magnesium i brusform? Jag har så svårt att svälja dessa stora tabletter men får vadkramper och vill gärna ta magnesium.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**