• Sigrid

**Den stora feta LCHF-tråden**

astro skrev 2011-12-28 02:43:33 följande:
    Beroende på hur strikta ni är skulle jag kunna tänka mig:

Kuber av stark ost, typ cheddar
    Marinerade vitlöksklyftor
    Fyllda ugnsbakade minitomater
    tsatziki
    små grillspett med små friterade köttbitar och/eller svamp
    fyllda champinjoner
    marinerade champinjoner
    mandlar rostade med grovt salt och kummin

och min minifavorit: ägg Skagen
    (Du tar några råa ägg, knäcker i bunke, rör ihop slarvigt med lite salt och kanske lite vispgrädde, steker i panna i mycket fett i en lämplig form - t ex en rund pepparkaksform. Har man ingen sådan kan man steka i hela pannan och sedan stansa ut rundlar med ett glas istället. Låt kallna, pryd rundlarna med hemgjord skagenröra och några räkor eller kräftstjärtar.) 

Rundlarna ska bli rätt tjocka, annars blir rätten sladdrig. 
    Vill man ha hetare smaker fungerar det lika bra med salsa och chiliräkor, t ex. 
    Tack för tipsen!
    LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
  • Sigrid

Jag är lite nyfiken på vilka positiva och negativa erfarenheter ni har av LCHF? Och hur länge har ni ätit LCHF? Äter ni för att gå ner i vikt eller av annan anledning?

Jag kan börja.

Jag har ätit LCHF i 5 månader. Äter inte för att gå ner i vikt utan för att må bra och för att jag tror att det är den här kosten som våra kroppar är gjorda för.

POSITIVT FÖR MIG MED LCHF
    * Jag har slutat småäta (gör det ibland men betydligt mer sällan än tidigare och småäter jag idag så är det LCHF-vänliga saker jag stoppar i mig).
    * Jag håller mig mätt längre.
    * Jag äter godare mat än tidigare.
    * Sen tycker jag att det otroligt spännande med nya recept som jag troligtvis inte skulle ha testat om jag inte ätit LCHF.
    * Min rosacea (röda utslag i ansiktet) har blivit mycket bättre - så lycklig!

NEGATIVT FÖR MIG MED LCHF
    * Vadkramper på nätterna - Jag blir galen... Jag äter magnesium men det går inte över. Läste en kommentar tidigare om att kolla saltintaget samt mjölkprodukter.
    * Sover väldigt dåligt... men jag är osäker på om det har med LCHF att göra, för det har hänt en del andra saker under samma tid som jag ätit LCHF så jag tror att det har mer med det att göra. Men vadkramperna kan i och för sig hålla mig vaken också.
    * Får lite spydiga kommentarer ibland från folk som tycker LCHF är hokus pokus men eftersom jag är så säker på mitt kostval så tar jag inte illa upp.

Visst blir jag tokig på vadkramperna men det positiva  överväger.

Kom igen! Berätta hur det är för er?

• Sigrid
    Bedhead skrev 2012-01-03 15:07:48 följande:
    Jag ska ha en snackskväll för mig själv ikväll. Vad ska jag äta?
    Lite blandade nötter och ostar kanske.
  • Sigrid
    latlisa skrev 2012-01-03 16:32:49 följande:
    Hej, är också ny på det här, men kör någon blandning mellan gi och lchf, har svårt att för ägg på morgonen, tänker därför dricka smootihe på morgonen med bär, en skvätt vispgrädde, en skvätt mjölk och lite vanilyoggi, det är säkert inte helt bra men bättre än mackor och flingor resonerar jag, eller vad tror ni?

Om du väljer yoghurt så ta turkisk yoghurt istället för färdig vaniljyoghurt. Vill du ha vaniljsmak kan du tillsätta lite äkta vaniljpulver istället.
  • Sigrid
    rednose skrev 2012-01-03 23:03:07 följande:
    Jag tycker det ser jättebra ut fialisa80!
    Kör på! Jag mådde pyton i början så var beredd på det och även trött innan jag ställt om mig.

Nån som är en fena på egen bea?
    Jävligt less på Eriks nu och dessutom smakar den ju knappt nåt. Örk.
    Jag har recept men det skär sig hela tiden och jag börjar ana att jag kan behöva en bra sås kastrull.
    Testa bearnaisesmör:
    http://vardagfest.blogspot.com/2011/12/bearnaisesmor.html

Smakar bearnaisesås (fast inte varmt då) och skär sig garanterat inte.
  • Sigrid

Jag har ju beklagat mig om mina vadkramper. Igår masserade min man mina vader och hittade jätteknutor i musklerna.... så det är nog de som spökar. Några massagegånger och det kanske släpper... men inte idag för idag är jag jätteöm på vaderna.

Det har blivit väldigt mycket gosaker den senaste tiden, känns nästan som jullov fortfarande fast jag jobbat några dagar. Har inga problem med att äta lite mer kolhydrater men vill helst äta så lite som möjligt.

Ha en trevlig lördagskväll!    

• Sigrid
    kokos skrev 2012-01-14 10:37:59 följande:
    Vilka nötter, mandlar är mest okej att äta??

När det gäller mandlar köper jag på lösvikt. De färdigpackade innehåller mycket mer kolhydreter, i alla fall på Coop. Lösvikten (naturgodiset) där finns det två sorters mandlar på mitt Coop och det finns en med 5 kolhydreter/100g som jag brukar köpa.
  • Sigrid
    Habaladabala skrev 2012-01-17 11:56:42 följande:
    Någon som har ett förslag på en god och lättlagad fiskgratäng. Vi är alldeles för dåliga på att äta fisk här hemma vilket är dumt eftersom vi alla speciellt barnen älskar fisk.
    Den här är jätteenkel och supergod. Skippa kräftstjärtarna om du inte vill ha dem.
    http://vardagfest.blogspot.com/2012/01/fiskgratang-med-kraftstjartar.html
  • Sigrid
    Fröken Rosa skrev 2012-01-19 18:44:30 följande:
    Har någon testat Renée Voltaires kokos-socker? Är det likvärdigt kokos-oljan, att ha i till exempel koppen med te...? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Är det den här: www.reneevoltaire.se/produkter/ Det står att den innehåller 100 g kolhydrater / 100 g. Så jag skulle inte använda den.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**