• Sigrid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bordeaux skrev 2011-11-11 11:30:22 följande:
    Jag brukar ta ett ägg och blanda med köttfärsen, sen salt och peppar. Sen är det bar att trilla dem och steka. Jag kör på samma sätt oavsett vad det är för köttfärs, vilt, bland, nöt, fläsk.
    1 ägg till 500 g köttfärs? Eller 1 ägg oavsett mängd?
  • Sigrid

Tack igen för alla svar om köttbullarna. Nu har jag gjort 1,5 kg köttbullar att fylla frysen med. Ha i köttfärs, ägg, vispgrädde, lite fond, riven lök, salt, svartpeppar och sambal oelek. Kokade dem först och stekte dem sen.

De blev suveränt goda... blev några provsmakningar medans jag stekte.
    Saftiga och smakrika.

Ha en trevlig helg!

Nu ska vi snart äta kvällsmat (ej köttbullar), det blir grekiska biffar, grekisk sallad och tzatziki. Gott!     
    Vad äter ni i kväll?   

• Sigrid
    adams family skrev 2011-11-15 00:29:07 följande:
    Jag använder bakepro emelanåt och tycker det blir lite luftigare med det i. För mig är det värt pengarna men inget livsnödvändigt men bakar man emellanåt så absolut.
    Tack! Jag bakar en hel del (både mannen och sonen äter LCHF-bröd varje dag) så jag ska nog testa.
  • Sigrid

Idag har jag riktiga jul-feelings. Började dagen med kanelomelett och till de kryddigt te med vispad grädde toppad med lite kanel... luktade och smakade jul. Nu har jag just ätit lunch och det blev rättikajansson och hemmagjorda köttbullar (fuskade till det med rödbetssallad också). Så nu längtar jag till julen!

Lite julgodis tänkte jag göra till jul. Har ni tips på gott LCHF-julgodis?
    Jag funderar på nötter (och kanske kokos) blandat med smält mörk choklad. Ischoklad kanske också.

Någon som bakat LCHF-pepparkakor? Recept? Omdömme?

• Sigrid
    Shaun the sheep skrev 2011-11-15 13:07:56 följande:
    Kanelomeletten lät otroligt gott! Och det kryddiga teet också, var det chai?
    Finns något recept på omeletten?  
    Kanelomeletten var riktigt god. Jag gjorde bara en vanlig omelett (2 ägg + en skätt grädde) och hade ner kanel i smeten innan jag stekte omeletten.

Teet hette Yogi (men funkar säkert jättebra med chai också). Det innehåller egentligen inget te alls utan bara kryddor. Dyrt, men otroligt gott.
  • Sigrid
    Bebben84 skrev 2011-11-15 20:54:15 följande:
    Kan man bara köpa "bra" cocosfett i hälsokostaffärer?
    Renee Voltaires kallpressade kokosfett (smakar och luktar kokos) finns bl.a. på Coop.
  • Sigrid

Snälla hjälp mig komma på någon smarrig fredagsmiddag. Gärna lite mer än vardagskänsla på maten skulle jag vilja ha, men inget för svårt. Min hjärna står still och behöver hjälp med förslag.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**