• Sigrid

**Den stora feta LCHF-tråden**

tiiitti skrev 2012-09-21 10:14:43 följande:
    vilket är det godaste LCHF-brödet?? tänkte baka och ha i helgen..

Detta är min favorit, mycket gott + att alla ingredienser finns i mataffären:
    http://vardagfest.blogspot.se/2011/12/mandel-och-valnotsbrod-med-fron-lchf.html

Dessa frallor gör jag ofta men där behöver man kokosmjöl:
    http://vardagfest.blogspot.se/2012/01/ostfallor-lchf.html
    LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
  • Sigrid
    LokesMammi skrev 2012-10-15 20:01:04 följande:
    Förstår inte varför jag är så sugen på ngt på kvällen! Så fort sonen somnat o jag sätter mig o soffan framför datan o tv så måste jag ha ngt att tugga på! Irriterande!
    Jag är likadan. Så fort det blir kväll och vi sätter och framför TV:n så suger det efter något att knapra på. Oftast blir det några nötter eller lite ost. Tror det har med vanan att göra. Jag har svårt att sitta där utan att plocka i mig något. Spelar ingen roll om jag är proppmätt.
  • Sigrid
    Eleonor86 skrev 2012-10-15 21:25:52 följande:
    Ni som har svårt att hålla suget borta på kvällarna, har ni provat att sysselsätta er med något? Jag glömmer liksom bort att äta om jag gör något annat! Med risk för att låta som en gammal tant så föreslår jag att virka eller sticka! :) Det kanske kan funka med att lägga ett pussel eller något samtidigt? 
    Tror faktiskt att det skulle hjälpa men jag är inte så duktig på att sticka och virka samtidigt som jag tittar på TV... får helt enkelt öva på det.
    TomMon skrev 2012-10-15 23:13:07 följande:
    Haha, håller med, det hjälper att göra två saker samtidigt. Jag surfar och kollar tv, funkar bra!
    Ja, surfa och titta på TV samtidigt, det håller suget borta. Men funkar bara om jag vill slötitta på TV, om det är en serie jag verkligen följer så går det inte. Kanske behöver öva mer.

• Sigrid

Någon som testat att göra äggstanning med kokosmjölk istället för grädde? Funkar det? Blir det gott?

Tänkte planera lite mindre mejeriprodukter framöver, men gillar olika typer av pajer/gratänger.

• Sigrid
    ollebulle86 skrev 2012-11-08 19:22:29 följande:
    Dagens middag var strimlad vitkål (som jag haft i frysen i evigheter) med kötförssås. Sååå gott!
    Hade du strimlat vitkålen och tillagat den innan du frös den eller var den rå i frysen?
  • Sigrid
    ollebulle86 skrev 2012-11-08 19:53:50 följande:
    Sigrid: den var rå i frysen så jag slängde den i vatten bara och kokade den.

Smidigt! Tack för tipset!
  • Sigrid

Om man vill spara äggmjölk och värma den vid ett senare tillfälle (jag vill ha i kaffet, men vill då inte ha kall utan varm mjölk), hur gör man enklast då. Kan man värma i micron eller ska man värma försiktigt i kastrull?

• Sigrid
    Ninis skrev 2012-11-10 16:01:14 följande:

Jag har min äggmjölk i en shaker i kylskåpet. I morse skakade jag shakern så allt blandades och sen hällde jag upp så mycket äggmjölk jag vill ha i ett glas och värmde 30 sekunder i micron innan jag hällde i teet. Så det går utmärkt att micra.
    Perfekt!
  • Sigrid
    Sigrid skrev 2012-11-30 11:39:55 följande:

Jag vet faktiskt inte hur mycket det påverkar den färdiga glöggen.
    Det är 1 dl russin och man slänger russinen efteråt, så det är ju det "socker" som möjligtvis lossnar under uppvärmningen.
  • Sigrid
    Alltid Daph skrev 2012-11-30 14:50:58 följande:

Innehåller inte mandelmjöl ganska mycket kol jämfört med kokosmjöl? Fast när jag tänker efter är ju bakerix ghort av mandelmjöl... =) Gick till hälsokostbutiken och hittade en mix, lavkarbobrod, som ska innehålla en k per skiva. Ska prova till frukost imorgon. Vore utmärkt att kunna ta med sig smörgås till jobbet, går här och svälter sorgset. Skrikandes
    Beror på märket av mandelmjölet och kokosmjölet. Man kan hitta mandelmjöl och kokosmjöl med 4 g kolhydrater / 100 g. Däremot så behövs det mer mandelmjöl jämfört med kokosmjöl om man bakar.
  • Sigrid

Jag fick en kommentar att "tomater är inte LCHF".
    Jag har aldrig läst någonstans att man ska utesluta tomater om man äter LCHF. Däremot är jag väl medveten om att röda grönsaker är sötare än gula och gröna och därför undviker många som triggas av detta tomater och röd paprika t.ex.

Vad säger ni? Äter ni tomater (i sallad, i maträtter m.m.)?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**